poster

Maska démona (festivalový název)

  • Itálie

    La maschera del demonio

  • Velká Británie

    Black Sunday

  • USA

    Black Sunday

  • Velká Británie

    Revenge of the Vampire

  • Velká Británie

    The Mask of Satan

  • USA

    Fright

Horor

Itálie, 1960, 87 min

Režie:

Mario Bava

Předloha:

Nikolaj Vasiljevič Gogol (kniha)

Kamera:

Mario Bava

Producenti:

Massimo De Rita

Střih:

Mario Serandrei

Scénografie:

Giorgio Giovannini
(další profese)
  • Javert
    ****

    Takhle nějak si představuji atmosféru gotických hororů, jaké psali Walpole, Radcliffe či Maturin. Démoničtí zlouni, nadpřirozeno v každém (nutno podotknout, že setsakra temném) zákoutí, zapomenuté hřbitovy, polorozbořené krypty a kupa pavučin. A u čtenáře/diváka ve výsledku neustálé mrazení v zádech prokládané návaly horka.(31.7.2012)

  • misterz
    *****

    Bravúrne, dokonalé, nesmrteľné, majstrovské dielo a gotika v plnej paráde. Plným právom považované za legendu subžánru. Už úvod ma priklincoval na stoličku, niečo tak atmosferické a vizuálne démonicky dokonalé som ešte nevidel. Je tu všetko, čo má prvotriedna gotika obsahovať: jedna stará kliatba, úžasné exteriéry so starým zámkom, tajomný starý cintorín a rozpadávajúce sa ruiny s ponurou kryptou. K tomu ešte hmla, desivý les a vystrašení ľudia. Samozrejme nemôžem zabudnúť ani na dvoch hrdinov zachraňujúcich situáciu a hlavne krásnu princeznú. Bava si dal maximálne záležať aj na minimálnych detailoch aby svoje dielo dotiahol k absolútnej dokonalosti, vrátane mimiky tvárí, vyšpúlených očí, hry s tieňami a dokonale načasovaných desivých zvukov. K tomu ešte treba prirátať aj hudobný doprovod, ktorý jednoducho nemal chybu - účelový a veľmi úderný, dokonale sa hodiaci do celkovej ponurej atmosféry. Nevadila mi ani miestami výraznejšia naivita hlavných postáv, akosi mi tu, narozdiel od iných prípadov, zapasovala. Nikdy nezabudnem na Barbaru Steele - očarujúco krásnu a pritom tak presvedčivo démonicky nebezpečnú. Jeden z najlepších hororových hereckých výkonov, jednoznačne. Bavovi sa podarilo stvoriť nesmrteľné dielo, jednu veľkú legendu a film, ktorý určite mnohých filmárov ovplyvnil. Podľa mňa ide jednoducho o povinnosť a to nielen pre hororových fanúšikov.(25.9.2014)

  • InJo
    ***

    Hezky vypadající relikvie, vystavěná na staromódních (a dnes už v podstatě přežitých a nepoužívaných) žánrových proprietách (úvod odehrávající se v daleké minulosti, rodové prokletí, starodávná sídla, rozlehlé hrobky, tajné chodby, valící se mlha atd.). Zub času je ale holt nekompromisní svině a tenhle příběh je zkrátka až moc naivní a poplatný době svého vzniku na to, aby dokázal napínat a děsit i po padesáti letech. 60 - 70 %(26.8.2011)

  • Morien
    ****

    (1001) Když si vzpomenu na Ospalou díru, tak není zatěžko uvěřit, že se jedná o nejoblíbenější horor Tima Burtona. Ačkoliv já ten film chápu mnohem víc jako pohádku než jakýkoliv jiný žánr. Takhle se dělají věci s vášní. Žena s velkým černým psem. Kamera se chová jako další postava filmu - a tak sebejistá svým pohybem v prostoru. Ten voyeristický element činí celou podívanou silně znepokojivým zážitkem. Nebýt zamilované hudby při "romantických" scénách, byl by to dokonalý snímek. -"My eyes aren't tired, my spirit is."(11.5.2015)

  • Dudek
    ***

    Přestože se Bava inspiroval Gogolovým Vijem, ze snímku samotného to není téměř poznat. Z povídky si bere názvosloví a základní myšlenku o čarodějce a její cestě za pomstou. Je to škoda, v Italově podání by se Vij mohl vyjímat. Navíc scénář, ze kterého zde Bava vychází je značně naivní, a to bohužel i v porovnání s ostatní soudobou tvorbou. Částečně to zachraňuje úchvatná vizuální stránka, která vyráží dech i (nebo snad právě) v současné přetechnizované době. Ohromné interiérové prostory zaujmou nejen svou čistotou a čistotou snímání. Láska k filmu a pevná kameramanova ruka tu jsou cítit z každého záběru. Je škoda, že kvůli prostoduchosti není možné se do snímku naplno ponořit a stát se jeho součástí.(15.12.2013)

  • - Film je znám také pod názvy House of Fright, Revenge of the Vampire a The Demon's Mask. (Chatterer)

  • - Film byl od počátku promítání považován za příliš hrůzostrašný a ve Velké Británii se až do roku 1968 nesměl promítat. (Chatterer)

  • - Film se umístil na stanici Brova Channel v anketě "100 Scariest Movie Moments" na 40. místě. (Chatterer)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace