Reklama

Reklama

Provaz

Trailer

James Stewart, Farley Granger a John Dall vytvořili ústřední postavy v akcí nabitém thrilleru inspirovaném skutečnou událostí: případem Leopold a Loeb. Granger a Dall hrají dva kamarády, kteří uškrtí svého spolužáka jen tak, pro pocit vzrušení. Poté uspořádají honosnou párty pro rodinu a přátele oběti, při níž je tělo mrtvého nacpáno do kmene stromu sloužícího jako švédský stůl. Když vrazi stočí konverzaci na téma dokonalé vraždy, jejich bývalý učitel (Stewart) pojme podezření. V této Hitchcockově fascinující exkurzi do smrti zjistí profesor během jedné noci, jak brutálním způsobem přeměnili jeho studenti své akademické teorie v hrůzostrašnou realitu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (312)

tukomaster 

všechny recenze uživatele

Velice zajímavý snímek, v němž je redukován střih, což vede k tomu, že se film nezdržuje a také to nutí herce k delším výstupům bez pauzy, což ovšem ne všichni zvládli na výbornou. Hlavně Farley Granger se mi moc nelíbil, naopak John Dall a James Stewart předvedli výborné výkony. Film také nabízí možná nejvíc thrillerovou scénu (alespoň pro mě, když nepočítám Psycho :) ze zatím shlédnutých Hitchových filmů. Způsob natočení mě nadchl, ovšem ke scénáři mám pár výhrad. Dialogy byly v pořádku, ale celková myšlenka filmu o nadčlověku a ospravedlnění zabití mi prišla nedotažená. Závěrečná reakce Jamese Stewarta po té co objeví mrtvolu mi přišla dost nevěrohodná, protože zde v podstatě změnil svůj dosavadní názor, který byl prezentován po celou dobu (mimochodem dost pokřivený názor). Delší stopáž by možná neuškodila. 80% ()

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

"I've always wished for more artistic talent." "Well, murder can be an art, too. The power to kill can be just as satisfying as the power to create." ____ Dle mého skromného úsudku určitě nejzdařilejší snímek pana Závěsovýho čuráka - alespoň z hlediska řemesla, revolučních praktik a metodiky interpretace. Zatímco 'Vertigo', 'Okno do dvora', 'Ptáci' a 'Na sever severozápadní linkou' jsou naivní překombinovaný brajgly díky nimž tohoto režijního virtuóze spíš považuju za infantilního Nefakčenka, je snímek 'Provaz' fakticky pozoruhodným distingovaným dílkem takřka ve všech svých aspektech a složkách - na milimetr přesnou hereckou koordinací počínaje, perfektním fázováním gradace konče - a ze všeho nejvíc právě vyžaduje diváckou pozornost a presumpci. Kuriózní premisa z ranku kriminálních příběhů od Agathy Christie je zde taktně implementována do ryze komorního melodramatu, které by vůbec nebylo špatný v podobě divadelní hry - ač primární devizou je však ona revoluční a řemeslně decentní forma. Možná mírně nadhodnocuju - pořád jsem totiž trpěl kvůli typicky neurotickému Hitchcockovskému kýči, patetický sentimentalitě a narcismu celkově - narativ je navíc příliš prvoplánový, předvídatelný, a ony 'rádoby' distanční střihy jsou doslova do očí bijící (dokonce jsou zde dva přiznané) - ale já mám pro tyhle vycibrené one-take majstrštyky jednoduše slabost.... VERDIKT: 7,6 špagátů pod flígrem z 10 ()

Reklama

iamek 

všechny recenze uživatele

Asi jen Hitchcock dokáže natočit parádní film v jedné místnosti s pár herci. Provaz je zajímavý thriller, ale trošku tomu něco schází. Režie je zvládnutá bravůrně a herecké výkony taky musím hodnotit na jedničku. Hlavně James Stewart v roli Ruperta. Palec nahoru taky za dialogy. Hlavně scéna kdy Rupert vysvětluje jak by spáchal vraždu je dokonalá. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

„Tento večírek vejde do historie.“ Tož ano, vešel. Alfred Hitchcock byl bezesporu vynikajícím, nápaditým filmařem, ale u některých jeho filmů mi připadá, že jsou tolik uznávané především jen pro jednu vybranou scénu nebo prvek (staticky nasmímaná akce na poli v Na sever severozápadní linkou, šokující vražda ve srpše v Psychu či příprava ptáků na útok v Ptácích a pod.), ale nejednou je tenhle jeden geniální, nadčasový a působivý prvek součástí celku pro mě spíše kolísavého, místy až omšelého. Tak jsem vnímal i Provaz, který se stal jedinečným zase nápadem natočit krimi thriller na jeden záběr bez viditelných střihů. Což je na svou dobu nápad hodně experimentální a určitě se cení, jenže přečkat půlhodinovou konverzaci hostů na oslavě, plnou dialogů o všem možném a často docela o ničem mi dalo hodně zabrat. Výborný úvod před večírkem a stejně zdařilé vyvrcholení po něm oplývá při tom skvostnou atmosférou a napětím, jenže ze samotného večírku se tohle všechno vytrácí a následkem onoho experimentu, který činí snímek něčím výjimečným, vznikla současně dle mého názoru i jedna pěkně dlouhá vata. A já se u případného čtyřhvězdičkového filmu nechci cca 30 z 80ti minut nudit, jakkoliv by byl zbytek výtečný... Navíc nepatřím ani k těm, kteří by se rozplývaly nad poválečným morousovitým Stewartem. Na druhou stranu mě zas dokázali hodně upoutat herci v postavách obou vinníků (Dall, Granger) a celkový dojem i v tomto směru vyvážit. [65%] ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Velmi kvalitní krimi drama. Z technického hlediska je určitě nasnadě pochválit ho za dobře budovanou iluzi o (ne) střihání (jen ve 3 scénách, všechny končily záběrem na tmavé sako, byl více rozpoznatelný; tedy pro diváka-mě, který se na to vyloženě nesoustředil). Ale především stál na dialozích, hereckých výkonech, určitém dusnu a napětí (z podřeknutí se a čím dál více ze samotného odhalení tajemství truhly). To je tak, když si dobrovolně domů pozvete Colomba, který své zákeřné otázky mixuje s metronomem a aplikuje na slabší článek (no jo, ti umělci, že). A přestože byl Rupert správně podezíravý, ještě více jsem si oblíbil dokonale cynického Brandona, u jehož řečí se dokonce dalo zasmát (čehož bych se u pana režiséra nenadál). Za slabší považuju fakt, že při evidentním horku nikdo necítil puch mrtvoly (možná se pletu, ale čekal bych ho už k večeru), ale hlavně konec páchnoucí klišoidním kázáním o morálce, ten mě už vyloženě iritoval a kvůli němu dávám „pouze“ silné 4*. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (34)

  • Phillip (Farley Granger) si pořeže ruku o rozbitou sklenici, ale o chvíli později žádnou krev ani ránu na ruce nemá. (Alfréda)
  • Alfred Hitchcock se objeví ve filmu jako muž kráčející po ulici (i když sotva rozpoznatelný) hned poté, co zmizí jeho jméno v úvodních titulcích. Jeho profil se objeví také na neonovém nápisu, který inzeruje "Reduco". Stejný fiktivní produkt na hubnutí, který propagoval ve svém známém novinovém cameu ve filmu Záchranný člun (1944). (Chegi)

Reklama

Reklama