poster

Rodinná oslava

  • český

    Dogma - Rodinná oslava

  • Dánsko

    Festen

  • anglický

    Celebration

Drama / Psychologický

Dánsko / Švédsko, 1998, 105 min

  • Kulmon
    *****

    Zcela autentický zážitek! Jakoby nepřítomná ruční kamera, která však tím víc dokládá skutečný pocity zúčastněných postav na jedné oslavě úspěšného šedesátníka, který během jednoho večera ztratí téměř vše. Stejně je to se zvukem, nejsou zde žádné postsynchrony. Mimo úžasné kamery nelze opomenout výtečnou režii Thomase Vinterberga. Vše by padlo vniveč nebýt realistických hereckých výkonů, ať se jedná o Ulricha Thomsena, jehož Christian se zdá být nakonec nejproblematičtější, Thomas Bo Larsena jako despotického Michaela či Papriku Steen jako jejich dceru, která má svých problémů taky dost. Člověku jde až mráz po zádech, když syn řekce otci: "Dobrý projev, bezva. A teď jsi pryč, chceme se nasnídat"! Dogma 95 se dočkalo dárku v podobě tohoto filmu, který dokládá, že všechno jde.(10.5.2009)

  • Davies182
    *****

    No ty vole. Dlouho mě u filmu nemrazilo, tak teď se jim snad zase začnu věnovat více - na wikipedii mám načtenou stránku o Dogma 95, tak jsem zvědav, co mě čeká příště! Tento rok to u mě zatím "vedou" samé vymývárny mozku ala Princ nebo Alenka... a teď přijde tohle - pro slušná dramata aby člověk chodil až do severské tundry! Jinak na adresu tohoto snímku nemá cenu se moc rozepisovat: je to svěží, je to drsné (je to hororové aneb při scéně v koupelně jsem se fakt oklepal), a trochu se s tím asi dokáže ztotožnit každý z nás. A nebo je snad vaše rodina úplně normální?(6.6.2010)

  • Falko
    ****

    Velmi zaujimava drama, aj ked bola natocena televizne - 4:3 z mierne zrnitym obrazom. Tazko sa mi opisuju pocity, ktore som mal pri tomto filme, ale v kazdom pripade, cim viac boli napäte vztahy medzi surodencami a hlavne ich otcom, tym viac bol film zaujimavejsi. Keby tie vztahy tam neboli az tak napäte, asi by som sa skor nudil asi tak, ako pri filme od rezisera Jonathana Demma RACHEL SE VDAVA (2008), kde to bolo trosicku podobne. Myslim si, ze herci zahrali svoje postavy velmi presvedcivo a je to jeden z dalsich kvalitnych filmov z Danskej a Svedskej produkcie... 19.11.2010 _______ Ulrich Thomsen - (Christian) +++ Henning Moritzen - (Faderen - Helge) +++ Thomas Bo Larsen - (Michael) +++ Paprika Steen - (Helene) +++ Birthe Neumann - (Else) +++ Trine Dyrholm - (Pia) +++ Hudba: Lars Bo Jensen +++(19.11.2010)

  • vanadium
    **

    Eh? Hurá, po delší době jsem narazil na další davově psychoticky vychvalovaný brak. Jsem fascinovaný tou záplavou orgastických komentářů nad filmem, který je úsměvnou snahou tehdy mladého a nevyzrálého režiséra s potřebou originální seberealizace. Natočil tedy cosi extraordinérního a avantgardního, nad čím si filmoví fajnšmekři pošušňají, protože je to prostě extraordinérní a avantgardní! Sepíšeme k tomu i manifest, jo, rušivě působící rozklepaná kamera musí být jedním ze základních kamenů. Je to přece extraordinérní a avantgardní! Umění! Originální seberalizace mladého a nadějného severského režiséra! Nestačím zírat. Rodinná oslava je jednoduše šunt vynesený do výše nějakým pofidérním lavinovým efektem, že všichni budeme chválit to, co bychom měli naopak kritizovat. Dobře, když už jsem si jakžtakž zvykl na tu psychotickou kameru a nekvalitní obraz (ne, vážně nejsem divák, který je schopný tohle ocenit - a jsem za to rád), jak tenhle film může být psychologickým dramatem? A jak někdo může tvrdit, že to bylo vše tak přesvědčivé a charaktery dokonale vykreslené?!:D Divák si není jistý, zda je to myšleno vážně či je to nějaká satyra (děj je natolik ad absurdum dovedený, že si prostě nelze tyto otázky neklást). Z této nejistoty zákonitě nemůže pramenit silný zážitek uvěřitelného a přirozeného dramatu. A i když pominu tuto nejistotu, charaktery prostě dobře vykreslené nebyly, jen se zkuste trochu lépe podívat skrz ten nekvalitní obraz. Ano, dramatické události film obsahuje, bylo by na čem stavět, o čem přemýšlet, ale to avantgardní provedení to totálně zabíjí. Přesto je vtipné, jak to většina diváctva spapá a je to schopna s vážným přístupem rozebírat a s vážnou tváří uznale přitakávat všem přitroublým aspektům tohoto filmu. Naštěstí Vinterberg z těchto mladických nerozvážností vyzrál do skutečně kvalitních filmů typu Hon.(1.5.2014)

  • Marek1991
    ****

    Keby to bolo ako záver s titulkami, tak to mohol byť mysteriózny film, takto je to len film držiaci sa istej jednoduchosti, ktorý však skvelo urobil jednu smutnú oslavu. Keby sa vám náhodou nejaká nepodarila, tak si toto pustite. Svojím spôsobom celkom jazda, aj keď ma udivuje, že diváci sa dokážu pozerať zo záujmom na úplne cudziu záležitosť, aby ich pobavila. Nevidím dôvod to idealizovať len preto, že si niekto zvolil nejaký štýl, či lepšie povedané vymyslel a toho sa držal, keď ten film podľa mňa k ničomu rozumnému ani nedospel, no svojim spôsobom baví a nenudí aj keď nie je pozitívny, je pútavý.(9.3.2014)

  • - Snímka bola v Nemecku vyhlásená za najhoršie dabovaný film roku 1999. (misterz)

  • - Film byl natočen podle skutečné události. Inspiraci získal režisér při poslechu rádia v roce 1996, kdy v živém vysílání anonymní posluchač vyprávěl zážitek z oslavy narozenin svého otčíma. Čtyři roky po natočení filmu se onen posluchač setkal s režisérem a přiznal, že použil příběh někoho dalšího. (kenny.h)

  • - Režisér Thomas Vinterberg se ve filmu objeví jako taxikář. (Kulmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace