Režie:
Džun-ho PongKamera:
Kyeong-pyo HongHudba:
Marco BeltramiHrají:
Chris Evans, Kang-ho Song, Jamie Bell, Tilda Swinton, Octavia Spencer, John Hurt, Ewen Bremner, Alison Pill, Ed Harris, Ah-seong Ko, Kenny Doughty (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Světem se řítí vlak, který veze poslední obyvatele planety. Všechno ostatní kolem je pokryto ledem a člověk by venku nepřežil. Poslední útočiště poskytuje lidstvu vlak, který sestrojil pan Wilford, který ho také řídí. Vlak je společensky strukturovaný, od lokomotivy směrem dozadu klesá společenská úroveň. V zadní části přežívají lidé špinaví na palandách, k jídlu jim ozbrojená stráž dodává proteinové kostky. Mezi nimi žije také Curtis, který chce celou dobu, co ve vlaku žije, uniknout ze zadní části a dostat se až dopředu. Nenávidí Wilforda za to, že je drží jako krysy oddělené od zbytku vlaku. Jednoho dne se rozhodne jednat, sestrojí plán a společně s ostatními rozpoutá revoluci. Lidé pobijí vojáky a uniknou ze zadní části vlaku. Dochází ke krveprolití, protože jsou nasazeni všichni vojáci, aby povstání potlačili. Ovšem Curtisovi se podaří zajmout Masonovou, která zprostředkovává komunikaci přední části vlaku se zadní. Ta ho dostane do střední části vlaku, kde jsou vzdělávány děti a kde je jim vštěpováno, že pan Wilford je nejlepší člověk na světě a že žít ve vlaku, je prostě skvělé. Tady také dojde k dalšímu boji, protože Wilford posílá ozbrojené složky, které ještě disponují náboji ve zbraních a strhne se opět krvavé peklo... (TV Prima)
(více)Videa (5)
Recenze (877)
Mám slabost pro vlakové filmy, postapa a i pro příběhy o lidské krutosti rodící se z extrémních situací, takže mi Snowpiercer udělal hned trojnásobnou radost. A udělal by mi ji ještě větší jako seriál, který by tu úžasnou vizi zbytků lidské společnosti přežívajících v non-stop jedoucím vlaku rozvinul mnohem detailněji a rozepizodováním zdůraznil zvolený styl vyprávění a z něj plynoucí napětí, kdy vlak objevujeme spolu s postupujícími vzbouřenci hezky lineárně odzadu dopředu vagón po vagónu, až k "božské" lokomotivě s matrixovským Architektem. Pozoruhodná mezinárodní koprodukce - Jihokorejci natočili s přispěním Amíků v Česku adaptaci francouzského komiksu - se zrcadlí v pestrém mezinárodním castu, který vytváří dojem různorodosti společnosti ve vlaku. Film nezapře korejského rejžu (podílejícího se i na scénáři), co do drsnosti (žádnou sametovou revoluci nečekejte) a nápaditosti, triky jsou sice poslabší, ale nějak brutálně mi dojem nekazily. Suma sumárum, ultimátní vlakový film a originální, (ne)příjemně temné a drsné postapo. ()
║Rozpočet $39miliónov║Tržby USA $4,563,650║Tržby Celosvetovo $86,758,912▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $1,508,742║ Tržby za predaj DVD v USA $1,828,515║ zaujímavý námet v nevyrovnanom až uletenom prevedení, obsadenie dobré ale nejakú hĺbku by tu len ťažko niekto našiel, je to aspoň pestré, pri prechode z jednej súpravy na druhú /60%/ ()
,,VLAK JE SVĚT. MY JSME LIDSTVO“… /// Vlak, co nikde nestaví (nemá totiž kde) a ve kterým se chlapi neperou nožem, ale sekerou, což je celkem logický, páč to tady maj filmově na starost Korejci. Celkově jde o zajímavou mezinárodní směsici herců a koprodukcí, ve který se neztratěj ani Češi. Začíná to dost šedivě a vobyčejně, ovšem k mýmu překvapení se krom interiérový nápaditosti (v rámci jednoho vlaku samozřejmě) dočkám dobrejch nápadů v akci i v ději. Poselství může na někoho působit zbytečně melodramaticky, stejně jako ledový efekty, ale žlutá postapokalyptická duše (jenž si do vlaku kupuje dvě jízdenky, aby mohla sedět vedle sebe) vrní blahem. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Komiks ,,Le Transperceneige“, kterej stvořili Francouzi Jacques Lob, Jean-Marc Rochette a Benjamin Legrand, neznám. 2.) Pochopím, proč Levoš Mareš nosil neustále kožich. 3.) Nevím, jak vysvětlit parchantům, proč jsme Eskymáci. 4.) Thx za titule ,,urotundy“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ** NAPĚTÍ * ()
Nevím, jestli jsem se ten den špatně vyspal, nebo mi tenhle film nějak nesedl, ale čekal jsem hodně podle ohlasů od lidí, kterým věřím, co se filmů týče. A nechci psát, že Snowpiercer je špatný film, protože není, je to dost dobře natočený film, který má hodně zajímavou myšlenkou. Jenže se táhne neskutečně dlouho (přišlo mi, že musí mít minimálně tři hodiny) a ty dobré a napínavé scény vám dost rychle vyšumí z hlavy, protože se nudíte. V závěrečných titulcích mě potěšilo, že jsem viděl hodně českých jmen, ale to je asi tak jediný bod navíc. Jak říkám, dám tomuto filmu za pár let šanci znovu, už jen proto, abych si připomenul, co to ten Chris Evans dělal, když nebyl kapitánem Amerikou… :-) 60 %. ()
Galerie (77)
Zajímavosti (35)
- Chris Evans osobne kontaktoval Bong Joon Ho pre konkurz po tom, čo sa dozvedel informácie o obsadení Tildy Swinton. (maramashi)
- Bong Joon Ho najskôr napísal postavu Masona s predstavou herca Johna C. Reillyho, potom však upravil postavu pre Tildu Swinton, aj keď zámerne ponechal scény s Masonom, ktoré sú v scenári uvedené v mužskej podobe. (maramashi)
Jedno z nejčistších převedení videoherní vyprávěcí struktury do filmu. Hrdinové postupují neustále vpřed, od boje holýma rukama se přes sečné zbraně a oheň propracují až ke zbraním střelným a k výbušninám. Každý vagón (mise) má výrazně odlišný design a jako odkaz k herní estetice můžeme chápat také POV záběry s noktovizory. Po každé akci přichází odměna v podobě dějotvorných informací o některé z postav a jejích motivacích (které se různí – děti, droga, pomsta –, díky čemu můžeme ze semknutého kolektivu zřetelně vydělit jednotlivce). ___ Přehlednost a plynulost vyprávění ale není dána pouze jeho rozsekáním do mnoha menších celků. Přestože je od začátku naprosto jasné, kam děj směřuje (ano, dopředu), různými náznaky, odbočkami a elipsami jsme neustále drženi v očekávání a překvapováni (například se můžeme nesprávně domýšlet, že lůze z konce vlaku chybí některé končetiny pro to, že jim byly „umrznuty“). ___ Přímočaré klestění cesty vpřed je kromě výtvarných kontrastů (barevný „šok“ v podobě školní třídy) oživováno nečekanými vpády jiných žánrů (brutální řež přerušena přivítáním nového roku, muzikálová vsuvka s dětmi) nebo nešablonovitým jednáním postav (ne všichni kladní hrdinové se vždy zachovají „lidsky“). Bong nám přitom nesděluje nic, co nepotřebujeme (nebo nebudeme potřebovat) vědět k pochopení protagonisty a na něj vázané hlavní dějové linie a každou zdánlivě nadbytečnou informaci, zprostředkovanou verbálně nebo vizuálně, dříve či později zužitkuje (zápalky, sněhová vločka, lední medvěd, dialogy jiných postav s Curtisem). ___ Rychlost, s jakou se střídají jednotlivé vagóny, odpovídá množství údajů, které musí být sděleny. V polovině filmu Curtis správně říká „Můžu jít rychleji“ a tempo se skutečně zrychluje (častěji je například stříháno do krajiny vně vlaku) a důležité postavy začínají umírat s větší kadencí. ___ Směr vyprávění sice slibuje vyústění do naivně revolučního sociálního dramatu, jakým bylo Elysium, ale ideologická pozice, kterou forma Curtisovi nakonec přisuzuje, není jednoznačná. (Ani nastíněné zřízení ostatně nemá jednoznačně fašistické znaky. Kromě eugenického přeměřování dětí nebo kapitalistického proměnění člověka v nahraditelnou součást výrobního mechanismu jsme také svědky budování kultu osobnosti nebo zavádění newspeaku typu „shoe = disorder“, které charakterizují libovolný totalitní režim.) Finále namísto jednoznačných odpovědí podobně jako konec Matrixu nastoluje řadu nových otázek a z prostoru čímsi až archaicky přímočaré jízdy (nelze nevzpomenout na staré grotesky, westerny a phantom rides) jsme stejně jako Curtis z blažené nevědomosti vrženi do naší postideologicky a postmoderně nečitelné reality. ___ Možná zacházím moc daleko, ale v podstatě jde o to, že Snowpiercer není další blbou akcí, ve které by podívaná byla nadřazena myšlence. Intelektuální a smyslová slast byly alespoň v mém případě v rovnováze. Apendix: Když budete dost pozorně sledovat učitelku (Alison Pill), v jednom ze záběrů za její hlavou uvidíte Ladův obrázek, easter egg českého výtvarníka Ondřeje Nekvasila. 85% Zajímavé komentáře: Marigold, Radko, JFL, Jordan, L_O_U_S, Thalassa () (méně) (více)