poster

Rodinná oslava

  • Česko

    Dogma - Rodinná oslava

  • Dánsko

    Festen

  • anglický

    Celebration

Drama / Psychologický

Dánsko / Švédsko, 1998, 105 min

  • charlosina
    *****

    Ve stejném roce, kdy Lars von Trier přichází se svými Idioty, servíruje nám Thomas Vinterberg Rodinnou oslavu, syrové drama odehrávající se na jednom večírku. // Původně velkolepá oslava tatínka se zvrhne v útrpnou seanci, stranou jdou veškerá společenská pravidla, zkrátka: velkolepý koncert emocí a traumat. // Tvůrcům se podařilo sáhnout do svědomí, navíc kvůli dogmatickému zpracování působí velmi autenticky, což ve spojení s hlavním motivem způsobí to, že na Festen nezapomenete.(8.1.2008)

  • Mariin

    Jak se odhalilo, film je založen na lživé výpovědi! - film zatím nehodnotím, neviděl jsem jej. http://www.rozhlas.cz/vltava/dokument/_zprava/efter-festen-po-oslave-jaka-je-skutecnost-sexualniho-zneuziti-ve-filmu-rodinna-oslava--1559514?print=1(18.1.2017)

  • eLeR
    *****

    Zatiaľ jednoznačne najlepší film Thomasa Vinterberga. Vtedy dvadsaťdeväťročného Thomasa Vinterberga. Zbožňujem tieto rodinné stretnutia pokrivených charakterov, kde na povrch vyplávajú rodinné tajomstvá a vy sa nestačíte čudovať nad reakciami prítomných. Dokonalá a nesmierne autentická záležitosť. (Filmová výzva 2015 - misterz) a Videné v rámci Season Challenge Tour (20.10.2015)

  • Malarkey
    ****

    Toto je první film, natočený podle zásad Dogma 95, který jsem kdy vůbec viděl a vůbec první film podle právě těchto zásad natočený a můžu na rovinu říct, že to není vůbec špatné. Realistické, osobité, občas až moc, ale i tak rozhodně velice zvláštní a zvrácené. Já jsem prostě sledoval sled událostí natočený ruční kamerou tak svižným tempem, že jsem se v tom chvíli ztrácel, ale rozhodně jsem celou dobu věděl na čem jsem. Ten filim prostě začíná, a časově plyne pomalu, unyle, bez problémů, až se problémy začnou dít a a film se rozjede v tom správném tempu. Na filmu se mi hlavně líbí to, že nikdo, ani já netuší co se za vteřinu stane, a stát se může opravdu cokoliv. Je to skoro natočeno tak, jako kdyby jste koukali na dokument z rodinné oslavy vlivné osobnosti Dánského království, ale není tomu tak, kdyby tomu tak bylo, noviny by o tom mohli mluvit tak na dva roky dopředu. Rodinná oslava je zvláštní film, který se nenaskytne vidět pokaždé. Veškeré aspekty, které se mi na něm líbí jsou popsány právě v oněch zásadách, které stojí za to si přečíst. Abych pravdu přiznal, nikdy jsem o tom neslyšel a nakonec jsem byl velice překvapen. Nikdy film nebyl blíž divákovi než právě teď.(6.10.2008)

  • Traffic
    *****

    Překvapuje mě, kolik lidí tu zmiňuje a vyzdvihuje studii chování jednotlivých postav/charakterů, když tu je k vidění především nádherná ukázka kolektivní reakce na konfrontaci s hlubokou, nevyřčenou pravdou, kterou nejsme schopni přijmout ne proto, že bychom ji mohli nějak konstruktivně zpochybnit a zneplatnit, ale proto, že je v bolestivém emocionálním protikladu s realitou, ve které jsme až doteď žili a se kterou jsme spojovali celou naši existenci. My všichni žijeme ve lžích, které můžou a nemusí být tak zásadní jako právě tahle filmová, ale přesto jsou naší neoddělitelnou součástí. Ať už jde o mýty, které si veřejně vyprávíme (11. září, Sametová revoluce atd.), nebo chlácholivé nesmysly a sebeklamy, kterými sami sebe utišujeme a přesvědčujeme, že je všechno v pořádku - to všechno určuje podobu našeho světa, naší reality, v níž se každodenně pohybujeme a s níž přicházíme do kontaktu. A místo toho, abychom si uvědomili, že problém je v nás samotných, že jedině my sami můžeme tyhle lži odkrýt a změnit podstatu naší reality, vytváříme si nepřátele vnější, ukazujeme prstem na druhé jakožto na viníky naší mizérie a cítíme u toho spravedlivé zadostiučinění. ________ Vinterbergův film nabízí (zprostředkovanou) katarzi a já už teď jenom přemýšlím, zda je to dobře nebo špatně. Film, jakožto náhražková realita, nemusí vůbec působit návodně, jak se řada lidí domnívá, ale právě naopak může v člověku oslabenou měrou ukojovat určité potřeby, které pak ve skutečnosti přestává chtít realizovat. Některé momenty (jako například návštěva mrtvé sestry nebo rychle sestříhaná "lekací" sekvence na začátku) jsou ale tak jako tak rozkošné/dechberoucí.(11.10.2010)

  • - Film označovaný jako Dogma č.1 (natočený podle filmařských zásad Dogma 95). (raininface)

  • - Režisér Thomas Vinterberg se ve filmu objeví jako taxikář. (Kulmon)

  • - Snímka bola v Nemecku vyhlásená za najhoršie dabovaný film roku 1999. (misterz)