Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V druhé půli 19. století zuřily sociální bouře, chudí dělníci protestovali proti vykořisťování, domáhali se zlepšení životních podmínek. V této kulise se odehrává kriminálně laděný příběh kolem hledání kompromitujících materiálů, které by prozradily ledasco nelichotivého na boháče. Jsou totiž skryty v titulové sošce... Nevýrazný film podle předlohy, která rozhodně nepatří k vrcholům tvorby Josefa Nesvadby. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (28)

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Dušan Klein sice situuje příběh Zlatého Buddhy do konce devatenáctého století. Kdyby se ale herci nepoflakovali mezi scénami přioděni do kabátců, nesvítili petrolejkami a necestovali kočáry a drožkami, jeden by neměl šanci film odlišit od Kleinových jiných děl, zabydlených esembáky, fízly charakterově jako podle pravítka, proléty, veksláky a hokynáři. Tajemství tak oplývá řadou bizarních momentů - kněžna hovořící jako Kopfrkingl (ale v dobrém), ekonomicky racionálně argumentující průmyslník / feudál, který to má z titulu doby vzniku filmu prostě marné, vraždění protoodboráři. Zápletka okolo ukradené sošky může pro vás fungovat jen tehdy, bypassujete-li úplně historický smysl, máte-li nějaký, a přistoupíte na Kleinovu hru, kterou hrál nejen s divákem, ale především s produkcí, která se jmenuje: jak natočit slušnou detektivku, která projde cenzurou. Cupák rules. ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Dušan Klein patřil v 70. letech mezi naše nejlepší režiséry detektivních filmů. Tentokrát mu za předlohu posloužila překvapivě netradiční kniha Josefa Nesvadby, která se vztahovala k době prvních dělnických bouří (rok 1871), které ještě často neměly pevnou organizaci a proti ní stály dělnické organizace (zde např. Oul), které byly svépomocnými družstvy na podporu nezaměstnaných, ale radikalizace dělnictva se báli stejně jako buržoazie. Sociální situace je zde vyjádřeně vcelku věrně, ale jádrem příběhu je ovšem vražda místního předsedy Oulu Janaty, která nemá prakticky s dělnickými bouřemi moc co dělat, takže by se mohlo zdát, že zde Klein použil nutného ideologického prvku. Ale taková byla doba. I ti přežívající šlechtici a šlechtičny k tomu patří; a ukazuje se, že mnohdy měli více rozumu než bezohlední kapitalisté neštítící se střeleb do dělníků a vražd. ()

Reklama

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Našel jsem zlatého Buddhu, ale je prázdný." Poněkud prázdná mi přijde celá tahle Kleinova detektivka. A hlavně dost ideologicky zabarvená. Skromný a empatický učitel Krasl v podání Eduarda Cupáka se tak může se svými detektivními schopnostmi snažit sebevíc, nakonec stejně musí "zvítězit" podlý boháč (baron Riessig). Celé mi to přitom přišlo dost rozvláčné. Zaujala mě snad jen mladičká Jana Preissová a Blanka Waleská v roli (údajně) bláznivé baronky. ()

Hennes 

všechny recenze uživatele

Povedený detektivní příběh z roku 1871. Otakar Brousek jako drsný baron a továrník. Eduard Cupák v roli učitele, který bravurně zvládá řemeslo detektiva. Vražda, vydírání, další vražda. Vše se točí kolem zlaté sošky Buddhy, která obsahuje cenné dokumenty pana barona. Ve snímku kromě Brouska a Cupáka vystupují další české herecké hvězdy, mlaďoučká Jana Preissová jako hokynářova dcera, Václav Postránecký jako její nápadník, starosta obce Illja Prachařa, komtesa Milena Dvorská a další. ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Zas tak tak hrozné jak tu někteří popisují, to nebylo. Po příběhové stránce to sice je podprůměrná záležitost, ale herecké výkony Cupáka a především mladé Jany Preissové (které to vážně slušelo) mi to vynahradili. Celou dobu jsem si říkal, jestli je vážně už těhotná (film je ze stejného roku jako Popelka, kterou musela Jana odříct kvůli těhotenství) – no a ona to ve filmu na konci sama vzpomene. Místy to mělo zajímavou atmosféru, místy se to trochu vleklo, ale průměr tomu přesto vlepím. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (1)

Reklama

Reklama