Režie:
Jack ArnoldKamera:
Ellis W. CarterHrají:
Grant Williams, Randy Stuart, April Kent, Paul Langton, Raymond Bailey, William Schallert, Billy Curtis, Charles Perry, Diana Darrin, Luce Potter (více)Obsahy(1)
Scott Carey a jeho žena Louise se opalují na jachtě při plavbě klidným mořem, když tu se najednou Scott na palubě dostane do záhadného mlžného oparu. Jak se mlha přežene, zůstanou mu po ní na těle jakési třpytivé částečky, které se vzápětí vypaří. Později ho nešťastnou náhodou zasáhne prostředek na hubení hmyzu, no a tyto dva incidenty společně zapříčiní, že se začne zmenšovat. Nejprve jen o pár centimetrů, ale poté více. Každý včetně doktorů jen kroutí hlavou. Brzy je jen tři stopy vysoký a stane se národní kuriozitou. A když měří pouhých 15 centimetrů, nezbývá mu než se přestěhovat do domečku pro panenky. Tam na něj naneštěstí zaútočí jeho vlastní kočka a následkem toho spadne do sklepa, odkud není úniku. Pro své blízké mrtvý, Scott musí najít cestu jak přežít v novém prostředí, plném nebezpečných nástrah... (ČSFD.cz)
(více)Videa (1)
Recenze (140)
Samotný námět muže, do jehož života náhle a nečekaně zasáhne nějaká nadpřirozená síla, nemůže vzhledem na období amerického filmového hororu konce 50. let a jméno scenáristy Richarda Mathesona nepřipomenout náměty z povídek legendárního TV seriálu Twilight Zone. A pokud jde o výplň první třetiny tohoto filmu, ve srovnání se „Zónou“ až nemilosrdně prohrává o několik stupňů. Zatímco tvůrci TZ by za 25 minut odvyprávěli celou jednu povídku s temnou atmosférou nebo svižným humorem, s nápaditou filmařskou stránkou a okořenili údernou pointou, zde stejně dlouhý rozjezd filmu plyne navzdory slibné zápletce až neuvěřitelně pomalu, bez jakékoliv atmosféry, vyvolaného napětí či případného vtipu, až se jeden spočátku diví, jak takový slibný námět muže, který se po střetu s jakýmsi podivným úkazem začne stále víc a stále rychleji zmenšovat, lze zpracovávat nezáživně a vyčpěle. Po víc než půlhodině (poté, co vstoupí do děje kočka) nastává zvrat, atmosféra se mění na thriller a většina scén navzdory částečně již zastaralým trikům nedovolí divákovi vydechnout. Začne přesně takový film, jaký jsem v případě osobité žánrové klasiky očekával, velká minimalistická podívaná s originálním nápadem, pořádnou dávkou napětí, strachu, temných pocitů, ale zároveň i naděje... pro kterou se oplatí přečkat i tu vesměs nudnou první půlhodinu. Za veškeré dění ze sklepa, které zabírá výraznou část filmu a obsahuje prakticky jednu nezapomenutelnou scénu za druhou, dávám 4 hvězdičky. [75%] ()
Když Wolker publikoval Pokoru, tak neměl tušení, že za pouhých šestatřicet let mu přijde ze zámoří rázná odpověď na to jaké, že to tedy vlastně je býti menším a ještě menším. No, milý Jiříku, je to značně nemilé. Obzvláště máš-li nějakého toho domácího mazlíčka, sklep s tarantulí a velký hlad. Arnoldův snímek možná technicky zestárl (ovšem sakra málo), ale po stránce napětí a zábavy je i po těch pěti desetiletích stále na vrcholu sil. Být úvodních třicet minut ještě o něco lepších, tak je to pětihvězda jak vyšitá. ()
Mňááááuuuu....Incredible Shrinking Man aneb jak účinně v naoko béčkové blbině skloubit náběh na psychologické drama s dobrodružným příběhem a zakončit to nečekaně filozofickou tečkou. V některých je scénách je sice prťavý hlavní hrdina vinou dodatečného vlepování do záběru poněkud průsvitný, ale i tak funguje působivá souhra triků, kvalitní výpravy a vynalézavé režie i po všech těch letech. Naháněná s kočkou a hákování pavouka samozřejmě vede, ovšem třeba takové škrtání sirkou (velikosti běžného půlkmenu) jsem si taky pouštěl několikrát.... ()
Nápad je to miliónový a v druhé polovině i výborně uchopený. V začátku to ale trochu drhne, vůbec by mi nevadilo vyškrtnout tak 10 minut a jít rovnou k věci. Zamrzela mě také doslovnost - nebylo by lepší vynechat příčinu a jít rovnou k následkům? Není přece důležité, PROČ přesně k tomu hrdina přišel, ale JAK se s tím vyrovná. Být sežraný kočkou nebo tarantulí, či vyhladovět kvůli tomu, že nedosáhnete na chleba? To je to, oč tu běží. ()
Je to tragédie, když se muž začne náhle a nepochopitelně zmenšovat (a co teprv pro jeho manželku), začnou mu být velké košile, padají mu kalhoty, pak sotva zvedne telefonní sluchátko a když se chce podívat z okna, musí stát na špičkách. Z domečku pro panenky s miniaturním nábytečkem, do kterého "doroste", musí utéct před vlastním kocourkem mourkem do sklepa, kde na něj pro změnu vystartuje tarantule. Skutečně obdivuhodné, jak jeho zmenšení napřed opticky podpořil velký nábytek, sklon kamery, nakonec i triky, jak důmyslné byly nápady s pastičkou na myši, špendlíky a nití. A ani tady ze zmenšujícího se človíčka nespadly miniaturní trenýrečky :-)). ()
Galerie (28)
Photo © Universal International Pictures
Zajímavosti (13)
- Závěrečný monolog Scotta Careyho (Grant Williams) přidal do scénáře režisér Jack Arnold. (Marek06)
- Když Lousie mluví po telefonu s operátorem ohledně nového čísla, zní v rádiu úvodní znělka filmu Psané ve větru (1956), který byl natočen studiem Universal rok před Incredible Shrinking Man a hlavní roli v něm také hraje Grant Williams. (HellFire)
Reklama