Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V nemocnici na malém městě se odehrávají převážně příběhy dospělých. Nikdo z nich se zrovna nenachází v úspěšném období života, mají porouchané vztahy, nedaří se jim v práci. Hořkost z nich dělá lidi nepříjemné, a tak i třináctiletý uličník dostává kapky od každého, koho potká. Ne neprávem si vyslouží přezdívku Lže a krade, ale podezření na něj padá i ve chvílích, kdy je nevinný. Jenže zrovna tenhle kluk si usmyslí, že udělá radost jedné smutné holce. A protože je 5. prosince, slíbí jí, že do nemocnice přivede Mikuláše. To ovšem znamená, že se musí dostat ven. A pod bystrým zrakem vrchní sestry to nebude nijak snadný úkol. Tenhle souboj s nejistým výsledkem má ale v závěru jedno jisté – všichni jeho aktéři pomalu otvírají oči a jako zázrakem otvírají svá obrněná srdce a prožijí chvíli vzájemného porozumění. (Česká televize)

(více)

Recenze (162)

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

Poetický filmový příběh o dvanáctiletém Rudovi odehrávající se večer na Mikuláše, který je v nemocnici, je charakterově ohromný sígr a nikdo o něho nemá zájem, včetně rodičů. Autorem je Jan Procházka, se kterým režisér snímku Karel Kachyňa v šedesátých letech hodně spolupracoval. V této době vznikl scénář i pro tento film, ale nemohl být realizován. Jelikož má porevoluční doba své, kdyby skutečně vznikl už v šedesátých či sedmdesátých letech, byl by sice černobílý, ale měl by vlivem doby daleko větší sílu. Ano, devadesátá léta jsou na snímku hodně znát, avšak Kachyňovi se podařilo atmosféru i přesto docílit dle svých představ. Spousta lidských osudů na jednom místě v jednu dobu a to jak u dospělých z řad zdravotnictví, tak u dětí z řad pacientů. Takřka všichni v hlavní úloze mají jedno společné. Pocit odcizení. Byť se jedná o obyčejný televizní film, svou kvalitou předčí očekávání. ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Cynické bylo včerejší zachycení odborného lékařského poradce v závěrečných titulcích, nejen že na nás vyskakuje poslední týdny odevšad, ještě o adventní neděli, ale za to pochopitelně nikdo nemůže. Na každé prase se ale voda vaří, čili  v tomto sázím na mlýny, snad se ledy pohnou a spadne klec. Jestli je fakt, že o tom věděl celý zástup kolegů i širší odborná veřejnost, do prdele s vámi, křiváci připosraní, ať je venku jmenný seznam všech těchto parazitů (na zneužitých pacientkách v ještě horším psychickém stavu) byť s tituly, ale bez morálky, aby si nemocná žena rozmyslela, na koho se v krizové situaci obrátí. Odpornému poradci basu jak fík, vyznamenávání ve formě namlsaných dlouholetých trestanců na loži každou noc a děvenky, vy mladé, které jste už sice kované jinou výchovou než odkvetlé růže, pošahané výše uvedeným, pokud vám to nikdo neřekl, nevysvětlil: dodržovat odstup, nedovolit fyzický kontakt, důrazně hlasitě, ale slušně vyjádřit nesouhlas, pepřák v kapse, boxera, utéct ze dveří, zařvat na celé kolo, doma to napráskat tatovi, bráchovi, kamarádovi, komukoli silnějšímu, chlapi jsou většinou gentlasové, ochotní bránit čest dámy, takže huba rozbitá bude s výhodou, pokud ne, nevadí, sedánek na bengárně s doprovodem je údajně taky cesta. Tam ale pracuje stále řada buranským sráčů, kteří se na vás budou pošklebovat, nebude to příjemné, hanba, která není v žádném případě vaše, nabere na obrátkách, ovšem je docela možné, že narazíte na člověka slušného a získáte reálnou šanci na spravedlivé zacházení. Prase je prase, titulů může mít tři řitě, nemá si na vás, z pozice moci, co dovolovat. Pokud se mu to podaří, je sakra těžko plakat nad rozlitým mlékem. Přijímání komplimentů je disciplína jiná, tady už to je na každé ženě, co toleruje, co už ne, ale neexistuje, aby lékař (jakýkoli chlap) pacientku (jakoukoli ženu) reálně ochmatával nebo znásilnil.  K filmu. Nenápadná perla naší tvorby. Skvělé pojetí, herecké výkony u Pepíčka Abrháma a Elišky Balzerové snad životní, Daniel Douda válcuje celou plejádu dětských herců, je ve své roli nezapomenutelný, kdepak je mu asi konec... Městem chodí Mikuláš je záležitost hořká, tvrdá, syrová, mám ten film ráda. Nadějná Kateřina Hrachovcová působila velmi mile a slibně, co jsme s ní ale zažili v dalších letech, bylo třeba v kontextu s tímto filmem, smutné (jo, mám na mysli její Esodno a veškeré další trapárny, které takto šikovná slečinka fuckt neměla zapotřebí), Alena Mihulová naprosto excelentní, ostatně jako vždy. ()

Reklama

helianto 

všechny recenze uživatele

“- Sestřičko, nemám horečku? Pořád slyším zvonění…. Pořád se mi zdá, jak venku někdo vyzvání… - Venku chodí Mikuláš…“ Venku chodí Mikuláš a otevírá lidská srdce, i ta zdánlivě studená, i ta údajně pro kriminál zrající… A mistr Kachyňa nám o tom tiše vypráví, bez zbytečného patosu, s poetikou sobě vlastní. A mistr Hapka kreslí svým klavírem něžné obrázky zimní romantiky, z níž zní to andělské zvonění… ()

aquiver 

všechny recenze uživatele

Tohle komorní drama má blíž třeba k Přeletu nad kukaččím hnízdem, než k dětským filmům, k nimž název a z velké části dětské obsazení inklinuje. Smutnější, nádherně nostalgická atmosféra, dobrý scénář, jistí herci. S přihlédnutím k tomu, že se jedná o náš polistopadový televizní film, téměř mistrovské dílo... 90 % ()

route60 

všechny recenze uživatele

Během jedné Mikulášské noci se odehrává toto krásné poetické Tv drama Karla Kachyni podle předlohy Jana Procházky, hlavní předností filmu je skvělé herecké obsazení Josefa Abrhám jako alkoholik dr.Koníček, Eliška Balcerova zklamaná vrchní setra alias Koza, Alena Mihulova mladá sestřička Pipka beznadějně zamilovaná do dr.Koníčka, přes přirozené výkony dětských představitelů hlavně Daniel Douda jako Lže a krade nemá chybu a krásna hudba Petra Hapky vnáší do tohoto nedoceněného filmu nezaměnitelné kouzlo, vždy se na film Městem chodí Mikuláš těším. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (6)

  • Jan Procházka společně s režisérem Karlem Kachyňou napsal tento filmový scénář podle vlastní povídky „Lže a krade“ v roce 1969. K jeho realizaci už ale na úsvitu normalizace, kdy Procházkovo jméno figurovalo mezi zakázanými umělci, dojít nemohlo, a tak musel Kachyňa počkat dalších 20 let, než se k tomuto projektu svého dvorního scenáristy mohl vrátit. (Letní filmová škola)
  • Filmovalo se v Bohnicích. (M.B)
  • Ve scéně, kdy sestřičky shání doktora, Pipka (Alena Mihulová) nadiktuje telefonní číslo 26 318. Kateřina Hrachovcová na telefonu vytočí čtyřku a poté zcela jiné číslice, načež telefon zazvoní. (hermiona)

Reklama

Reklama