• Marthos
    *****

    Dr. Jaroslav Tumlíř (1902 - 1977), významný dramaturg pražských i mimopražských jevištních scén a také dlouholetý knihovník, věnoval veškerý svůj volný čas vlastní autorské práci, především tvorbě divadelních her. Z jeho repertoáru do dnešních dnů přežila jen jediná, Strašidelná tetička, která se v období nacistické okupace stala vhodnou kořistí pro vyhladovělý barrandovský tým Maca Friče. Ten se po úspěšné sérii bláznivých veseloher, v nichž excelovala především populární dvojice Gollová - Nový, rozhodl nabídnout příležitost významné charakterní herečce a člence činohry pražského Národního divadla Růženě Naskové. Teta Berta už v sobě sice nemá ani zatrpklou duši, ani nadšení pro moderní život mladých, jako měla její předchůdkyně v Cikánově komedii Příklady táhnou, nicméně podivně nostalgický stesk po promarněné životní šanci nabízí Naskové nový, jiný rozměr, kterým svou důstojnou tetičku charakterizuje. Smolík s Pištěkem se tu jakoby obloukem vracejí ke svým pionýrským filmovým létům, ale přece jen je každý z jejich seniorských milovníků odlišný. Naproti tomu Lída Chválová a Jiří Dohnal představují dvojici mladých lidí, kteří teprve ve vzájemné lásce naleznou správný poměr k životu. To vše je potom v dokonalém kontrastu s charaktery chamtivých příbuzných v brilantním hereckém provedení Baldové, Šlemrové, Marvana, Nedbala i Kreuzmanna. Trojským koněm je ovšem precizně vyvedená figurka věrného majordoma, zahraná anglicky neanglickým způsobem mistrovským Ferencem Futuristou. Především špílce na téma Elitní služebnictvo z vás stejně nikdy nebude jsou geniální a želbohu potvrzují nevyužitý komikův potenciál. Stejně nedoceněné zůstávají bohužel také obě vedlejší figurky nedbalých sloužících v podání Darji Hajské a Vladimíra Řepy, herců, kterým byl jen výjimečně poskytnut širší prostor. Je-li zpočátku osudový vztah pozorného starého lékaře a životem zklamané tety jen jakýmsi sentimentálním zastavením v běhu času, charakterizovaným ještě ukolébávající písní Bláhové mládí v osobité Smolíkově interpretaci, pak jeho závěr neodvratně směřuje k žádané proměně, k novému poslání. Strašidelný zámek, bouřka, duch zemřelé tetičky a spiritistická seance pak dokreslují patřičnou atmosféru, která má zejména v časech podzimních plískanic své neopakovatelné kouzlo.(4.10.2008)

  • J R C Pecuchet
    ****

    Velice příjemná komedie o ne zcela ideálních rodinných vztazích, režiséra Mace Friče. Velice inteligentním způsobem nastíněna touha veškerého příbuzenstva (až na výjimky) po dědictví po zesnulé tetičce, kde se naplno projevují charaktery jednotlivých postav. Ve finále se ukáže, že teta ve skutečnosti nezemřela a odhalí se pravá příčina tj. touha po dědictví. Velmi kvalitní námět i scénář o režisérovi nemluvě. Vše doplněno o velmi kvalitní herecké obsazení. V tomto filmu přímo exceloval bratr Emana Fialy Ferenc Futurista (vlastním jménem František Fiala).(29.1.2011)

  • wosho
    *****

    Skvělá, satirická komedie s jemnějším černým humorem od mistra Friče. Růžena Nasková ve své nejlepší filmové roli a s plejádou výtečných herců si film dokonale užívají (scenárista totiž obdařil některé postavy i zajímavým podtextem-nejsou to jen šablonovité figurky jako u většiny naších veseloher z tehdejší tvorby). Tetička dokáže dobře pobavit jak tehdy, tak i dnes. Snad jen ten konec mohl být lépěji dopracován.(20.6.2007)

  • strelenaL
    ****

    Československý film o tetičce, která je majitelkou zámku. Se svou rodinou se však tetička málo stýká…rodina na ní nemá čas a ani si nějaký nechce najít. Ale s velkou vytrvalostí čekají až tetička konečně natáhne bačkory. Proto služebného milostivé paní tetičky napadne jak vyzrát nad holotou, tím že si vymyslí a napíše fingovaný dopis, že již drahá tetička skonala. Na zámku se začnou dít divy. Ve filmu krásně podkresluje hudba jistou ponurost a děsivost. S každým přízrakem jde naprosto věrohodně a vyvolává v divákovi pocit přicházejícího poltrgaistu. Hodnotím 4*(11.1.2011)

  • NinadeL
    ***

    "To ani Felixovi nemají!" zaznívá v běžné protektorátní veselohře Martina Friče. Svým obsazením ve vedlejších rolích a dávkou často velmi podobného humoru navazuje na takové filmy jako Roztomilý člověk nebo v jiném směnu (hlavní role Růženy Naskové) na Cikánovy Příklady táhnou. Soupeření příbuzných je stejně obludné jako v pozdějším Vávrově Přijdu hned... A dnes? Tetička je degradována na pouhý film Františka Smolíka a vychází v trapné kombinaci s Vyšším principem. Je tak de facto ukraden právě příjemné Naskové a geniálnímu Ferenci Futuristovi, o kterém Marie Štrosová - Steinerová prohlásila (jako klasický protektorátní dorost), že byl komikem kdysi. No ano, tehdejší osmnáctiletá žába odkojená americkým muzikálem nám dokázala, že stejně jako tehdy i dnes se dostávají do filmu taková děvčata pouze na základě zevnějšku a není problém, aby dnes ve zcela stejném duchu celá armáda slečinek z filmů Karla Janáka reagovala podobně i méně "vzdáleného" Milana Šteindlera. Netvrdím, že jde o srovnání Šteindler x Futurista, ale o generační přístup k retru, který mi dělá mráčky. Závěrem jen poznamenám, že Nancy Rubensovou opravdu mohu, ale Lídy Chválové nebyla škoda nikdy, že nezazářila víc.(2.4.2009)

  • - Filmovanie prebiehalo v obci Pruhonice. (dyfur)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace