poster

Zbehovia a pútnici

  • italský

    Disertore e i nomadi, Il

  • anglický

    Deserter and the Nomads, The

Drama / Povídkový

Československo / Itálie, 1968, 102 min

  • Anderton
    ****

    Jakubiskov film treba brať asi viac ako súčasť novej československej vlny, ako jeho číro autorský počin. Alebo ako ich kombináciu. V rámci slovenskej kinematografie tej doby bol po umeleckej stránke súputníkom Ela Havettu. O filme som si vopred absolútne nič nečítal a som rád, pretože ma prekvapili zcudzovacie prvky a vôbec fakt, že sme svedkami viacerých príbehov. V tom prvom z vojnového obdobia sme svedkami značne násilných scén, kombinovaných s lyrizáciou, inak povedané sa Jakubisko snaží šokovovať diváka čo najextrémnejším kontrastom. Viac krát to so štylizáciou preženie a film sa mu tak trochu rozpadáva pod rukami, ale je to proste on, je to nová vlna a tak to tak aj berme. Alebo nechajme tak. Popravde som tu čakal aj zopár odpadov a viac plných počtov.(13.11.2014)

  • corona
    *

    Netuším, na čom Juraj šlapal, keď točil tento film, ale musel to byť riadny ekrazit. Hlúposť zostane hlúposťou aj keď ju nazveme surrealizmom, abstrakciou, pitoresknými obrazmi a inými vzletnými názvami, ktoré žiaľ nevystihujú tento film. Vedeli vôbec neherci čo točia? Podľa mňa nie a podľa výsledku to nevedel asi ani Juraj.(15.11.2014)

  • troufalka
    *****

    "Bojá sa ma. Utekajú predo mnou, ale neutečú, lebo nepoznají cestu von."                                                                   Asi nikomu jinému se v československé kinematografii nepodařilo vykreslit tak detailně obraz zkázy. JAkubisko má od počátku velmi osobitý způůsob vyprávění, je naturalistický, jde do detailů, přemůže dikáa sílou obrazu. Děj je spíš volně načtrnutý, zato atmosféra je mohutná, depresivní. Právě skutečnost, že se nezaměřuje na konkrétní přííběh či postavy dává vyniknout ucelenému poselství. Zbehovia a půtníci proniknou hluboko a už nepustí. Film, který se nedá ani přehlédnout ani zapomenout.(23.2.2015)

  • mchnk
    *****

    "Je strašné, když člověk člověka zabije z nenávisti, daleko strašnější ovšem je, když člověk zabíjí mechanicky...". Chceme vládnout, mít moc, ale hlavně žít. Chceme si zatančit, zazpívat a pomilovat se. Chceme milovat bližního svého, nebo ho zavraždit. Každá cesta má svůj konec a někdo musí být ten poslední, který bude doprovázet Smrt po vyprahlé zemi. Nekompromisní Jakubiskův výkřik a obžaloba minulé i budoucí (ne)lidskosti. I když každý lidský čin, se počítá. Drsné obrazy mladého filmaře běhajícího kolem herců s ruční kamerou a vysílající varovné poselství. Vše dokonale podporuje Kubáňův Smrťák, kterého nám může závidět i samotný Bergman a vynikající hudba Štěpána Koníčka.(15.11.2014)

  • Iggy
    *****

    Jakubisko: "Jediný film, ktorý by som nevedel nakrútiť lepšie." Viděl jsem Zbehovia a pútniky už potřetí a stále se nestačím divit. Geniální skloubení obsahu, hudby a samozřejmě nesmírně nápadité a bohaté vizuality. Podle mě nejdrsnější a možná i vůbec nejlepší československý film. Jakubisko byl podle mě v 60. letech naším nejoriginálnějším a nejzajímavějším režisérem, který byl spolu s Elo Havettou a Věrou Chytilovou určitým protipólem estetiky ošklivosti Miloše Formana, Ivana Passera a dalších novovlnných režisérů. A řekl bych, že protipólem zajímavějším. Zajímalo by mě, jestli se ho někdy dočkáme dvd, ale nevím, jaké jeho kopie vlastně existují. "Škoda, že tento poviedkový triptych - o troch svetových vojnách - už nikto neuvidí v tej experimentálnej farebnosti ako bol urobený. Negatív sa stratil a dnešná kópia je vyrobená z talianskej verzie, ktorú si totalitný režim schovával ako usvedčujúci dôkaz pre chystané politické procesy s umelcami. Paradox: vďaka tomu zostal zo Zbehov aspoň bledoružový tieň mojej filmovej "runway"." (V rusky dabované verzi, kterou lze na internetu stáhnout, „kupodivu“ chybí krátká sekvence o okupaci Československa v roce 1968, kdy nadlouho pominula „doba, kedy ešte bolo možné vymýšlať a nakrúcať príbehy.“)(13.11.2007)

  • - Postel se zvonečky je zvyk, který se praktikoval ve vesnici, kde Juraj Jakubisko vyrostl. Vesničané je vždy rozvěsili před svatební nocí novomanželům na postel. (Zdroj: Juraj Jakubisko v  dokumentu - Československý filmový zázrak). (mchnk)

  • - Film se natáčel v okolí Bratislavy, Chtelníc, Kuželova, Mostu, Nálepkova, Prakovíc, Smolníka, Sobotišťa a Švendlára. Úvodní z trojice povídek se natáčela v Kojšově, malé vesničce krčící se na konci východního Slovenska, která je zároveň rodištěm Juraje Jakubiska. (Raccoon.city)

  • - Ako "hold cenzúre" dal režisér ako prvý titulok cez celé plátno cenzúrne povoľovacie číslo. [Zdroj: ASFK] (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace