poster

Zbehovia a pútnici

  • Itálie

    Disertore e i nomadi, Il

  • USA

    Deserter and the Nomads, The

Drama / Povídkový

Československo / Itálie, 1968, 102 min

  • gogo76
    ****

    "Na vojne to bulo coškaj inšo. Šabľička še bľiskala, krev cekla a keby ši še nebal o svuj kark, dobre by tam bulo..." Neuveriteľne pestrý a divoký film. Kusturica? Fellini? Nie, Jakubisko! Dlho som čakal na tento dosť nedostupný Jakubiskov film. Mnohí užívatelia píšu, že to celkom nepochopili, ale tu nie je nič na chápanie. Sú to 3 poviedky na tému prvej, druhej a tretej svetovej vojny. Ide hlavne o formu a tá je geniálna. Aj preto režisérovi prischla prezývka slovenský Fellini. Je tu úžasná práca s kamerou, davom a do toho hrá dobrá hudba. Film je doslova karnevalom farieb ako tu niekto trefne napísal a pevnú pozíciu tu má folklór. Úplne mi spadla sánka, keď som zistil, že takmer 1/3 filmu je vo východoslovenskom nárečí. Viď východniarsky citát z filmu v úvode recenzie z úst najlepšej postavy - Martina. Jozef Ladižinský odohral svoj part tak presvedčivo až ma zarazilo, že sa tento mimoriadne talentovaný chlapík nepresadil vo filme viac. Jednoznačne jeho najlepší výkon v kariére. Poviedka z 1. svet. vojny je úplná bomba - plný počet, 100%. Druhá svetová vojna v druhej poviedke tiež veľmi dobrá- silných 80%. Trochu menej záživná mi prišla apokalypsa po tretej svetovej, hodnotím 60%. Celkovo však ide o veľmi kvalitné dielo, ktoré slávilo úspechy v zahraničí skôr ako u nás doma. Spomínam si na rozhovor s Jakubiskom, v ktorom rozprával, ako ľudia po talianskych dedinkách utekali a kričali:"Utekajte do kina, dávajú slovenského Felliniho!" Film celkovo 80%.(19.11.2014)

  • mchnk
    *****

    "Je strašné, když člověk člověka zabije z nenávisti, daleko strašnější ovšem je, když člověk zabíjí mechanicky...". Chceme vládnout, mít moc, ale hlavně žít. Chceme si zatančit, zazpívat a pomilovat se. Chceme milovat bližního svého, nebo ho zavraždit. Každá cesta má svůj konec a někdo musí být ten poslední, který bude doprovázet Smrt po vyprahlé zemi. Nekompromisní Jakubiskův výkřik a obžaloba minulé i budoucí (ne)lidskosti. I když každý lidský čin, se počítá. Drsné obrazy mladého filmaře běhajícího kolem herců s ruční kamerou a vysílající varovné poselství. Vše dokonale podporuje Kubáňův Smrťák, kterého nám může závidět i samotný Bergman a vynikající hudba Štěpána Koníčka.(15.11.2014)

  • ripo
    ****

    Vemi ťažko stráviteľný film zo zlatého "felliniovského" obdobia Juraja Jakubiska. Depresívny dej, depresívne postavy a množstvo mŕtvych ľudí i zvierat .... V určitých momentoch mi až naskakovala husia koža. Musím však čestne priznať, že som tento film pochopil asi len z polovice. Bude potrebné zhliadnuť toto dielo ešte pár krát .... Zaujímavosťou tohoto filmu je, že nakrúcanie bolo na chvíľu prerušené "socialistickou internacionalistickou pomocou spriatelených armád štátov Varšavskej zmluvy" a tvorcovia zaradili medzi druhú a tretiu poviedku krátke ukážky z intervencie a posolstvo pre ďalšie generácie, vediac, že sa práve vyrábaný film tvorí akurát tak do šuflíka, kde aj naozaj ostal predlhých 22 rokov .... A ostal tam aj preto, lebo dovtedy nik nevidel ožratých partizánov a sovietskych vojakov, ktorí vraždia a znásilňujú z kratochvíle pre vlastné potešenie .... A to sa do oficiálnej ideológie nijakovsky nedalo napasovať .(23.9.2004)

  • ScarPoul
    **

    Ďalší so série neznesiteľných Jakubiskových filmov. Fragmenty príbehu, roztrasená kamera a prehrávajúci herci mi neuveriteľne liezly na nervy. Bláznivé scény striedali tie kruté a práve tá krutosť bola zaujímavá a dotýkala sa ľudskosti a mala nejakú myšlienku. Lenže v celom filme je jej strašne málo. Celá Jakubisková snaha o výpovednú hodnotu je nulová. Najlepšou časťou je Dominika s Magdou Vášáryovou a s dobovými zábermi na okupačné vojská. Ostatné sú v mnohom iritujúce a naozaj je to na dlhú dobu posledný Jakubiskov film, ktorý som bol ochotný pozerať. Pritom sa v príbehoch skrývala toľká krása, ktorú formálna stránka nadobro pochovala.(7.6.2012)

  • troufalka
    *****

    "Bojá sa ma. Utekajú predo mnou, ale neutečú, lebo nepoznají cestu von."                                                                   Asi nikomu jinému se v československé kinematografii nepodařilo vykreslit tak detailně obraz zkázy. JAkubisko má od počátku velmi osobitý způůsob vyprávění, je naturalistický, jde do detailů, přemůže dikáa sílou obrazu. Děj je spíš volně načtrnutý, zato atmosféra je mohutná, depresivní. Právě skutečnost, že se nezaměřuje na konkrétní přííběh či postavy dává vyniknout ucelenému poselství. Zbehovia a půtníci proniknou hluboko a už nepustí. Film, který se nedá ani přehlédnout ani zapomenout.(23.2.2015)

  • - Film se natáčel v okolí Bratislavy, Chtelníc, Kuželova, Mostu, Nálepkova, Prakovíc, Smolníka, Sobotišťa a Švendlára. Úvodní z trojice povídek se natáčela v Kojšově, malé vesničce krčící se na konci východního Slovenska, která je zároveň rodištěm Juraje Jakubiska. (Raccoon.city)

  • - Do filmu bola nakrútená dvojminútová dokumentárna sekvencia, ktorá zachytáva filmový štáb v deň vstupu piatich okupujúcich armád Varšavskej zmluvy do ČSSR. [Zdroj: ASFK] (Raccoon.city)

  • - Postel se zvonečky je zvyk, který se praktikoval ve vesnici, kde Juraj Jakubisko vyrostl. Vesničané je vždy rozvěsili před svatební nocí novomanželům na postel. (Zdroj: Juraj Jakubisko v  dokumentu - Československý filmový zázrak). (mchnk)