Režie:
Olga SommerováScénář:
Olga SommerováKamera:
Olga Malířová ŠpátováHudba:
Aleš BřezinaHrají:
Marta Kubišová, Aneta Langerová, Pavel Kohout, Milan Hein, Václav Neckář, Vlastimil Třešňák, Iva Janžurová, Jiří Černý, Fero Fenič, Jaroslav Hutka (více)Obsahy(1)
Zpěvačka, signatářka a mluvčí Charty 77 Marta Kubišová setrvala se ctí dvacet let v odporu proti komunistickému režimu. Když jí bylo dvacet sedm let, byla ve svém strmém profesním vzletu sestřelena ruskými okupačními tanky, které obsadily Československo.Důvodem byla pravděpodobně zpěvaččina píseň Modlitba pro Martu, která se stala protestsongem okupované země. Marta, trojnásobná Zlatá slavice z let 1966, 1968 a 1969 a sex symbol tehdejší doby, se živila lepením pytlíků. Stres vyvolaný dramatickou změnou života a normalizační beznadějí vyústil ve zpěvaččinu osobní tragédii. Svůj osud zpěvačka nesla bez reptání, přestože se stala terčem výslechů a šikanování ze strany Státní bezpečnosti. V roce 1989 zažila Marta během sametové revoluce comeback, který by jí mohla závidět leckterá světová hvězda. Její Modlitbě naslouchalo plné Václavské náměstí, stala se jedním ze symbolů odporu proti komunistickému totalitnímu režimu. Film mapuje zpěvaččinu první i druhou pěveckou kariéru, odkrývá mnohé z dramatického osobního života a zároveň mapuje historii Československa v druhé polovině 20. století. (A-Company CZ)
(více)Videa (1)
Recenze (123)
Žena krásná vzhledem i charakterem, obdařená navíc i nádherným hlasem si takovýto dokument, bilancující všechny důležité úseky jejího nelehkého života určitě zasloužila. Jsem ráda, že se toho projektu ujala Olga Sommerová, které se stejně jako u další slavné protirežimní rebelky, Věry Čáslavské, v loni uvedeném dokumentu Věra 68, podařilo vyhmátnout a předat divákům znalým i neznalým životů obou statečných žen to podstatné a důležité přitažlivou fomou. Jak je ovšem smutné, že lidé už opět potřebují vyjádřit nesouhlas s režimem současným a opět vstávají za zvuků Modlitby pro Martu ze sedadel, jak poznamenává sama paní Kubišová v závěru filmu. ()
Umělecký a morální kredit Marty Kubišové nelze zpochybňovat (album Songy a balady považuji za jednu z našich nejlepších popových desek vůbec). Otázky, které se mi vkrádají do mysli, jsou jiného původu. Jaká přesně je náplň práce asistenta režie Bohumila Kulínského? Vznikly přátelství a spolupráce zpěvačky s Anetou Langerovou spontánně, nebo hlavně proto, že Olga Špátová pochopila, že si s Langerovou citově rozumí lépe než se směšně despotickým bývalým sbormistrem? Chápu, že ti později narození budou z dokumentu paf, já v něm pro sebe nic moc objevného nenašel. ()
Paní Kubišovou jsem vždy obdivovala. Jako dítě její nádherný hlas a písně. Později to, že se nesklonila před režimem. Ještě později její vztah ke zvířatům. Tento dokument mě bohužel zklamal. Hrdinka z něho totiž nevyšla jako silná žena, ale jako zahořklá, depresivní, opuštěná ženská, obklopená homosexuály a psy. Čekala jsem trochu víc než stesky na dobu dávno minulou a strašně negativní texty nových písniček. Čekala jsem, že se s diváky o trochu své síly podělí, ne že bude pořád hořekovat nad starým režimem. Nemám to paní Kubišové za zlé ani si jí nevážím méně. Mám to za zlé tvůrcům dokumentu a 2 hvězdy, co jim dávám, jsou moc. ()
Že je Marta skvělá zpěvačka jsem nikdy nepochyboval, ale až díky tomuto dokumentu jsem si naplno uvědomil, že ty zkurvený komunisti zašlapali nejlepší hlas, co kdy naše pop music měla!!! Krásnej snímek, který by sice mohl být více kontroverznější, ale i tak mě místama dohnal k slzám. A co je nejdůležitější: ukazuje v plné síle hlas, charizma i morálnost tolik zneuznané a nakonec i nedoceněné dámy... ()
Silný film, ale nejvíc mě zklamala kamera. Fakt škoda. Ty nepůvodní záběry jsou chvílemi doslova strašné. Nepotřeboval bych vidět detailní záběry na Coca-Colu nebo znak Toyota, ale to asi k dnešnímu filmu patří tak, jako dnešní politická situace, která prostě musela být zmíněná. Příběh je na druhou stranu nadmíru poutavý. Až mě párkrát zamrazilo. ()
Galerie (12)
Zajímavosti (2)
- Snímek měl nesoutěžní premiéru na 49. filmovém festivalu v Karlových Varech, kde získal Cenu diváků, což je pro dokument neobvyklé. (Terva)
- K získání prostředků na dokončení filmu se producenti rozhodli získat peníze pomocí tzv. crowdfundingu. To znamená, že se peníze snaží nasbírat po menších či větších částkách výměnou za podepsané CD, pozvánku na premiéru nebo uvedení v titulcích filmu. Peníze, které tvůrci vybrali, by chtěli použít na úhradu archivních záběrů a archivní hudby, bez nichž nebylo možné tento film natočit. (Zdroj: a-company.cz) (VášaVF)
Reklama