Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Policie zatýká dva bratry, Artura a Martina, v maloměstském motelu jejich tety a eskortuje je do vězení v hlavním městě. Ve zpětně odvíjeném ději autor pátrá po pohnutkách jejich zločinu. Kdy a proč vzklíčilo iracionální zlo v chlapcích z dobré rodiny? Matka Tereza miluje nejen své dva syny, má pochopení i pro manžela Huberta, traumatizovaného zážitky z vojenské mise v Iráku. Je vstřícná i ke studentce hudby Evě, která s nimi sdílí domácnost a pečuje o její autistickou dcerku Jadzu. Milosrdná je také k zatoulaným kočkám, jichž je jejich byt ve starém činžáku plný. Dvaadvacetiletý syn Artur, fascinovaný psychotronikou, propadá iluzi o vlastní výlučnosti. Totálně si podrobuje mladšího Martina, balamutí matku. Pocit nadřazenosti v něm utvrzuje i stupňující se nemohoucnost otce, jímž pohrdá… Jde však o motivy nesouměřitelné se závažností činu, jehož rekonstrukce zahrnuje i ovzduší doby jeho spáchání, pro niž je příznačné znehodnocení tradičních hodnot. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (32)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Nevím, co si o tom mám myslet. To je jako fantasy podle skutečných událostí, nebo co to mělo znamenat s tou černou magií? A měl jsem si dělat poznámky, abych věděl, před kolika dny, týdny, měsíci... se odehrává další scéna? Dobří herci, ale nějak mi nedošlo, o čem to vlastně mělo být. Mé tři hvězdičky mají blízko ke dvěma (50%). ()

Ten Druhy 

všechny recenze uživatele

Príbeh sa odvíja reprospektívne, začína nejasnou matkovraždou a končí 13 mesiacov pred jej spáchaním. Ten, kto sa nazdáva, že sa dozvie niečo podstatné o príčinách zločinu bude uvedený do omylu. V skutočnosti tvorcovia predstavujú sled nesúrodých obrazov z minulosti, ponúkajú mozaiku, ktorú nie je jednoduché zložiť. Pritom množstvo zaujímavých podnetov si doslova pýtalo podrobnejšie rozpracovanie. Napríklad Artur démonicky vplýval na svojho mladšieho brata, zaoberal sa čiernou mágiou a mal akési nadrirodzené schopnosti, ale nič z toho, lebo všetko zostávalo vo verbálnej rovine. Možno by tomuto filmu prospelo konvenčnejšie spracovanie. ()

Reklama

Aluska88 

všechny recenze uživatele

A půl. Zajímavé, podivné, tvořivé, obyčejné, evropsky osvěžující a opravdové, nedotvořené, nevyjasněné a pro spoustu diváku taktéž zřejmě ne zcela pochopitelné. Celý snímek jsem očekávala znázornění toho, co ti hoši vlastně provedli, ale nedostalo se mi ničeho, z čeho bych poznala, nebo si domyslila, co se vlastně stalo. Taktéž jsem nepochopila onu linii s telepatií či snad magií, kterou jeden ze synů "provozoval." Bylo to vše skutečné, stalo se to, dokázal disponovat jakousi nadpřirozenou silou, nebo to byl jen nějaký stav mysli, která si to vše vytvořila, představy, jak se s danými situacemi vypořádat? Nyní s odstupem v tom spatřuji jistý psychologický podtext. Oba hlavní herci ztvárnili své postavy velmi přirozeně, stejně jako Ewa Skibinska coby jejich matka. Ač film onen zločin vůbec nezobrazuje, tak celý děj, který se k němu odvíjí, je zvládnut velmi precizně a nechává diváka v očekávání, co přijde později (nebo dříve?:) A ač na konci zůstala spousta otazníků a nevyjasněného, uvědomila jsem si, že děj možná nebyl nijak originální, spíše obyčejný, měla jsem místy pocit, že se v něm vlastně nic podstatného neděje, ale i přesto má v sobě jakési osobité kouzlo. Kouzlo, které pramení z formy jeho zpracování, kde se mísí jednoduché s neobyčejným a viditelné s nevysloveným. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

13 měsíců ze života jedné obyčejné polské rodiny, na jejichž konci se odehrála tragédie. Ta je však ve filmu uvedena na začátku a děj se odvíjí zpětně. Zpočátku se zdá všechno jasné, dva synové zavraždili matku. Přidávají se další předchozí týdny a měsíce, přibývají postavy a události a celá věc se čím dále tím více komplikuje. Kdo ze čtveřice osob (otec, matka, starší a mladší syn) je vlastně nejvíce vinen? Co vedlo ke konečné tragédii a kdo na ní měl nějvětší podíl? ()

kareen 

všechny recenze uživatele

Zvláštní na tomto filmu není ani to, že je děj vyprávěn od konce (nebo mnohdy i na přeskáčku), ale spíš skutečnost, že jsem byla jako divák postavena před roli vnějšího pozorovatele rozkladu jedné rodiny, aniž by mi byla předložena fakta, které události byly příčinou hrůzného činu vraždy. Proto jsem se jen z nenápadných podprahových náznaků mohla domýšlet, jestli je Artur sociopatický manipulativní ďábel, nešťastník s rozvinutou psychickou poruchou, oběť domácího zneužívání ze strany otce, nebo mladík se skutečně výjimečnými schopnostmi? A co jeho matka Tereza, skutečně byl ten její bázlivě odevzdaný postoj jen strachem před agresivním synem, nebo jsem z ní správně vycítila záblesky špatného svědomí? Kdo je tady vlastně ta pravá morální oběť? Tento přístup mi připadá přinejmenším zajímavý, tím, že neznám pohnutky a minulost těchto lidí, nemohu ani jednostranně soudit, stejně jako i v reálném životě, když se mí sousedé rozvádí, také nevím, jaké spodní proudy je dohnaly až k tomuto rozhodnutí, ať už si o tom myslím cokoliv, těch faktorů může být nepočítaně a já do nich nevidím. A tak jedinou jistotou v tomto snímku pro mě zůstal můj neustálý stísněný pocit, že s touto rodinou je něco fundamentálně v nepořádku. ()

Galerie (3)

Reklama

Reklama