Režie:
Neil JordanScénář:
Neil JordanKamera:
Bryan LoftusHudba:
George FentonHrají:
Angela Lansbury, David Warner, Stephen Rea, Sarah Patterson, Susan Porrett, Terence Stamp, Jim Carter, Georgia Slowe, Brian Glover, Graham Crowden (více)Obsahy(1)
Společenství vlků působí povědomě až do okamžiku, kdy si hrdinka obleče červenou kápi, vydá se přes hustý les za babičkou a musí si dávat pozor na vlky. Pak pochyby zmizí a lze si tuto svéráznou variaci na Červenou Karkulku vychutnal se vším všudy. Vztah mladé dívky Rosaleen s její babičkou dalece přesahuje hranice vytyčené pohádkou, stejně jako mluvící vlk není jen místní kuriozitou. Podmanivý film Neila Jordana (Hra na pláč, Snídaně na Plutu) nabízí otevřeně psychoanalytickou hru s jednoduchým pohádkovým příběhem, v níž je všechno podřízeno propracované vizuální stylizaci, netradičnímu vyprávění a především důmyslným dialogům. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (166)
Společenství vlků má podmanivou temně pohádkovou atmosféru. Jordan to s vlky (stejně jako s upíry) umí. Tedy dokud jsou v lidské podobě. Když se začnou měnit (nebo morfovat :-), je zoufale vidět, že technologie tenkrát na takovéhle triky nestačila. Film je hodně rozvleklý, ale to není divu, když měl Jordan k dispozici vlastně jen dvě původní povídky (o vlčím novomanželovi a variaci na Karkulku). Když to vezmu v úvahu, tak vlastně musím před scénářem smeknout. Škoda je ale té korektnosti (psala se přeci 80. léta), v původních textech Carterové totiž návrat vlčího manžela k jeho nevěstě skončí v tratolišti dětské krve a Rosaleen a její "vlk"... řekněme, že si spolu celou noc jen nepovídali. ()
Vcelku nejspíš lacině natočená a přiznaně studiová pohádka podmaňuje roztomile sexuální temnou atmosférou a poetickými záběry, kdy například krev zabarví bílý kvítek do ruda nebo babiččin konec. Vtipné jsou odkazy na původní pohádku O Červené karkulce a vlkovy odpovědi, proč má tak velké oči, ruce, zuby. ____ Karkulka je i v původní verzi silně sexuální pohádka, tady to ale Jordan ještě zdůraznil a je jasné, že holčička, která se vydá do nebezpečného lesa oblečená do rudého signálního pláště, není žádné neviňátko. ____ Zbytečná mi připadala současná dějová linie, film by si hravě vystačil se středověkem a vsuvkami v podobě vyprávěných příběhů. Přeměna ve vlka taky mohla být méně naturalistická, tady působila snad i schválně směšně. ___ Jinak ale, všechna čest, nálada filmu je mimořádná, obrazy jsou nápadité a zasahující a příběh se nebojí jít až za hranu obvyklého filmového vyprávění, kdy vše musí být uhlazené a roztomilé. /6. 6. 14./ ()
Směsice pohádky a hororu dle dnešního chápání, ale stačí si přečíst třeba Pentameron od Giambattisty Basileho, aby bylo jasno, že původní verze pohádek bývaly občas pěkně krvavé. Obrazově je ten film často velmi působivý, a to v polohách lyrických i brutálních. Metafory a podobenství napájené z pramenů erotiky a dekadence ve snovém oparu. ()
Vizuálně a atmosféricky lahodná (výprava prý sežrala většinu rozpočtu), zasněně gotická pohádka o sexuálním probuzení Červené Karkulky. Děj původní pohádky bylo samozřejmě třeba poněkud roztáhnout, což se děje mj. pomocí vložených příběhů o vlkodlacích (z povídkové sbírky Krvavá komora) a rámce s hrdinkou snící celou dobu v posteli. ()
Napoprvé spíše zklamání a bohužel nevím, jestli bude nějaké podruhé. Atmosféra je bezesporu uhrančivá a koncept neokoukaný, ale ten snový a zamotaný narativ mi zkrátka přišel místy křečovitý a až příliš odtažitý. Je to možná báječná škola v aranžmá fikčního a fantastického světa, ale jeho dynamika mě nebavila a příběh mě oproti stejně starému a v lecčems podobnému Nekonečnému příběhu za pačesy nechytil. Ale třeba příště. 65% ()
Galerie (94)
Photo © Carlton International Media
Zajímavosti (6)
- Autorka knižní předlohy Angela Carter spolupracovala s režisérem Neilem Jordanem na scénáři. (mahler)
- Ze sbírky Krvavá komora vybrali tvůrci pro film tři povídky - ("The Company of Wolves", "Wolf-Alice" and "The Werewolf") - které jsou vesměs trochu brutálnější variací na červenou karkulku. (mahler)
- Většina vlků, kteří se ve filmu objeví jsou Belgičťí ovčáci s natřenou srstí. Režisér Jordan prohlásil že na to bylo jednak kvůli omezenému rozpočtu a také kvůli bezpečnosti herců. (mahler)
Reklama