poster

Králové videa

  • Slovensko

    Králi videa

  • angličtina

    Video Kings

Dokumentární / Komedie

Slovensko / Česko, 2020, 82 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Douglas
    ****

    Řekl bych vám, ať všichni okamžitě zamíříte do nejbližšího kina na dokument KRÁLOVÉ VIDEA (2020), který je strhující, zapálený, poučný a hlavně vtipný. Lepší dokument o filmu v našich kinech nebyl od... Vlastně mám dojem, že lepší dokument o filmu v našich kinech snad ani nebyl. S velkým vhledem i humorem přitom vypráví ne jeden fascinující příběh, nýbrž hned tři: příběh videokazet a jejich českého amatérského rychlodabingu, příběh porevolučního filmového pirátství - a nakonec i příběh, jehož hrdinou je rovněž film samotný, příběh současného druhého života těchto bizarních nahrávek. ___ Zasvěcení diváci se možná dojmou a ti nezasvěcení se budou chtít stát zasvěcenými, zatímco smát se mohou všichni. Absurditě produkčních podmínek, konkrétním dabingovým řešení, obskurní vynalézavosti - a tak trochu i některým těm filmům. Zdaleka totiž nejde jen o film pro nostalgiky, co v dětství koukali na videokazety s amatérským rychlodabingem. Vím to docela jistě, protože já v dětství na žádné videokazety s amatérským rychlodabingem nekoukal. ___ No dobře, řeknete si možná, ale když já fakt nenacházím potěšení v těch žánrových škvárech, které se tehdy dabovaly a pirátily. A víte co? Je to fuk, protože KRÁLOVÉ VIDEA jsou ze všeho nejvíc o lásce ke kinematografii a její pohlcující síle. Jsou o ní ostatně tak moc, že jejich tvůrci občas zapomínají, že úmysly jejich hrdinů často neměly s ušlechtilou cinefilí mnoho společného. Ale na to mají občas tendence zapomínat i lidé, co jim šli po krku, protože na ty filmy koukali taky. ___ A proč ten podmiňovací způsob v první větě? Inu, opravdu bych vám rád řekl, ať na KRÁLE VIDEA okamžitě jdete, jenže v řadě případů prostě není kam. (Navzdory skvělým recenzím a vřelým diváckým ohlasům.) Takže pište svým kinařům, ať je neprodleně nasadí, protože podobné projekty je třeba podporovat a o podobných projektech je třeba mluvit. Už jen z toho důvodu, že je tak parádní sledovat, když se nakonec povedou. Doslova z fanouškovského nadšení vydupaní KRÁLOVÉ VIDEA se nakonec povedli víc, než se po prvních ukázkách před několika lety kdokoli odvažoval doufat.(15.9.2020)

  • Anderton
    *****

    Jeden z mála tunajších dokumentov, kde sa divák ani na okamih nenudí. Nemôžem hovoriť za tých, ktorí túto dobu nezažili a bude im pripadať, že sledujú dokument z alternatívnej reality, ale mám dojem, že práve preto by mohli Kráľovia videa osloviť v podstate každého. Za posledné štvrťstoročie sa totiž posunula doba zhruba o toľko, čo od doby kamennej po renesanciu, ale verte, že všetko, čo uvidíte, je pravda. Možno sme sa mohli dozvedieť ešte o niečo viac, ale materiálu bolo natočeného dosť a asi sa objaví na nejakom nabúchanom sprievodnom disku.(31.8.2020)

  • Slarque
    ****

    Přiznávám, že jsem z těch dob všechno zapomněl. Ani u jednoho ve filmu uvedeného příkladu mi nenaskočilo „tohle jsem viděl!“ Se světem neoficiální filmové distribuce jsem přišel do kontaktu až v roce 1989, ale ještě v raných devadesátkách jsem musel takovýchto filmů vidět desítky. Ale nikdy jsem si žádný nepořídil domů, jejich nekvalita byla občas otřesná, a za nic takového jsem kapesné vyhazovat nehodlal. Vzpomínání známých pamětníků (Neff, Hejma, Holý, Troška, Fuka, Hábová, Zídek, Šaroch) bylo zajímavé a autorům (Bulava a Svoboda) se ho povedlo dobře poskládat a propojit ukázkami. Dokument nejen pro pamětníky, ale pro všechny, kdo mají rádi filmy.(22.9.2020)

  • kajas
    ****

    Vyrůstala jsem v době, kdy byly na vrcholu videopůjčovny a kdy snad neexistovala rodina, která by si nenahrávala filmy z televize. Ještě v osmdesátých letech to ale s videoprůmyslem na našem území bylo trochu jinak. Hity západní produkce se tehdy převážely přes hranice nelegálně a několik desítek odvážlivců v celé republice tyhle snímky dabovalo v domácích podmínkách, často bez jakékoli znalosti originálního jazyka. Zní vám to jako námět na zajímavý a zábavný film? Ano, tenhle dokument skutečně zajímavý a zábavný je. Takže jestli se chcete vrátit do doby, kdy se Terminátorovi říkalo Dokončovatel a Hříšnému tanci Přisprostlé tancování (NO FAKT!), máte ještě pořád šanci zajít do kina. Skvělý projekt.(27.9.2020)

  • filmfanouch
    *****

    Většina z mladších generací už dnes vlastně dost možná ani neví co to termín rychlodabing znamená, přesto ale éra rychlodabingu zůstává zásadní kapitolou filmového světa naší země a především se stal rychlodabing pojmem, který právě ve většině starších filmových fandů probudil to pravé fanouškovství a divácký filmový zápal. Česká kinematografie je sama o sobě plná výrazných titulů, pořád ale platí, že ty zásadnější filmové milníky většinou pochází odjinud (většinou USA). Většina americké produkce ale v období Československa pod vládou Komunistické strany prostě neměla šanci a tak právě přišli do hry rychlodabingy. A tuhle éru se ve svém dokumentu pokusila přiblížit čtveřice Lukáš Bulava, Petr Svoboda, Peter Pavlík a Igor Kovács a zároveň je nutno dodat, že většina z této čtveřice nejsou zkušenými filmaři. To ale vůbec nevadí, protože má tahle čtyřka ráda filmy. A to sakra hodně. Králové videa možná nejsou mistrovskou dokumentární filmařinou spadlou z nebes, jsou ale osobití a především je opravdu poznat, že jsou tvůrci filmoví fandové s velkým obdivem k fenoménu rychlodabingu a vzdávají mu zde neskutečnou poctu. Víceméně amatérský spolek filmařů tak stvořil něco neskutečnýho. Dramaturgicky jsou Králové videa naprosto parádně vystavěni. Začínají a končí tam kde by téma fenoménu rychlodabingu mělo, různé kapitoly od klasických filmů po pornofilmy otevírají a zavírají postupně a především za mně platí, že by se tvůrcům mohlo dařit do pojmu rychlodabingu rychle zapojit i lidi, kteří předtím ani víceméně nevěděli o co jde. Jak už to u těchto filmových poct bývá tak bude tábor rozdělen na dva tábory- 1) ten geekovský, který prostě jenom bude hotový z naprosto bravurně zvolených filmových kultovních momentů s přispěním velmi brutálně vtipných hlášek z rychlodabingu a 2) ty, kteří jednoduše ocení skvělou retro práci, která možná není dokonalá v tom nejlepším slova smyslu, tvůrci si ale drobné výtky za mně vykupují velmi jasným srdíčkem, které do výroby filmu dali. Králové videa jsou plní vtipných historek a především velmi zajímavého tématu, které se naštěstí prodává skvěle a především Králové videa opravdu fungují jako úžasná komedie, která má ale s humornou stránkou i stránku informativní. Je to geniální ukázka toho jak člověku trochu nabiflovat hlavu a zároveň ho přitom velmi solidně pobavit. Peter Pavlík jakožto střihač do pozadí občas velmi trefně zasazuje střihy z kultovních klasik jako Uprchlík, Scorseseho Mys hrůzy nebo Blade Runner a vždy to perfektně ladí s tím o čem se právě vypráví. Zároveň Králové videa velmi často přeskakují a nepůsobí to chaoticky ale naopak svižně a především se vybrali ty nejlepší možné ukázky rychlodabingu. Do toho všeho Králové videa obsahují velmi dobře zpracované ilustrační záběry a už jen touhle očividnou výraznou prací Králové videa ukazují, že mají skutečně daleko k průměrnému amatérskému filmu nějakých náhodných chlapíků. Ať už dojde na komentáře Františka Fuky, Ondřeje Hejmy nebo Ondřeje Neffa (který na éru rychlodabingu ze všech králů videa zanevřel asi nejvíc až to vlastně zamrzí) tak to skutečně stojí za to především proto, že králové videa mluví s velkou otevřeností a takový Hejma se zde velmi svěřuje o pocitech tehdejších a pocitech aktuálních po letech. Králové videa jsou prostě projektem se srdíčkem, který bohatě vynahrazuje všechny menší nedostatky a servíruje tak vlastně jeden z vrcholů české dokumentaristiky posledních let. Myslím to zcela upřímně a především opravdu cením fakt, že tvůrci vytvořili tento film proto aby připomenuli, že rychlodabing existuje a proč tak zásadní je. Už i proto si Králové videa zaslouží podpoření a obrovský úspěch, který by tvůrce případně mohl nakopnout k podobnému projektu o nějakém podobném zásadním důležitém filmovém domácím tématu. A především také proto, že jde nejenom o nejlepší film na kterém se kdy podílel Zdeněk Troška ale také proto, že jde o nejlepší dokument o rychlodabingu všech dob. Že potřebuje speciální Director´s Cut Justice League? Svět spíše potřebuje čtyřhodinový Director´s Cut Králů videa!(2.9.2020)

  • - Původně skromný projekt Králové videa se časem rozrostl do té míry, že autoři museli spustit sbírku na crowdfundingovém webu. Vybrali 322 370 korun, díky kterým mohli dofinancovat především studiovou postprodukci a sehnat práva na filmové ukázky. Celý dokument nakonec vyšel na 26 000 eur (asi 683 400 korun). (SONY_)