Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Robert Pattinson, Paul Giamatti, Jay Baruchel, Kevin Durand, Juliette Binoche, Samantha Morton, Sarah Gadon, Mathieu Amalric, Emily Hampshire, Goûchy Boy (více)Obsahy(2)
Město New York, blízká budoucnost: Eric Packer (Robert Pattinson) je osmadvacetiletý nekorunovaný král Wall Street. Během jeho vyjížďky po městě dojde v ulicích Manhattanu k záhadné explozi a propukne peklo. Navíc zjišťuje, že se mu hroutí finanční impérium. Kontakt se skutečným světem, i když jen přes okna limuzíny, ještě prohlubuje jeho paranoiu. V průběhu čtyřiadvacetihodinové odysey začíná k smrti vyděšenému Ericovi docházet, že se jeho život blíží ke konci. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (2)
Recenze (348)
Film tak nevyzpytatelný, že v celkovém rozporu mezi mluveným slovem a činy překvapí i zmínka o pozvánce na oběd, kterou příští záběr skutečně zastihne v bistru, protože konkrétní se zde mění na abstraktní a naopak. Těžce stravitelná, nezáživná, ale zároveň magnetizující studie úpadku, určená pro ty, co vědomě žijí ve své hlavě... ()
V životě jste se ani minutu nestaral o druhé... Jak různě lze natočit film o bohatém miliardáři z Wall Street? Třeba i tak, jak o rok později udělal Martin Scorsese, jehož Vlk z Wall Street až nebezpečně lavíruje na hraně adorace vyprázdněné osobnosti a s mainstreamovým úspěchem spouští tři hodiny nespoutaně zvrhlé „zábavy“, v níž se pro režiséra zřejmě humor rovná vulgarismům a sexu... Nebo naopak bez pokusů o humor zobrazit prázdnotu života podobného individua, s ponořem do monotónnosti uvnitř luxusní limuzíny, i se spoustou filozofických zastávek a důmyslných dialogů, jak to pojal tentokrát David Cronenberg. Přestože se zde Cosmopolis nesetkal s příliš kladnou odezvou, osobně pro mě byl přes záměrnou pachuť k hlavní postavě tento pohled přijatelnější a zajímavější. Minimalistická atmosféra s důrazem na dialogy, kdy jsem se často cítil jakoby u rozhlasové hry doplněné o potemnělé vizuální dění, mě většinou spolehlivě držela, líbilo se mi zasazení do skromného počtu komorních prostředí. Skrze sdělení a zamýšlení, jaká na mě pravidelně trousil Cronenberg, a s nimiž postupně přešel do neotřelého thrilleru, jsem byl s neklidem vtažen do vyprázdněné, snad až takřka bezemoční duše Erica.. snad jen erotická sekvence uprostřed filmu byla na mě příliš zdlouhavá. Nezapomenutelná je pro mě vsuvka ujetých protestů v baru s mrtvými myšmi, příjemně spestřující a nabízející konfrontaci s jiným pohledem odlišné generace pak setkání a dialog s holičem. [80%] ()
,,VŠECHNO V NAŠICH ŽIVOTECH, V MÉM I VAŠEM, VEDLO K TOMUTO OKAMŽIKU....“ /// Co vlastně znamená utrácet peníze? Co je tak hezkýho na identičnosti? Co kdyby se krysa stala jednotkou měny? Pattinson jako mocná osoba či vizionář, limuzína plná neuvěřitelných dialogů (v dobrým i špatným), situace kolem nestabilního Jenu, hrozba možnýho atentátu na presidenta a zároveň velký míry vlastního ohrožení. Svět, kterej se dokáže ocitnout v krizi jen kvůli jednomu nádechu během interview. Sex – není čas ho nemít. Kombinace ega a vědy, záře kyber kapitálu… a vyšetření prostaty. ZVLÁŠTNÍ, fakt ZVLÁŠTNÍ! Nebudu si hrát na chytráka – nerozumím všemu, vo čem tady melou, co chtěj zřejmě nadhodit, ale FAKT mě to zajímá (baví? těžko říct, jestli zábava je to správný slovo…). Utopistický otázky (?), globální protest a chladnej pocit vášně vyzařující z Pattinsona (konečně ta pravá role pro jeho znuděnej ksicht!). TOUHA NIČIT JE ZÁROVEŇ TOUHOU TVOŘIT! (ještě furt vás to zajímá? .. mě celkem jo…). Filosofická zvláštnost, podobenství, který MŮŽE donutit k zamyšlení ORIGINÁLNÍM ZPŮSOBEM (fakt na tu kravinu ještě myslím...proto ta 4tá *). Absurdní podivnost, kterou nikomu NEDOPORUČUJU! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejnojmennou knihu, kterou v roce 2003 napsal Don Delillo číst nebudu. 2.) Zajímám se o hlavní znaky kapitalistickýho myšlení a jeho vlivu na stabilitu lidský racionality. 3.) Jmenuju se André Petrescu a jsem známej spíš jako ,,těstovej vrah“. 4.) Mám pocit, že se mi pohlavní orgán scvrkává do břicha. 5.) Thx za titule ,,unchained“ – řek bych, že jsou asi fakt parádní! /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Bezpochyby nejlepší Cronenbergův film a nejspíše i nejvíce nepochopený, což je podivuhodné, vzhledem k tomu, že se jistě nejedná o dílo interpretačně nějak zvlášť obtížné - vede mě to k úvaze, kolika uživatelům se něco líbí nebo nelíbí, aniž by věděli proč. Věty jako Marigoldovo: "I když se mi v zásadě líbí, co film říká, formu Cronenberg neobhájí," uzavřené v komentáři čímsi o "dekadentní nudě", ani bezradné náznaky, že je sde jakési "sdělení, že nám nic sdělováno není", jak tady píše kupříkladu Matty, mě utvrzují spíše v podezření, že pro mnohé je jejich hranice diváckých schopností něčím, s čím se příliš nedokáží smířit. NÁZOR, to je samozřejmě něco, co si nikdo nesmí odpustit, i kdyby se při jeho formulaci měl vařit ve vlastní šťávě. Ostatně ti, co chápou, mi jistě dají za pravdu. ()
Strašně divný film utopený v dialozích, které působily jako z jiného světa. Celá závěrečná sekvence s Paulem Giamattim mě přinutila vzdát se a vypnout mozek. Já vím, že jde o adaptaci knihy, ale stejně jsem měl pocit, že si Cronenberg při psaní scénáře šlehl notnou dávku LSD, protože aby v jedné větě se hovořilo o klesajícím juanu a asymetrických prostatách...? Fakt nevím, co si o tom myslet. Každopádně pochvalu si odnáší Robert Pattinson, který je ve své roli precizní a jeho výkon (hlavně na začátku) mě přesvědčil, že sledovat jeho hereckou kariéru bude zajímavé. ()
Galerie (52)
Zajímavosti (11)
- Původně byla do jedné z rolí obsazena Marion Cotillard, kvůli těhotenství však musela z projektu odstoupit. Dalšími adeptkami na roli pak byly Noomi Rapace a Keira Knightley. (Freshoun)
- Do hlavní mužské role byl původně obsazen Colin Farrell, avšak kvůli účasti na natáčení filmu Total Recall (2012) nakonec musel odstoupit. Nahrazen byl Robertem Pattinsonem. (Freshoun)
- Plakát k filmu odkazuje na režisérův dřívější film Východní přísliby (2007). Konkrétně jde o velmi podobné držení rukou a částečný přesah bílé košile přes stejný typ hodinek. (Dimo)
Reklama