Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Legendární film (myšlenkově souznějící s generací "filmu morálního neklidu") nemohl být u nás dlouho uvedený pro svůj "protisocialistický" charakter: k deformacím 50. let hledá paralelu v 70. letech. Aktuální byl tedy právě v době svého vzniku. Studentka filmové školy se při sběru materiálu k diplomce - dokumentu o úderníkovi 50. let - seznamuje s jeho pohnutým osudem, zrcadlícím šílenství doby. Zpočátku se jí jeví jako mramorová socha, pro kterou stál v době své slávy jako model. Postupně se z kamene vymaňuje skutečný člověk: usilovnost a nadšení doby vynesli pologramotného zedníka do funkce, přičemž neztratil vědomí přirozené morálky a spravedlnosti, které ho v souvislosti s vykonstruovaným procesem přivede do vězení; po pozdější rehabilitaci zapomenutý předčasně umírá. Snaha energické a nekompromisní Anežky o zveřejnění pravdy o minulosti je stejně marná jako někdejší Birkutovo úsilí. Závěr připomíná záběrem gdaňské loděnice smrt tří dělníků v r. 1970 a téměř prorocky otevřel cestu pokračovaní filmu, Člověk ze železa (1981), dokumentujícímu události z července 1980. Film získal cenu FIPRESCI na MFF v Cannes roku 1978. (oficiální text distributora)

(více)

Diskuze

 (hodnocení, recenze)

Jen opravuji, že hrdina se jmenuje "Mateusz Birkut". Jeho kamennost můžeme vnímat jakožto neochotu přizpůsobit se novým podmínkám, což vychází na jedné straně z jeho nepochopení mocenských struktur (nitek moci, za něž neuváženě zatahá), na druhé straně z idealistického zaujetí "pravým" komunismem ("aby měli všichni kde bydlet" - to je jeho prvotní snaha při podstoupení údernického výkonu položení 30000 cihel za směnu) - Wajda ukazuje Birkuta na hraně mezi nechápavostí a nesehnutím. Ve druhé části filmu se ukazuje Birkutova falešná(?) heroičnost, které se však Wajda nevysmívá - zbytek filmu klade zřejmě nezodpovězenou otázku, zda je lepší zachování mravní "strnulosti" či využití příležitostí (rehabilitace "Vittoria"), neboť měřítko není jasně dané; přesto i Birkut po svém návratu z vězení již není dřívějším "gerojem", stává se jakoby nechápající obětí vlastních ideálů(?), což má snad rehabilitovat konec filmu.

Reklama

Reklama