poster

Kronika

  • Česko

    Kronika temna

  • USA

    Chronicle

  • Slovensko

    Kronika

Drama / Sci-Fi / Thriller / Mysteriózní / Akční

USA, 2012, 81 min (Director's cut: 89 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • TheDarKnig
    ****

    Velmi příjemný zástupce FF žánru. Scénář sice originalitou zrovna nepřetéká, ale samotné zpracování je tak dobré, že takovouto chybku lze v pohodě odpustit. Hlavně když se člověk dokáže hodně dobře do postav vcítit - tedy na rozdíl od různých superhrdinů od vedoucích stájí, kteří působí sice hodně cool, jsou nahláškované a dobře podložené, postavy tady jsou.... normální a tedy aspoň pro mně sakra realistické. Tím pádem si člověk chvilkami myslí, že by se snad i jemu mohlo něco takového stát. Samozřejmě tyhle pocity by pravděpodobně nedorazily, kdyby nebyl zvolený přístup právě Found Footage. Tady je k tomu přítomnost kamery vždy dostatečně logická, a nic tedy nebrání tomu se zcela oddat hraní si. A že to mladému Joshovi jde, asi nemusím ani říkat. U takové scény letu jsem doslova zíral s otevřenou pusou. A závěr je pak řádně velkolepý (autobus), že takoví okoukaní a sterilní TF se v tomto případě mohou jít zahrabat. Postavy zahrány sympaticky, graduje to pořádně a vývoj hlavní postavy očekávaný. Ale zase, když odpustíme to, že to bylo viděno už milionkrát, v rámci samotného příběhu zcela uvěřitelný.. Film splnil vše, co sliboval v trailerech a přidal i nějakou tu myšlenku. 4(12.5.2012)

  • Spiker01
    *****

    Páni, věděl jsem sice, že je to dobrý, ale takovej luxus jsem nečekal. Nejsem úplně fanda found footage a i u Kroniky jsem měl ze začátku pochybnosti. Jenže Josh Trank je talent a film dokázal zpracovat tak líbivě, že jsem se ihned dostal do tempa a po velkolepém finále jsem nevěřil, že si něco podobného může relativně nízkorozpočtový film dovolit. Opravdu smekám, že lze víceméně superhrdinský film pojmout i jinak. A snad i přicházím na kloub Dane DeHaanovi. Škoda, že Trank v Hollywoodu už asi nic nenatočí. PS : Kdo to sakra přejmenoval na Kroniku temna a proč? To je přece Riddick!...86%(10.8.2014)

  • LIVINGDEAD
    *

    Pro mne byl film Chronicle velkým zklamáním. Jen jsem si pustil film a už jsem nadával. Zase nějaké pako natáčelo film ve stylu amatérské kamery. Jak já tyto filmy nenávidím! A obsah? O vypatlaných puberťácích, kteří lítají jako supermani. A hlavní postava? Přenáší auta, autobusy, létá jako letadlo, mlátí taťku, mlátí borce a matku nechá chcípnout!(30.4.2012)

  • Shadwell
    *****

    Tenhle film neukazuje na hlavní postavě Andrewa nic menšího než to, že největší škůdci a nepřátelé lidstva jsou loseři. Hlavní problém je v tom, že kdykoliv se takový loser dostane k moci a uspěje, provádí přesný opak toho, než jakým doopravdy je. Těch příkladů je spousta: asociální Zuckerberg, který dal dohromady sociální síť; Hugh Grant, co o sobě v rozhovorech mluví jako o introvertovi, jenž se straní lidí a utíká před nimi do přívěsu, současně ale podňeuje v mužích falešný obraz romantika, jež by měli následovat; dva chudí židovští nerdi stojící za vznikem Supermana; anebo Johny Depp, který kolem sebe utváří obraz rockové hvězdy, ačkoliv je v reálu podle okolí zcela nekomunikativní. Tihle lidé vyvolávají v ostatních jakýsi pocit viny, protože ideál, který stvořili, se s každodenní realitou dost rozchází. Možná největší vinu pak vyvolávají filmaři, mezi něž se počítá i Andrew. Tvůrci Konriky tak provádějí drtivou sebereflexi sama sebe a vůbec celé kinematografie, neboť nám prostřednictvím Andrewa říkají cosi v tom smyslu, že z krátkodobé perspektivy jsou filmy možná fajn odreagování, ovšem z dlouhodobého hlediska vyvolávají v lidech jakousi kolektivní variantu „komplexu méněcennosti“, protože ty ideální filmový obrazy nemohou následovat. Už Keynes kritizoval ležérní odstup ekonomů od krátkodobých oprav ekonomiky známým bonmotem, že v dlouhodobé perspektivě jsme všichni mrtví, jenže ta dlouhodobá perspektiva je právě dost určující – koneckonců i Andrew začíná jako hodný chlapec a sobecká svině porušující pravidla se z něj stane až mnohem později. Filmaři jsou prostě svině, tvrdí Kronika. Jsem první, kdo by to podepsal. Kronika toho říká celkem dost ale také o práci kamery: ____ (i) Za prvé celkem názorně demonstruje to, čím se liší profesionální film od amatérského. Když pomineme zlehčující soudy jako dobrý/špatný, lze konstatovat, že v amatérském filmu bývá většinou s každou scénou spojena převážně jen jedna emoce, jedna nálada, která dominuje nad ostatními. Tady, kde je spoustu scén točeno na jeden záběr, to je třeba velmi zjevný. Oproti tomu profík je schopen naskládat do scény spousty emocí a nálad jako lasagne a nepotřebuje kvůli každé nové začínat další scénu. Nejlépe se těchto změn emocí či nálad dosahuje změnou tempa a rytmu v rámci jedné scény, například střídáním kratších a delších dialogových pasáží, akcentovaných a neakcentovaných fází, nebo výraznou změnou nejrůznějších prvků obrazu, jako je kompozice, střídání světla a stínu, barev, pohybu ap. Profesionálním filmařům je podobný způsob uvažování vlastní, čímž se liší od amatérů, kteří často akorát srazí dohromady různý izolovaný scény. Celý ten spor mezi amatérskými a profesionální filmaři trochu připomíná rozdíl mezi tím, jak se točily akční scény v minulosti a jak dnes: když si vezmeme třeba bojové scény Bruce Leeho, tak on vždycky chvíli bojuje a chvíli stojí a měří se s protivníkem, dívají se na sebe jen ap., zatímco v takovým Reloaded máme kontinuální boj, který je rytmizován třeba jen jemným zpomalením. ____ (ii) Celkem příznačné je z hlediska kamer i rozdělení filmu na jakési tři části. V první se operuje jen s jednou kamerou Andrewa, ve druhé se přidává kamera blondýny Ashley a ve třetí nastupuje spousty různých záznamových zařízení. Vzhledem k tomu, že hlavní hrdina rovněž prochází vývojem o třech částech od hodného chlapce přes lavírování mezi světlou a temnou stranou síly až po zlého chlapce, je možné tam vidět paralelu mezi málo kamerami a dobrem, respektive hodně kamerami a zlem. To lze chápat bezprostředně jako nějaký orwellovský lament nad tisícem monitorovacích zařízení špicujících kolem nás, ale také jako takový historický průřez filmovými kamerami od konvenčních zařízení přes ultimátní gyroskopy panorámující v plným rozsahu 360 stupňů až po všudypřítomné pokrytí prostoru kolem nás. ____ (iii) Odpoutanou kamerou, kterou ovládá Andrew za pomocí telekineze, koketuje film s počítačovými hrami a videohrami, kde je kamera umístěna buď za ramenem hlavního hrdiny, nebo ji lze ovládat pravým analogovým tlačítkem. Dnes už celkem obligatorní koketování filmů s hrami se tak nevyhnulo ani Kronice.(5.6.2012)

  • novoten
    *****

    Už když jsem si překvapeně užíval veřejně nenáviděný restart Fantastické čtyřky, tušil jsem, že mi tenhle režisér bude stát za bližší zkoumání a Kronika to potvrzuje mnohonásobně. Nejde ale jen o Trankovu zásluhu. Landisův scénář v sobě totiž snoubí idealismus a zároveň revoltující neústupnost, které člověku nikdy nejsou tak blízké, jako když je mu pozdních -náct. Když se navíc staví na hlavu i všechna obvyklá klišé hrdinova zrodu a DeHaan potvrzuje, že jeho výraz je na současné scéně opravdu nezaměnitelný, stačí doplnit právě už jen koření v podobě Trankovy dravé režie. Posledních dvacet minut mě neustále nutilo žasnout nad tím, jak se tyhle výjevy povedlo natočit za hubičku a zároveň jsem jen ztěžka krotil šíleně zrychlený tlukot srdce.(4.1.2017)

  • - Předlohou filmu je kniha „Chronicle“, již napsali Josh Trank a Max Landis. Maxe Landise poté společnost Fox najala, aby napsal pokračování. (chelseaman22)

  • - Joshu Trankovi bylo v době uvedení filmu 27 let, což z něj dělá jednoho z nejmladších režisérů, kteří kdy dostali svůj film na vrchol víkendového žebříčku tržeb. Steven Spielberg bodoval s filmem Čelisti (1975) v osmadvaceti a Jamesi Cameronovi bylo rovných 30, když natočil snímek Terminátor (1984). (Gerret)

  • - Dane DeHaan, herecký představitel Andrewa, v době premiéry snímku skutečně randil s Annou Wood, která si zahrála Monicu (dívku s růžovými vlasy na večírku). (curfew77)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace