poster

Kronika

  • Česko

    Kronika temna

  • USA

    Chronicle

  • Slovensko

    Kronika

  • Nizozemsko

    Chronicle

Drama / Sci-Fi / Thriller / Mysteriózní / Akční

USA, 2012, 81 min (Director's cut: 89 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • novoten
    *****

    Už když jsem si překvapeně užíval veřejně nenáviděný restart Fantastické čtyřky, tušil jsem, že mi tenhle režisér bude stát za bližší zkoumání a Kronika to potvrzuje mnohonásobně. Nejde ale jen o Trankovu zásluhu. Landisův scénář v sobě totiž snoubí idealismus a zároveň revoltující neústupnost, které člověku nikdy nejsou tak blízké, jako když je mu pozdních -náct. Když se navíc staví na hlavu i všechna obvyklá klišé hrdinova zrodu a DeHaan potvrzuje, že jeho výraz je na současné scéně opravdu nezaměnitelný, stačí doplnit právě už jen koření v podobě Trankovy dravé režie. Posledních dvacet minut mě neustále nutilo žasnout nad tím, jak se tyhle výjevy povedlo natočit za hubičku a zároveň jsem jen ztěžka krotil šíleně zrychlený tlukot srdce.(4.1.2017)

  • Shadwell
    *****

    Tenhle film neukazuje na hlavní postavě Andrewa nic menšího než to, že největší škůdci a nepřátelé lidstva jsou loseři. Hlavní problém je v tom, že kdykoliv se takový loser dostane k moci a uspěje, provádí přesný opak toho, než jakým doopravdy je. Těch příkladů je spousta: asociální Zuckerberg, který dal dohromady sociální síť; Hugh Grant, co o sobě v rozhovorech mluví jako o introvertovi, jenž se straní lidí a utíká před nimi do přívěsu, současně ale podňeuje v mužích falešný obraz romantika, jež by měli následovat; dva chudí židovští nerdi stojící za vznikem Supermana; anebo Johny Depp, který kolem sebe utváří obraz rockové hvězdy, ačkoliv je v reálu podle okolí zcela nekomunikativní. Tihle lidé vyvolávají v ostatních jakýsi pocit viny, protože ideál, který stvořili, se s každodenní realitou dost rozchází. Možná největší vinu pak vyvolávají filmaři, mezi něž se počítá i Andrew. Tvůrci Konriky tak provádějí drtivou sebereflexi sama sebe a vůbec celé kinematografie, neboť nám prostřednictvím Andrewa říkají cosi v tom smyslu, že z krátkodobé perspektivy jsou filmy možná fajn odreagování, ovšem z dlouhodobého hlediska vyvolávají v lidech jakousi kolektivní variantu „komplexu méněcennosti“, protože ty ideální filmový obrazy nemohou následovat. Už Keynes kritizoval ležérní odstup ekonomů od krátkodobých oprav ekonomiky známým bonmotem, že v dlouhodobé perspektivě jsme všichni mrtví, jenže ta dlouhodobá perspektiva je právě dost určující – koneckonců i Andrew začíná jako hodný chlapec a sobecká svině porušující pravidla se z něj stane až mnohem později. Filmaři jsou prostě svině, tvrdí Kronika. Jsem první, kdo by to podepsal. Kronika toho říká celkem dost ale také o práci kamery: ____ (i) Za prvé celkem názorně demonstruje to, čím se liší profesionální film od amatérského. Když pomineme zlehčující soudy jako dobrý/špatný, lze konstatovat, že v amatérském filmu bývá většinou s každou scénou spojena převážně jen jedna emoce, jedna nálada, která dominuje nad ostatními. Tady, kde je spoustu scén točeno na jeden záběr, to je třeba velmi zjevný. Oproti tomu profík je schopen naskládat do scény spousty emocí a nálad jako lasagne a nepotřebuje kvůli každé nové začínat další scénu. Nejlépe se těchto změn emocí či nálad dosahuje změnou tempa a rytmu v rámci jedné scény, například střídáním kratších a delších dialogových pasáží, akcentovaných a neakcentovaných fází, nebo výraznou změnou nejrůznějších prvků obrazu, jako je kompozice, střídání světla a stínu, barev, pohybu ap. Profesionálním filmařům je podobný způsob uvažování vlastní, čímž se liší od amatérů, kteří často akorát srazí dohromady různý izolovaný scény. Celý ten spor mezi amatérskými a profesionální filmaři trochu připomíná rozdíl mezi tím, jak se točily akční scény v minulosti a jak dnes: když si vezmeme třeba bojové scény Bruce Leeho, tak on vždycky chvíli bojuje a chvíli stojí a měří se s protivníkem, dívají se na sebe jen ap., zatímco v takovým Reloaded máme kontinuální boj, který je rytmizován třeba jen jemným zpomalením. ____ (ii) Celkem příznačné je z hlediska kamer i rozdělení filmu na jakési tři části. V první se operuje jen s jednou kamerou Andrewa, ve druhé se přidává kamera blondýny Ashley a ve třetí nastupuje spousty různých záznamových zařízení. Vzhledem k tomu, že hlavní hrdina rovněž prochází vývojem o třech částech od hodného chlapce přes lavírování mezi světlou a temnou stranou síly až po zlého chlapce, je možné tam vidět paralelu mezi málo kamerami a dobrem, respektive hodně kamerami a zlem. To lze chápat bezprostředně jako nějaký orwellovský lament nad tisícem monitorovacích zařízení špicujících kolem nás, ale také jako takový historický průřez filmovými kamerami od konvenčních zařízení přes ultimátní gyroskopy panorámující v plným rozsahu 360 stupňů až po všudypřítomné pokrytí prostoru kolem nás. ____ (iii) Odpoutanou kamerou, kterou ovládá Andrew za pomocí telekineze, koketuje film s počítačovými hrami a videohrami, kde je kamera umístěna buď za ramenem hlavního hrdiny, nebo ji lze ovládat pravým analogovým tlačítkem. Dnes už celkem obligatorní koketování filmů s hrami se tak nevyhnulo ani Kronice.(5.6.2012)

  • Xmilden
    ****

    Poutavý filmík, který bych mě dokonale přišpendlil a já jen čekal na nevyhnutelné. Tím nevyhnutelným je samozřejmě proměna jednoho z našich hrdinů. Nic naplat, ale každý podobný snímek potřebuje jak své zlo tak i dobro. Létací scény jsou úžasné, to finále již bylo bych řekl takové trošku navíc, tak nějak jsem tušil že si tvůrci ukrojili veliký krajíc, když chtěli celý snímek věrohodně snímat různáma kamerama, které jsou rozesety po městě. Ale nakonec proč ne? Dobrý nápad, uvěřitelní herci a zpracování výborné.(5.5.2012)

  • Gilmour93
    **

    Video kronika sobeckých Clarků Kentů, v které nefunguje vůbec nic. Napětí, humor, emoce či myšlenka zoufale chybí - solidní akce, v které byla rozpuštěna většina z 12 míčů rozpočtu, přijde až na samý závěr. Modlil jsem se, ať se Čestmírům ze Seattlu zjeví jejich Kryptonit Oskar Blecha a vyliská jim ty jejich nesympatické ksichty - a to nejen jen proto, že hrají fotbal v mráčcích, zatímco jim na zemi matky umírají, nebo souloží s někým jiným, než tatínkem. Teen ekipa bude majoritně nadšena, ale u facebooku superschopností nenabude. Nezbývá, než vyrazit do lesa a najít v něm nějakou díru (v zemi), co ukrývá svítící šutr z planety květin, či alespoň lysohlavých hub. Jen bacha, ať to není jaderný odpad z Dukovan, to by pak v rámci altruismu plnili pár nocí funkci veřejného osvětlení..(30.7.2012)

  • POMO
    ***

    Azda žiadny iný film, odohrávajúci sa "v realite", si nevychutnáva popieranie fyzikálnych zákonov viacej než tento. Sympatický, vkusný a celkom cool ÚLET. Ale podobné "wao!" ako pri Cloverfielde sa nekoná - scenárista si pustil uzdu fantázie až príliš na to, aby sa to dalo brať vážne a napríklad byť v napätí. Efekty veľmi dobré. A má to aj myšlienku. Teen publikum by malo byť spokojné.(31.1.2012)

  • - Režisér sa snažil, aby sa herci aktívne zúčastňovali všetkých svojich scén, teda aj kaskadérskych kúskov. (Greenpeacak)

  • - Trik s kamerou, kdy ji Andrew (Dane DeHaan) nechal klouzat po podlaze, byl proveden pomocí skateboardu. (Shley)

  • - Dane DeHaan, herecký představitel Andrewa, v době premiéry snímku skutečně randil s Annou Wood, která si zahrála Monicu (dívku s růžovými vlasy na večírku). (curfew77)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace