Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Stále svěží filmovou komedii Muži v offsidu natočil roku 1931 režisér Svatopluk Innemann podle stejnojmenného humoristického románu Karla Poláčka. Sportovní veselohra tehdy byla – a vlastně na dlouhou dobu i zůstala – vcelku ojedinělým zjevem v české filmové dramaturgii, třebaže její zcela mimořádný úspěch u obecenstva přímo volal po rychlém následování. O tento úspěch (film běžel v pražských premiérových kinech celých 12 týdnů a měl i velmi pochvalné kritiky) se stejnou měrou zasloužila Poláčkova vtipná a oblíbená předloha a vynikající herecké výkony, jimž všem dominoval pan Načeradec v interpretaci znamenitého herce Huga Haase, který zde vytvořil svou první velkou filmovou roli. Jeho spoluhráči byli Jindřich Plachta v roli starého Habáska, Theodor Pištěk jako pan Šefelín a v drobnější roli pana Hátle, zákazníka pana Habáska, Jaroslav Vojta. Méně výrazná je milenecká dvojice karikujícího Emana Fialy a Jiřiny Štěpničkové, která zde vytvořila jednu ze svých prvních filmových rolí. Milovníci staré Prahy a sportovní fanoušci ocení dokumentární záběry z fotbalového stadionu na Letné, je zde zachycen i populární rozhlasový redaktor Josef Laufer. (Česká televize)

(více)

Recenze (119)

GTS_PUNK 

všechny recenze uživatele

Komediálny film režiséra Svatopluka Innemanna z roku 1931 prenáša diváka do súdobej Prahy, ktorej vládne futbal a vo vzduchu cítiť rivalitu medzi jednotlivými tímami a ich fanúšikmi. Od stretu dvoch z nich - Slavistu Richarda Načeradca (Hugo Haas) a Emana Habáska (Eman Fiala), ktorý podporuje SK Žižkov, sa odvíja aj príbeh celej snímky. Nezamestnaný Habásko začne pracovať u Načeradca v obchode s konfekciou, kde stretne krajčírku Emilku (Jiřina Štěpničková), s ktorou sa dajú dohromady. Dejová línia filmu je od začiatku až do konca, teda od zápasu Slavie až po svadbu Emana s Emilkou, postavená z veľkej časti na situačnom humore a výborne napísaných postavách. Futbal pritom využíva iba ako akýsi "spojovací materiál", ktorý drží kostru príbehu pohromade. Avšak k tomu, aby dokázala snímka ako taká baviť, futbal prakticky vôbec nepotrebuje. Diváka si dokáže dianie získať najmä vďaka jednotlivým postavám, ktoré sa vyznačujú odlišnými charakterovými črtami či iným nazeraním na život. V konečnom dôsledku sú miestami až ich bizarnosť a situácie, v ktorých sa ocitajú, tým, vďaka čomu je Innemannovo dielo také vtipné a efektívne fungujúce. Muži v offsidu, snímka vychádzajúca z knižnej predlohy Karla Poláčka, okrem futbalového podfarbenia a skvelého humoru, dokáže zaujať aj celkovou atmosférou, ktorú popri filmových záberoch dopĺňajú skutočné historické zábery z dobovej Prahy a futbalových zápasov Slavie. Vďaka výborným postavám a skvele napísaným dialógom dokáže film baviť aj po mnohých desaťročiach od jeho vzniku, pričom si svojím humorom ľahko získa divákov nielen medzi futbalovými fanúšikmi. Desivo v ňom vyznieva v roku 1931 zrejme ešte s humorom mienená veta príbuzného Načeradca na návšteve, ktorého stvárňuje Arnold Reimann, o tom, ako budú Židia vyhubení. ()

PetraMishka 

všechny recenze uživatele

Rozhodně zajímavá sonda do života prvorepublikových fotbalových nadšenců a zároveň nezkreslený pohled do jejich života, rodinného zázemí a vztahů. Ačkoliv mi fotbalové prostředí není blízké a časté používání žargonu ve všech jejich životních situacích jsem si občas musela "přeložit", tak díky tomu zbytku, tedy příběhu mladého nezaměstnaného, ale strašně ukecaného chlapíka, a jeho mladé slečny, jsem se docela dobře bavila. A pak samozřejmě Hugo Haas jako židovský majitel obchodu a jeho rodinka, to bylo nečekané a osvěžující, stejně jako vidět dávno ztracené pražské lokace. ()

Reklama

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

Huga Haasa mám rád (týmto filmom sa stal známym) a Poláčkov Hostinec „U kamenného stolu“ (1948) ešte radšej. Táto komédia, tiež založená hlavne na konverzácii, ale až takú úroveň nedosahuje. Je to trochu strojenejšie, čo sa herectva a dialógov týka, humor tiež máličko zaostáva. aj keď vtipných hlášok tam je pomerne dosť. Dosť rušivé sú scény zo štadióna, keď samotný futbal je nasnímaný hrozne amatérsky a komentovanie rôznych situácií hercami nezodpovedá dianiu na ihrisku. Má to inak ešte taký feeling nemého filmu (výzor a prejavy hercov). ()

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Udělala jsem to obráceně a nejdříve jsem viděla jakési pokračování tohoto filmu, a to Načeradce, krále kibiců. Ač je lépe hodnocený právě film Muži v offsidu a pokus Machatého o komedii nebyl soudobou kritikou nijak nadšeně přijat, mně se více líbil jeho Načeradec. Postava je to svérázná a Haasem skvěle zahraná. Tady zdatně sekunduje např. Plachta. Co se týče takové Štěpničkové, nemůžu si pomoci, ale musím ji srovnávat s ženskými hvězdami první velikosti té doby, a ona z toho srovnání u mě nevychází moc nejlépe a není mi dvakrát sympatická. Hlášky tady také byly, předloha je literární klasika, bylo to vtipné, ale Načeradec měl lepší hlášky a byl pro mě celkově vtipnější. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Poláčkova knižní předloha mě do svého světa radostného života vtáhla naléhavěji, přesto i tento film znamená příjemné odreagování a vylepšení nálady. Kamera si dokáže vyhrát s možnostmi a detaily. Herecké výkony jsou nadprůměrné a plné živočišnosti, byť mi zamilovaný mladík do své role příliš nesedne. Fotbal vždy dokázal vzbuzovat hluboké vášně a horlivé fandění zanícených fanoušků. Fotbal spojuje i rozděluje, fotbal dává i bere. Fotbal přináší smutek i bezprostřední radost. Hlavním milovníkem a oddaným příznivcem fotbalového týmu Viktorie Žižkov je mladý nezaměstnaný muž Eman Habásko (příjemný Eman Fiala). Je odhodlaný čelit životu čelem, navíc díky fotbalu jeho osud nabírá ten správný a spořádaný směr. Hvězdou filmu je židovský obchodník a zapřisáhlý zastánce fotbalistů Slavie Praha Richard Načeradec (vynikající Hugo Haas). Je to laskavý morous, kterému určuje vnitřní rozpoložení výkonost a výsledky jeho zamilovaného fotbalového klubu. Káže a hladí. Nemůže chybět Emanův starostlivý otec a poctivý krejčí Habásko (dobrý Jindřich Plachta) a jeho manévrování s vlastní svobodou a životem. Poslední výraznou postavou je holič Šefelín (skvělý Theodor Pištěk), se svojí cestou pomsty pošpiněné rodinné cti a osvobozujícím sblížením se starým Habáskem. Z dalších rolí: Načeradcova diktující a milující manželka Hedvika (Jožka Vanerová), vytrvalá vdavek chtivá vdova Ouholičková (zajímavá Betty Kysilková), veselá Šefelínova dcera Emilka s novou vážnou známostí (Jiřina Štěpničková), její starostlivá maminka (Ella Nollová), zarytý příznivec Sparty Praha pan Hátle (Jaroslav Vojta), či Josef Laufer v roli sportovního komentátora. Pozorovat neúnavné podání zejména těch několika herců je úchvatnou podívanou. Film baví svou bezprostředností a humorem, který je konejšivý a radostný zároveň. Pozor na nudící se vdovy! ()

Galerie (34)

Zajímavosti (23)

  • Vtipné je, že autor predlohy aj dialógov filmu Karel Poláček v skutočnosti nemal futbal vôbec rád a k smrti ho nudilo pondelkové hodnotenie víkendových zápasov. (Raccoon.city)
  • Scény na pohyblivých schodech ve filmu byly natočeny na schodech na Letnou, kde dříve byla lanová dráha. (Karlos80)

Reklama

Reklama