poster

Sils Maria

  • Francie

    Sils Maria

  • Švýcarsko

    Die Wolken von Sils Maria

  • Německo

    Die Wolken von Sils Maria

  • Slovensko

    Sils Maria

  • Austrálie

    Clouds of Sils Marie

Drama

Francie / Švýcarsko / Německo, 2014, 123 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Smisek
    ****

    Nádherný film. Nevím, jestli začínám mít slabost pro filmy bez děje, viz Chlapectví, které jsem viděl nedávno, ale tenhle film se povedl. Sils Maria vás prostě pohltí, a to nejen úžasnou hudbou a překrásnou přírodou, ale především duetem Binoche-Stewart. Do toho výborně vykreslená hvězda mladé generace Chloë stylově skrze nová média. Film není hezký, milý, ani nějaký bezstarostný..je to ale nádherný film ze života, který vám ani nezodpoví všechny otázky, které nadhodí. A to mám rád. Do toho pro mě příjemný objev ve formě Kristen Stewart, kterou jsem zatím neměl možnost nikde vidět a jejíž výkon byl famózní.(23.1.2015)

  • 3497299
    *****

    Jako obvykle Assayas prokládá více tematických rovin, mezi nimiž se utváří význam. Neřekl bych, že tak činí na úkor divácké přístupnosti, neboť film má celkem zřetelně zpracovaný námět (resp. více provázaných námětů) a děj. Přesto interpretační úsilí vede některé diváky k trochu bezradnému závěru, že ústřední téma Sils Maria je hledání smyslu toho, co se vypráví (Eodeon na ČSFD). Všechno se točí kolem napětí ve vztahu mezi starší hereckou hvězdou Marií Enders a její mladou asistentkou Valentine. Maria Enders má přitom hrát roli starší ženy v divadelní hře jejího celoživotního blízkého přítele a právě zemřelého dramatika Wilhelma Melchiora, jejíž námět je při tom vztahové napětí mezi mladou dívkou a starší ženou. Situaci zesiluje fakt, že Maria Enders dříve zazářila v roli mladší z obou žen ve stejné hře. Z osobních důvodů (odpor ke smíření se se stárnutím a zřejmě strach ze smrti) tuhle hereckou šarádu nejprve zcela odmítá a když se ji nakonec ujme (jde přeci jen o velkou hereckou výzvu, navíc má hru režírovat režisérská hvězda Klaus Diesterweg), scény nacvičování jsou plné stále méně potlačované frustrace a napětí mezi oběma hrdinkami. Struktura filmu je ovšem o něco komplikovanější – generační konflikt prodchnutý platonickým erotismem (vzdáleně na způsob ženské varianty Smrti v Benátkách), a hra na prolínání fikce a reality, v níž realita kopíruje fikci a přitom zůstává fikcí na „vyšší“ rovině, tvoří jen základní část stavby. Popis celé architektury snímku se tím ale nevyčerpává. Scény, v nichž Maria Enders a Valentine v prostředí švýcarských alp nacvičují jednotlivé scény hry (Valentine zde zastupuje za herečku Jo-Ann Elliot, jejíž postava hraje ve filmu další důležitou roli), znejišťují diváka a zřejmě i samotné postavy ohledně toho, kde je hranice mezi zkouškou a co z toho je naopak už právě probíhajícím osobním dramatem. K tomu je třeba přičíst subtilní vtip, s kterým veškerá témata Assayas ztvárňuje, a na mysl se vtírá srovnání s velikány, jako je Bergman nebo Saura (čímž ani jednoho z těchto tří nechci redukovat na pouhou podobnost či snad v případě Assayase epigonství – Assayas je velmi specifický). Sils Maria není pro (některé) diváky imho znejišťující absencí příběhu nebo jasného tématu, ani vyústěním, ale tím, že jeho hodnocení, tedy co z toho nakonec plyne pro postavy a co z toho plyne obecně, nechává zcela na svobodném rozvažování diváka. To, že se něčím takovým někdo cítí znejistěn (a u Assayase se dle reakcí znejistění dostavuje), pak spíše vypovídá něco o vymezeních mainstreamové kinematografie, na níž se mnoho diváku až příliš fixuje.(12.1.2019)

  • hansel97
    ****

    Film na mě působil neuvěřitelně silně, vůbec mě nezačal nudit, i když se tam prakticky nic neděje. Ale nejvíc bych chtěl vystihnout nápad prolínání příběhu knihy, kterou herečku nastudovává s životem jí a asistentky. Možná to tak nepřijde všem, ale když zkoušeli ty konverzace, strašně to často sedělo přímo i na ně dvě a ten film pak působil mnohem silněji, když jsem si to uvědomil.(13.4.2015)

  • Aljak
    *

    Strašne strašne zdĺhavé a tým pádom aj nesmierne nudné. Kľudne by to išlo skrátiť aj o 30-40 minút, pretože v mnohých fázach sa vyskytovali dosť nepodstatné scény. Možno by potom aspoň o čosi viac vynikla tá samotná kostra príbehu a nemusela by byť obalená v tom tuku zbytočností. Ale ani tá kostra nebola dostatočne pútavá a celá tá zápletka bola veľmi slabučká a strohá. Mňa osobne to absolútne nenadchlo a najkrajšou scénou bol asi aj tak ten Majolský had, ktorý sa preplazil malebným alpským údolím za sprievodu nesmrteľného Pachelbelovho rytmického Canonu.(18.1.2015)

  • poz3n
    ****

    Podivně příjemný zážitek, který osciluje na hraně reality a takové podivné surreálnosti, která je těžko uchopitelná a o to víc zajímavá ale i pomíjívá. Prostě zdánlivě prostá konverzačka, která vám chvílemi hodí indicie, při kterých vám na mysl přijde něco podivného. A i když to podivné "něco" je velice těžké rozšifrovat, je to tak nějak i podivně příjemné. 8/10(23.1.2015)