• frantisekly
    ****

    ,,Odpověď závisí na tom, nač se vlastne ptáte." povedal židovský obchodník s konfekciou Schlieffer Františkovi Kraslovi a Albíne Janotovej. Takže se ptáme: Je toto najlepšia Kleinova detektívka? Podľa mňa hej. Krasl bol síce iba učiteľom, no predviedol viac kriminalistického remesla ako kriminalista Hájek (Adamíra) v Kleinovej krimi Jeden z nich je vrah. Ostatné Kleinove detektívne filmy sú slabé. A pýtame sa ďalej: Je toto najlepší výkon Eduarda Cupáka ako vyšetrovateľa? Tu musíme prejsť ku guru českej detektívky 60-ych rokov Petrovi Schulhoffovi. Ten natočil Vím že jsi vrah a Cupák tam hral kriminalistu. No v Buddhovi bol lepší. Vypočítal dráhu vražednej guľky, našiel odtrhnutý gombík, škrípol hochštapléra Zemana a našiel aj ,,zlatého" Buddhu. No a skončil ako učiteľ v zapadákove. Tož tak na tom světe chodí.(6.12.2015)

  • JimLogan
    ***

    Dojmy z tohoto filmu mám poněkud rozpačité. Na jedné straně musím ocenit výbornou černobílou kameru, co všechno šlo vytvořit s nijak velkou výpravou i jistou atmosféru příběhu. Ale zase na druhou stranu je tu hrozně cítit odtažitost a jistá roztříštěnost celé příběhu. Škoda. Realistický konec vyšuměl díky dvěma monologům hlavní postavy (úvodního a závěrečného), které chtěly v podstatě říct - tehdy mu to mohlo projít, dnes (míněno v době vzniku filmu) už ne...(17.10.2013)

  • BigBang
    ***

    Jednu hvězdičku dávám navíc jako rezervu do budoucna. Až si třeba najdu cestu k postavám p. Cupáka. Cítím, že to byl skvělý herec. Takový dojem hlubokého smutku a melancholie dovedl navodit málokdo jiný. Ale právě přes tu temnotu se špatně dostávám. Moc pěkná pí. Preissová si zaslouží též zmínku. Pozoruhodné je i to, jak film tak napůl zpracovává historické události svárovské stávky: Svárov ~ Svahov, továrník Liebig ~ Riessig.(6.8.2012)

  • HonzaBez
    **

    "Našel jsem zlatého Buddhu, ale je prázdný." Poněkud prázdná mi přijde celá tahle Kleinova detektivka. A hlavně dost ideologicky zabarvená. Skromný a empatický učitel Krasl v podání Eduarda Cupáka se tak může se svými detektivními schopnostmi snažit sebevíc, nakonec stejně musí "zvítězit" podlý boháč (baron Riessig). Celé mi to přitom přišlo dost rozvláčné. Zaujala mě snad jen mladičká Jana Preissová a Blanka Waleská v roli (údajně) bláznivé baronky.(26.6.2018)

  • Vesecký
    ****

    Dušan Klein patřil v 70. letech mezi naše nejlepší režiséry detektivních filmů. Tentokrát mu za předlohu posloužila překvapivě netradiční kniha Josefa Nesvadby, která se vztahovala k době prvních dělnických bouří (rok 1871), které ještě často neměly pevnou organizaci a proti ní stály dělnické organizace (zde např. Oul), které byly svépomocnými družstvy na podporu nezaměstnaných, ale radikalizace dělnictva se báli stejně jako buržoazie. Sociální situace je zde vyjádřeně vcelku věrně, ale jádrem příběhu je ovšem vražda místního předsedy Oulu Janaty, která nemá prakticky s dělnickými bouřemi moc co dělat, takže by se mohlo zdát, že zde Klein použil nutného ideologického prvku. Ale taková byla doba. I ti přežívající šlechtici a šlechtičny k tomu patří; a ukazuje se, že mnohdy měli více rozumu než bezohlední kapitalisté neštítící se střeleb do dělníků a vražd.(10.4.2018)