poster

Tramvaj do stanice Touha

  • USA

    A Streetcar Named Desire

  • Slovensko

    Električka zvaná Túžba

    (festivalový název)
  • Velká Británie

    A Streetcar Named Desire

Drama

USA, 1951, 122 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • LeoH
    *****

    Jen tři poznámky: Teatrální herectví Vivien Leighové je v naprostém souladu s charakterem postavy, Brandovo metodické zase s charakterem jeho postavy a na tomhle kontrastu celý film stojí; komu to překáží, má stejnou smůlu jako ten, kdo s tou bez debaty nesnesitelnou ženskou nedokáže zároveň trochu soucítit jako s křehkou dušičkou ztracenou v pavučině vlastních sebeobranných lží. — Vůbec Kazanovi nezazlívám, že se nesnažil udělat z toho víc film a míň divadlo, naopak si říkám, jaký to byl kus machra, když se s takhle silnou předlohou a ještě silnějším obsazením dokázal držet zpátky; režijními zásahy směrovanými k větší filmovosti, civilnosti, modernitě nebo čert ví čemu by výsledek stěží mohl získat větší působivost (spíš by jí část vyměnil za pouhou stravitelnost). — Málo lidí si všímá, kolik práce odvádí Northův najazzlý soundtrack; to Miles Davis si všiml a nasál z něj inspiraci hned pro několik desek včetně mých milovaných Sketches of Spain.(5.12.2018)

  • nascendi
    *****

    Električkou zvanou Túžba som dokončil opätovné projekcie sfilmovaných hier Tennessee Williamsa (+ Orfeov zostup, Mačka na rozpálenej plechovej streche, Sladký vták mladosti). Dominovali v nich špičkoví herci, či už to bol Marlon Brando alebo Paul Newman a réžie sa ujali prvotriedni režiséri. Nebolo tomu inak ani v tomto prípade. Dvojhodinový film so štyrmi hercami a poschodovým domom poskytol úžasný divácky zážitok. To premiešanie túžby, hrubosti, živočíšnosti a sebaklamu v skromnom prostredí dalo vyniknúť dialógom a hereckým výkonom. Väčšina užívateľov v komentároch, ktoré som si pozrel, vynáša do nebies výkon Marlona Branda a naopak zatracuje výkon Vivien Leigh. Ale aj bez poznania divadelnej predlohy si myslím, že Blanche v podaní Vivien Leigh bola viac stvárnením postavy, než výrazom zlého herectva.(4.4.2013)

  • Chrustyn
    ***

    Přesně ten typ oceňované klasiky, která není mým šálkem kávy. Z herců mě zaujal jen mladý Brando, který jako jediný hrál jako filmový herec a ne jako divadelní, jelikož ostatní a to především dámské obsazení hraje přesně tím stylem, který jsem u některých starých filmů tolik nesnášel. Chápu, že se jedná o filmový přepis divadelní hry ale to přehrávání hlavní hrdinky je v některých případech neskutečně směšné a trapné. Jsem rád, že jsem tento film viděl, nelituji toho, nedá se říct, že bych se nudil ale nedokážu to prostě tolik ocenit, ačkoliv většina scén, ve kterých se objevuje Marlon Brando je dokonalá. U mě se jedná o film na jedno zkouknutí.(20.5.2010)

  • Javert
    ***

    Ne všem divadelním hrám sluší filmové plátno a Tramvaj je toho jasným důkazem. Ne snad, že by to byla režijně či herecky nezvládnutá adaptace, ale divadelní statičnost a teatrálnost některých hereckých výkonů (zdravím Vivien) dělají z filmu, narozdíl od takřka geniálního Williamsova textu, něco nanejvýš nevěrohodného, snad až prázdného. Nebýt démonického hrubiána Branda, jdu s hodnocením možná ještě níž. P.S. Rozhodně však neberte můj koment jako zaujatou filipiku proti zfilmovaným divadelním hrám, i s těmi se totiž schopní tvůrci dokáží vypořádat aniž by utrpěla jak předloha, tak filmové dílo samotné (dva příklady za všechny - Shafferův/Mankiewiczův Slídil či Harwoodův/Yatesův Garderobiér).(14.5.2013)

  • /Pablo
    ****

    Domácí násilí po "Brandovsku" mi připomnělo to o bezmála třicet let pozdější v Zuřícím býkovi. Obojí působí stejně tak intenzivně a naléhavě. Tak naléhavě jako tenze vyvolané odlišnou sociální výchovou a prostředím, do kterého slečna DuBoisová přichází. Neschopnost porozumění je pak vyjádřená právě ve vztahu mezi Blanche a Mitchem.______Na malém prostoru výkony, které upoutají, a celá řada problémů a otázek, které jsou nadčasové.(19.8.2010)

  • - Tramvaj do stanice Touha je prvním filmem, který získal tři Oscary za herecké výkony. Oscara získali Vivien Leigh, Kim Hunter a Karl Malden. (PinPrick)

  • - Studio Warner Brothers využilo "právo posledního střihu" (úprava filmu po jeho dokončení bez nutného souhlasu režiséra). Materiál byl zkrácen o několik málo minut nejproblematičtějších scén. V roce 1993 byl film obnoven v původní délce, ačkoli se do té doby nevědělo, že vystříhané scény ještě vůbec existují. (raffspIn)

  • - John Garfield odmítl roli Stanleyho Kowalskiho, protože nechtěl být zastníněn hlavní ženskou rolí. (Kulmon)