Režie:
Todd HaynesScénář:
Phyllis NagyKamera:
Edward LachmanHudba:
Carter BurwellHrají:
Cate Blanchett, Rooney Mara, Kyle Chandler, Jake Lacy, Sarah Paulson, Cory Michael Smith, Carrie Brownstein, John Magaro, Ken Strunk (více)Obsahy(2)
Carol ukazuje milostný příběh, jemnost a hloubku jedné strhující lásky. Dobře situovaná a vždy distingovaně elegantní dáma Carol (Cate Blanchett) se v obchodním domě seznámí s mladou prodavačkou. Banální setkání a rozdíl ve společenském postavení obou žen ale najednou neexistují, obě jsou překvapeny okamžitou vzájemnou náklonností. Nevinnost prvního setkání brzy mizí a jejich vztah se rozhoří do spalujícího mileneckého poměru. Carol je ovšem vdaná žena a matka a v Americe 50. let byl vztah dvou žen společenský nepřijatelný a postavený mimo zákon. (Bontonfilm)
(více)Videa (24)
Recenze (235)
Presne to sú tie úlohy, ktoré Blanchet sedia. Jemne vyšinuté paničky. Romantická lesbo dráma, ktorá bola presvedčivá obsahom a hereckým podaním. Nedokázal som sa ale napojiť na ich vlnu a precítiť to, aj keď sa o to posledné scény všemožne snažia. Blanchet mi ale v Jasmíniných slzách prišla presvedčivejšia a podala tam lepší výkon. 3 z 5 ()
Slabé a označenie dráma si to ani nezaslúži, skôr nuda ako dramatickosť. Opäť homosexuálna téma, ktorá sa musí každoročne vo veľkom tlačiť divákovi do pozornosti. Cate Blanchett je výborná herečka a škoda, že si vybrala tak nekvalitný film. Tu jej dali toľko make-upu, že môže byť akurát nominovaná na nejakú cenu za masky. Rooney Mara nominovaná na oscara, ale za čo prosím vás? ()
No, tak mám snad splněno, pravidlo, že každý rok bojuje o Oscara jeden vyumělkovaný, neosobní film bez špetky emocí se potvrdilo. Trochu rekapitulace, kdyby se tomu chtěl někdo vyhnout: 2010 - Winter's Bone , 2011 - Tree of Life , 2012 - Master , 2013 - Blue Jasmine , 2014 - Foxcatcher , 2015 - Carol. A tak nějak jsem tušil, že to bude právě Carol. Strašná zívačka. 40% ()
Chápem prečo z Carol asi väčšina nebude až tak nadšená ako kritici z poza oceánu (Metascore: 95/100). Todd Haynes na prvý pohľad totiž točí pomerne obyčajné a chladné filmy, v ktorých sa nesnaží tlačiť na pílu ani čo sa týka konania postáv, ani emócií, ani čo sa týka zbytočného dramatizovania udalostí. Všetko necháva iba voľne plynúť, dusno je cítiť, aby akoby „pod povrchom“ deja bez toho, aby to mal divákovi potrebu priamo zobrazovať. Podobný bol napríklad aj jeho I'm Not There a iná nie je ani Carol. Chápem preto, že davy si ani týmto filmom nezíska, ale to ani nebola prvoplánová snaha ako to býva u väčšiny queer drám, ktoré sa silou mocou snažia hlásať do sveta ako búrajú filmovú tabu a točia niečo špeciálne. Nie, v Carol chýba akákoľvek zapamätateľná scéna a je možno obyčajným a predvídateľným filmom na ten prvý pohľad, ale na druhý pohľad suverénne zrežírovaným, citlivo napísaným, skvele zahraným, fajn ozvučeným, s príjemnou dobovou atmosférou a jednoducho so všetkým na správnom mieste, takže vyslovený zápor tu ťažko hľadať. Akurát to asi pre väčšinu bude príliš nudné, keďže tu nie je akákoľvek „dramatická pompéznosť“, no na tú tu je tento rok The Danish Girl. CELKOVO: 3,5* (7/10) ()
Nádherná studie lásky dvou lidí a záměrně píšu dvou lidí, protože tohle by fungovalo i bez lesbické tematiky. Na dnešních (vážných) romanťárnách mi šíleně vadí, že se na všechno jde hr a hned v prvních 5 minutách se skončí v posteli a pak se řeší co. To jak si k sobě 2 lidé najdou cestu citově i rozdílem svých světů (a nemusí to být jenom v souvislosti s orientací....) mi tu přišlo naprosto parádní. K tomu nádherná dobová výprava, krásná hudba a špičková Lachmanova kamera (po zásluze oscarově nominační...) K tomu Cate Blanchett považuji za jednu z nejkrásnějších žen dnešní kinematografie a prakticky jenom kvůli ní jsem viděl nejnovějšího Indianu asi 7x a Rooney Mara snad Audrey Hepburn neevokuje jenom mne. Obě jsou tu excelentní a obě po zásluze na plešouna nominované. Pro honimíry a nedočkavce doporučím přetočení na 1:15:00 a ano jedna tam má fullfrontal, druhá jenom sideboob... Co mi trochu vadilo a proč není hodnocení absolutní je že to naprosto zbytečně rozvíjelo některé "ublíženecké" linky. Chápu, že neměly lesby v padesátkách dvakrát na růžích ustláno, ale domnívám se, že některé linky stačilo jenom naznačit pro dokreslení lásky na pozadí nepřízně a dál nerozvíjet. Mám pocit, že qeer filmová tematika nikdy nepřekročí svůj stín, pokud její podstatnou část bude vždycky linka o utlačování prakticky přes kopírák, uplně vystřihnout soud, zredukovat manžela s přítelem na pár minut a ještě by to bylo o bodík lepší. :) 9/10 ()
Galerie (142)
Zajímavosti (17)
- Když Abby (Sarah Paulson) po menší hádce zavře před Hargem dveře (Kyle Chandler), vypne v předsíni světlo. V následujícím záběru na odcházejícího Harge z terasy je však světlo v předsíni zapnuté. (hansel97)
- Nabídku na roli Therese dostala jako první Rooney Mara v roce 2011, odmítla však kvůli únavě po natáčení Muži, kteří nenávidí ženy (2011) a po ní se tvůrci rozhodli pro Miu Wasikowsku, ta však dala přednost Purpurovému vrchu (2015). V roce 2013 byla role ještě jednou nabídnuta Maře, která ji pak už přijala. (hansel97)
- Scenáristka Phyllis Nagy byla přítelkyně Patricie Highsmith, autorky novely. (bohyyy)
Reklama