Režie:
Charles VidorKamera:
Rudolph MatéHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Rita Hayworth, Glenn Ford, George Macready, Joseph Calleia, Gerald Mohr, George J. Lewis, Nina Bara, Ruth Roman, William Smith, Bess Flowers, Joe Sawyer (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Buenos Aires. Zlodejíček Johnny Farrell (Glenn Ford) sa osudnou náhodou zoznámi s Ballinom Mundsonom (George MacReady), prevádzkovateľom ilegálneho kasína a začína preňho pracovať. Jedného dňa si Ballin privedie novomanželku, speváčku Gildu (Rita Hayworth) a Johnnyho požiada, aby na ňu dohliadal. V Gilde Johnny spoznáva svoju bývalú milenku. Veci sa skomplikujú viac, než by ktokoľvek z nich očakával... (MIMIC)
(více)Videa (1)
Recenze (123)
Ak by sa príbeh týkal iba kasína, zakázaného kartelu a tak podobne, teda bez ústredného milostného trojuholníku, bolo by to o dosť záživnejšie. Ale kedže trojuholník až na záver všetko ostatné vytesňoval na druhú koľaj, zostala tak len nudná noir dráma s dialógmi plnými milostnej/nenávistnej vaty. "Milujem" tie vzťahy, kde sa dvaja nenávidia až tak, že sa do seba zaľúbia - "presne" ako v reáli. Mladý Glen Ford, ktorého poznám až z neskoších období, síce nebol márny, ale herecky u mňa viac zabodoval 'menej uchopiteľný' George Macready. ()
Úplný konec filmu mi sice přišel slabý, ale jinak je to překvapivě kvalitní noirovka s rozkošnou Ritou jejíž Gilda je jako černá díra vášně, vtahující do sebe (auto)destruktivně vše a všechny... Rukavičkový striptýz je -bez nadsázky- jednou z nejlascivnějších cudných scén jaké lze na stříbrném plátně vidět. ()
Velmi by mě zajímalo, kolik lidí "around the world" zhlédlo Gildu jen proto, že jí byli uchváceni chlapíci z Shawshanku. A také proto, že je zajímalo "jak to udělá s těma vlasama.":) Rita Hayworth je bohyně (vypadat jako ona...:) a s každou delší chvílí, kdy nebyla na scéně, mi její přítomnost začínala chybět. Snímek má skvělý scénář a postupně gradující napětí. "Put the blame on mame, boy..." ()
Rita Hayworth a její Gilda - to bylo něco neuvěřitelného a nepopsatelného. Tento snímek stojí za to vidět už jenom kvůli ní (i kdyby jste měli sebevětší averzi vůči černobílým filmům s titulky). No a ten příběh šel tak nějak trochu mimo mě. Celá ta dějová linie s tím kartelem, která zezačátku byla tak strašně pěkně a slibně nastíněná, mi pak přišla naprosto zbytečná, takový křoví pro Gildu. Kdyby to tam vůbec nebylo a autoři se zaměřili víc na vztah Gildy a Johnyho bylo by to daleko lepší. Je to trochu škoda, že příběh nebyl propracovanější. ()
Rita Hayworth pohodí hlavou a mne bolo jasné, prečo sa ten pohyb stál kultom a pretrváva vyše pol storočie. Jej Gilda je bezpochyby úžasná po každej stránke, či sa smeje, smúti, zúri, spieva, tancuje. Čo sa týka snímku, je klasickou ukážkou film-noir, scenáristicky aj réžijne perfektne zvládnutý, nedá mi však nespomenúť určitú podobnosť s Casablancou ( ústretový policajt, temná minulosť, milovaná žena, prostredie ). ()
Galerie (81)
Zajímavosti (10)
- Pier Paolo Pasolini vo svojej autobiografickej próze "Amado mio" z roku 1948 popisuje návštevu kina, v ktorom hrali Gildu. Názov prózy je totožný s názvom jednej piesne z filmu. Pasolini si všíma napr. "krátkozraký pohľad" či "božsky milú nevýraznosť" hviezdy. (MIMIC)
- Ve scéně, kdy se Rita vrací zpět do Argentiny od Toma plácne Johnnyho přes obě tváře. Ve skutečnosti mu zlomila dva zuby a Glenn Ford držel dokud se scéna nenatočila. (Kulmon)
- Melodramatický noir s pesničkovými číslami získal kultový status vďaka pamätnej prerušenej strip-show v podaní Rity Hayworthovej. Jej hlas bol pri speve nadabovaný Anitou Ellis, inšpiráciou pre lascívne čierne saténové šaty bol portrét Virginie Gautreau od Johna Singera Sargenta z roku 1884. (MIMIC)
Reklama