poster

Aguirre, hněv Boží

  • Západní Německo

    Aguirre, der Zorn Gottes

  • USA

    Aguirre, the Wrath of God

Dobrodružný / Drama / Historický / Životopisný

Západní Německo, 1972, 95 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • packa
    ****

    Shlédnuto na Semináři archivního filmu 2011. Dlouho jsem odkládal shlédnutí tohoto filmu a když se naskytla příležitost vidět ho na velkém plátně, neváhal jsem. Zapomeňte na dobro a zlo, tady je jen zlo a ještě větší zlo. Největší zlo reprezentuje herecký génius s tváří démona - Klaus Kinski. Na jeho výkonu je postavený celý film. Když k tomu přičteme výbornou kameru a hudbu, máme před sebou úžasný klenot, jehož jedinou negativní stránkou je, že byl natočen v televizním formátu 4:3, což filmu bohužel ubližuje. Žel finanční možnosti tvůrců byly velmi omezené, škoda.(7.5.2011)

  • Djkoma
    ****

    Podmaňující účinek filmu je neuvěřitelný, ač nechápu proč ho nedokážu dostat z hlavy. Úvodní scéna je výjimečná, zvláštní, dokumentární a realistická a následná výprava za Eldoradem, Městem ze zlata, je ukázkou kouzelně ďábelského herectví Klause Kinskiho. On je Aguirre, hněv boží, který může způsobit, že ptáci ze stromu budou padat mrtví, když on bude chtít. Závěr, v kterém je kamera fantastickou součástí prostředí a postav a dokonale dotváří atmosféru filmu, která se nedá jen tak popsat slovy, ale musí se zkusit, protože někoho nechá chladným od první minuty do konce a někdo bude jen tupě zírat stejně jako já. Werner Herzog spojil těžké natáčení s naturalistickým pojetím a s hudbou dodal filmu opravdu silné zbraně jak zaujmout... Musím se podívat znovu, protože nevěřím, že ten snímek je natolik jiný (viděl jsem ho ve 2 hodiny ráno a nedokázal zavřít ani na sekundu oči...) a na kolik je podobný Apokalypse, kterou mi tolik připomíná. Neznám zajímavější film o hledání a snaze naplnit svou touhu jako je tento.(26.7.2008)

  • tahit
    ****

    Základní předpoklad mého smýšlení vybízí ke srovnání s nedávno zhlédnutým snímkem El Dorado od Carlose Saury, který se inspiroval spíše údaji faktů z historie. A přesto, že v obou případech jde o tentýž námět tak na rozdíl od historické věrnosti režisér Werner Herzog usiloval o vizionářskou podívanou, která je oproštěna od filmové všednosti. V zásadě lze tak oba filmy pochválit za vynikající kameramanské práce a fascinující hudbu, která je monumentální ve své kráse tónů v obou filmových snímcích. U té jedinečné hudby bušilo srdce tak strašně moc, že jsem cítil příval krve nahoru i dolu. Byla zasahující. Těm, kdo snímek dosud neviděli, nechci prozrazovat moc děj filmu, ale je to řekněme film s uměleckou licencí spíše stylu psychologického dramatu. V příběhu dobyvatelské expedice, která je uprostřed deštných pralesů jižní Ameriky, ve spleti nejistot, se silné scény střídají se slabšími a vyprávění filmu se soustřeďuje hlavně na herecké umění perfekcionisty a ostříleného borce Klause Kinského, který v sobě má nějaký elektrizující náboj. Což bohužel ostatním mužským představitelům zřetelně chybí. Ženské postavy naproti tomu jsou na tom o něco lepší. A přeci jenom tu při tom všem jaksi něco chybělo, alespoň mně, možná vnitřně. I přes všechny klady jde o takové chladnější mistrovské dílo. Čímž nechci říci, že ztrácí film svou působivost, ale mám za to, že film El Dorado má lepší obrazné vyjádření a větší akcent na prostředí. Také proporce vykreslených souvztažností vedlejších postav je lepší. V tom myslím, že se dílo Carlose Saury vyvedlo o něco lépe.(25.9.2011)

  • gogo76
    ****

    O ťažkej práci okolo tohto filmu sa toho popísalo veľa. Herzogov prístup, kde takmer v každom svojom filme dáva vyniknúť prírode mi je blízky. Atmosferická hudba a dlhé zábery na ľudí presekávajúcich sa džungľou dávajú už v úvode tušiť, že táto cesta nedopadne dobre. K. Kinski podáva skvelý výkon. Jeho výrazné modré oči plné Božieho hnevu sú v silnom kontraste s očami ostatných členov posádky, z ktorých vycítite skôr strach a obavy. Aguirre je asi jediný, kto verí v úspech tejto cesty. Svojím cieľom je posadnutý a svoju posádku ženie neustále vpred i za cenu, že ho budú nenávidieť. Film rozhodne stojí za pozornosť, ale v ponuke tv staníc ho asi nájdete veľmi ťažko. Ešteže máme ten internet...80%.(27.10.2013)

  • Cimr
    *****

    Ach, ta německá poetika! Jako když chlápkovi useknete hlavu, a ta pak ještě chvíli v trávě něco povídá. Aguirre je opravdu 100% německý film, určitě by se dalo vystopovat ovlivnění například Büchnerem či Brechtem - ostrý apel na diváka, žádné zbytečné psychologizování, ale rovnou (a pořádně drsně) na věc. Když už je někdo šílený diktátorský fanatik, nemá žádné dobré vlastnosti, nedozvíme se, že ho v dětství týrali, není nám poskytnuto nic na jeho obhajobu. Můžeme jen zírat na úchvatné obrazy, které to přináší. Atmosféra je opravdu podivná, deset bodů z deseti zasluhuje hudba Floriana Frickeho (Popol Vuh) - jak jinak než kraftwerkovská, tj. absolutně německá. Těžko se vykládá, proč na mě film tak silně zapůsobil, není to dějem, pointou, formou vyprávění.. Je to něco nad tím vším. Je to Klaus Kinský propadající se do stále hlubšího šílenství, plující na voru na špinavé řece za zvuku podivných synťáků. Je to něco nevyslovitelného, co se nedá převyprávět, ale vždy zas jen ukázat. Proto miluju filmy.(24.5.2011)

  • Del Negro

  • - Werner Herzog dle svých vlastních slov napsal scénář za dva a půl dne. (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - Werner Herzog neudělal storyboardy ani k jediné scéně filmu. Všechno bylo natočeno spontánně. (akisha)

  • - V závěrečné scéně byl Klaus Kinski pokousán opicemi. (Zdroj: ČSFD.cz)