poster

Potvora

  • Dánsko

    En frygtelig kvinde

  • anglický

    A Horrible Woman

  • Slovensko

    Potvora

Drama

Dánsko, 2017, 86 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Sarkastic
    *****

    „Chybíš mi, Rasmusi. Nebo jsem to neměla říkat?“ Máloco popisuje nevyrovnaný vztah tak trefně a naléhavě. Ano, někdo film odpálí s tím, že má ryze mužský pohled na věc, Rasmus je slaboch, režisér si nejspíš řeší svůj dřívější vztah atd. Ale to by byla škoda. Tato studie ne až tak ojedinělého vztahu je totiž ohromně zajímavá a chytlavá. Nenápadností manipulátorky (vše začne obědem u rodičů), omotáváním si zamilovaného kolem prstu a jeho přetvářením dle svých představ (změna stravy, interiéru, názorů atd.), falešným ústupem při vzdoru a oplácením ve formě naschválů až k bezcitným slovním útokům (ten opovržlivý výsměch ničí) a „konci“ (amen). Ač je film spíš vážný, často jsem se u něj chápavě smál (ala „já vím, jak ti je“), a to stačí, že člověk zažil na vlastní kůži či ve svém okolí jen hrstku toho, co Rasmus (smutné je, že takhle skončí nejeden z nás, a to více či méně dobrovolně). Vytknul bych jen ty 2 uvědomělé pohledy do kamery, jinak celkem s přehledem 5*. „Já nejsem nebezpečná, nebo snad ano?“ - „Ne.“(28.10.2018)

  • radektejkal
    ***

    Sandardní, transparentní film. Otázka proč točit něco takového, co každý zná - pokud ne z vlastní zkušenosti, tak alespoň z doslechu -, je nasnadě. Zvlášť závěr je tak upocený, že sem tam nějaká kapka potu padne i na diváka. Alespoň, že hlavní hrdinové jsou natolik nesympatičtí, že je nám to celkem fuk. Nedávno jsem slyšel větu, která by mohla zahrnout celý tenhle film. Na otázku jak se má pan XY v novém vztahu, jsem slyšel odpověď: "Dobře, žena mu vždycky udělá program..." Ostatně, jakou jinou odpověď bych mohl čekat. Tak je tomu přece u 99% mužů, kteří vychodili základní školu a pak se oženili. Pozn. 1: V takovém případě, má chlap jen jedinou možnost: Nechat všechno být na místě jak je a zmizet. Pokud to nedokáže, pak si to zaslouží. - Téhle rady (přímo od svého právníka) se nepodržel ani Michael Douglas ve filmu Válka růží (či Roseových), a nepřežill to. Pozn. 2: Snad jediné pozitivum vidím v tom, že mi (bezděčně) příšel na mysl Franz Kafka a začal jsem (bezděčně) porovnávat jeho výhrady a zábrany (ve vztahu s Felicí Bauerovou) s prostým až primitivním Rasmusem, který nakonec ve svém ponížení spatřuje naplnění svého osudu. Pozn. 3: Po napsání recenze často jednu hvězdu přidám, tady ji však odeberu. Pozn. po čase: vzhledem k edukační potenci filmu zase jednu hvězdu přidám.(29.5.2019)

  • lubospoti
    ****

    Podobná vztahová dramata nejsou úplně mým oblíbeným žánrem, ale tenhle film je světlou výjimkou. Největším jeho kladem je jeho civilnost a uvěřitelnost. Navíc podobnou zkušenost (neříkám, že kompletní, ale minimálně částečnou) má prakticky každý. A to ztotožnění s příběhem nebo spíš se situacemi dokáže diváka vtáhnout do filmu měrou vrchovatou. Minimalismus může občas nudit, ale tady jsem hltal minutu za minutou.(22.8.2018)

  • kuckaAFC
    ***

    No, popis zněl velmi slibně, ale víc než tři tomu dát nemůžu. Autoři si do filmu vybrali psychopatku a lehce uťápnutého frajera, což je v tomto typu filmu dost extrémní dvojice. Hlavní hrdina má navíc problém, že všichni jeho kamarádi, se kterýma chodí na fotbal a pivo, jsou ve stejné situaci. A když už se Rasmus konečně odhodlá k akci, tak nic netrvá dlouho a přemýšlení čurákem ho vrátí zase na začátek. U pár scén jsem se zasmál, ale film nic převratného nepřinesl a naopak zklamal asi hlavně v nedostatku napětí mezi partnerskou dvojicií, tam bych si dovedl představit více. 60 %(15.6.2018)

  • Marigold
    ****

    Kdybych by dramaturgem filmu, zeptal bych se režiséra, proč do své civilní, téměř improvizačně plynulé a realistické metody vnáší barokní podkres (ten bych pochopil) a dvojí pohled skvělé Amandy Collin do kamery. V té chvíli ten film působí misogynně, když jinak poměrně nejednoznačnou figuru "potvory" banalizuje. Hodně tomu pomáhají dobře odpozorované situace a striktně komorní rámec. Název tomu dává možná až zbytečně jasné vyznění, nerozhodná a nejistá mužská figura do téhle rovnice manipulací vnáší pochyby. Je to příběh dvou lidí, kteří nedokáží být bez sebe, ale už vůbec nedokáží být spolu. Ale taky portrét člověka, pro kterého je dominantní a manipulativní partnerka alespoň nějakou kotvou. Škoda, že tohle zjevně přišlo Tafdrupovi málo, takže přidal laciný "ďábelský" motiv. Odpozorované detaily a všednost ale cením.(11.12.2017)