Režie:
Mamoru OšiiScénář:
Kazunori ItóKamera:
Grzegorz KędzierskiHudba:
Kendži KawaiHrají:
Małgorzata Foremniak, Jerzy Gudejko, Dariusz Biskupski, Bartłomiej Świderski, Władysław Kowalski, Katarzyna Bargiełowska, Adam Szyszkowski (více)Obsahy(1)
V nedaleké budoucnosti se odehrává příběh, jehož hrdinkou je nenápadná a tajemná dívka Ash. Svůj čas tráví stejně jako většina jejích současníků: nikam nechodí, s nikým se nestýká, hlavní a jedinou aktivitu nachází v hraní počítačových her. Ty však už dávno ztratily svou nevinnost, jsou návykové a zabíjení je v nich opravdové. Ash patří k nejlepším hráčům nebezpečné bojové hry, zvané Avalon. Když se dostane do hráčské úrovně "Speciál A", smrtelný hazard se pro ni stává děsivou posedlostí.
Pochmurně laděnou animovanou sci-fi natočil zkušený japonský režisér Mamoru Oshii (jenž zaujal jako tvůrce animovaného thrilleru Ghost in the Shell). Koprodukční snímek byl natočen s polským komparsem v Polsku. Spojuje hrané scény převáděné do animované podoby pomocí speciální technologie a počítačem vytvořeného světa. Za kamerou stál Grzegorz Kedzierski, který větší část příběhu umístěného do podzemních chodeb a sklepů, úzkých a temných uliček nasnímal do sépiové barvy. Hudbu japonského skladatele Kenjiho Kawaie nahrála Varšavská filharmonie. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (56)
Jedním slovem umělecký zážitek. Dvěma slovy. A ta hudba (Kenji Kawai)... Tenhle film není pro každého, naneštěstí se k němu dostávají převážně fandové anime a pana režiséra - ale Avalon anime není, není dokonce ani animovaný, jak se uvádí v infu. Tento film byl natočen v polských reáliích a následně počítačovou animací upraven. Toto upravení ale zdaleka nejde tak daleko jako u Temného obrazu (http://www.csfd.cz/film/194929-temny-obraz-scanner-darkly-a/ ). Připravte se na to, že tenhle film je opravdu VELMI pomalý, ale rozhodně není nudný. Je plný symbolů a skrytých významů, ale pokud někdo na něco takového nemá náladu, není se co divit velmi nepříznivým hodnocením zdejších uživatelů. Pro informaci všem, kteří si stáhli verzi s japonským dabingem: film byl natočen v polštině a jak už to tak bývá, ani ten nejlepší dabing se originálu nevyrovná a to platí i o dabingu českém, který je už "tradičně" nejhorší, stejně tak jako český distribuční název... ()
Trošku to s Váma pravda zamává, jenže zkuste hledat hlubší význam v takovém nevyzrálém mixu úchylných barev a momentu hráčské vášně. Renomovaný vizionář Oshii nepochopitelně vsadil na hranou verzi, kde se topí velké procento slibných nápadů. Pro neznalého diváka (to jako mě) je stejně nepochopitelný i aspekt Polska v průběhu celého filmu. Nic proti katolickým sousedům, ale v zajetí vyzívavě arogantní holky, co krade hodiny vlastního života v alternativní realitě drsné hry docela pěst na oko. Fanoušci podobných ražení kleknou na zadek už jen po nášupu úvodní zpomalovačky a nevstanou až do orchestrální dávky. Ostatní preventivně varovat více než nutné. Smrtící Avalon je věc pro fajnšmekry, nedotažená vize. V principu však zajímavý pokus, jenom ne pro každého. ()
Jak mohla dopadnout komprodukce Poláků a Japonců pod taktovkou (pro mnohé geniálního) anime tvůrce Mamory Oshîho (to skloňování je za trest…)? Experiment, který kombinuje „živé hraní“ s kompletním prostředím počítačové animace sklidil rozporuplné přijetí. Jedni ho oslavují, druzí minimálně „nechápou“. A já se přikláním k druhé skupině. On ten námět o blízké budoucnosti a jediné zábavě a šanci jak si slušně vydělat, je naplno se pustit do hraní virtuálních her. To že mají kupu vedlejších účinků teď není podstatné. Důležitější je ta prázdnota a sterilita, která ze snímků kouká každým druhým snímkem (fobie z cestovaní tramvají se tímto filmem jistě nezmenší). Strašně pomalé tempo, spousty nudných dialogů, absolutně nezáživný polský kompars a ten závěr je taky trošičku jinde. Jediné, co si od našich sousedů zapamatuji, je pohledná a neokoukaná Malgorzata v roli Ash a to, že polská filharmonie to umí pěkně rozjet. Bez těchto prvků by to hodnocení bylo taky jinde... ()
Tak ono to není úplně blbé, jen je celý nápad zbytečně hodně natahovaný zdlouhavými a mnoha opakovanými záběry, bitky jsou zde jen dvě, a celá ta pointa mě tak nějak napadla docela brzy, když člověk viděl celé to šedivé prostředí. Co zde přesně symbolizuje Avalon, to je už věcí výkladu (a možná i víry) daného diváka. Na každý pád to ucelenou myšlenku má, jen se nedokážu ve chvíli psaní tohoto komentáře rozhodnout, zda je poněkud jednoduchá a naivní, nedodělaná a odfláknutá, nebo se tam skutečně dají najít náznaky hlubší myšlenky. Ale atmosféru to má zajímavou, osudy postav kolem Ash mne zajímaly, přičemž Ash samotná je žel pojatá jako namyšlená kráva, a i když dojde k jistému pokusu její jednání a samotářství ospravedlnit, stejně mi k srdci moc nepřirostla a v závěru jsem jí moc nepřál. ()
A tohle bylo jako co? Celej film sem vlastně nepochopil o co tam šlo a k tomu všemu to je děsná nuda. A to zpracování, tomu řikám správný psycho, buď sou barvy hrozně tlumený a nebo zase strašně barevný, celý to působí děsně nezáživným dojmem a naprosto lehce sem se v tom ztratil, protože to nedokáže zaujmout skoro ničim. Tohle je fakt ztráta času, ale je možný, že v tom někdo jinej objeví něco duchaplnýho a zajímavýho, protože se to tak tváří, ale mě se to fakt nepodařilo ()
Galerie (41)
Photo © Miramax Films
Zajímavosti (1)
- „Třída Real“ byla ve Varšavě. (griph)
Reklama