Reklama

Reklama

Domestik

  • Španělsko Domestik (více)
Trailer
Drama / Psychologický / Thriller
Česko / Slovensko, 2018, 117 min (Alternativní 115 min)

Obsahy(1)

Roman (Jiří Konvalinka) je vrcholový cyklista, který se zotavuje ze zranění pomocí náročného cvičení a přísné životosprávy. Aby zlepšil svůj výkon, spí dokonce v kyslíkovém stanu, který si nechal postavit v ložnici. To ale těžce nese jeho žena Šarlota (Tereza Hofová), která už dlouho touží po dítěti. S každou další nocí v kyslíkovém stanu se jejich vztah proměňuje. Podaří se jim v tomto klaustrofobním prostředí ještě znovu nadechnout? Minimalistická studie rozpadu těla a vztahu v debutu Adama Sedláka, který byl v roce 2015 oceněn Filmovou nadací prvním místem za nejlepší nerealizovaný scénář. (CinemArt)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (163)

vitekpe 

všechny recenze uživatele

Nevim, jestli takovy lidi opravdu existuji. Pokud ano, neznam je a tudiz me ani nezajimaji jejich problemy. Jako studie debilniho vztahu dvou podivnych bytosti to bylo udelane dobre. Sportovec, misto aby byl vzorem zdravi a radosti, tak je tu chudak na drogach s uplne vymytym mozkem. O holce se nedozvime v podstate nic, krome toho, ze chce dite. Proc zrovna s nim (a proc s nim vubec je) zustava zahadou... Film mi prisel spis jako studentsky projekt. ()

SpaceOdyseus 

všechny recenze uživatele

Sedlak nam nadelil velmi neprijemne pokoukani. Co ale je prijemne je to, jak zvladl natocit dvouhodinovy film s minimem dialogu v jednom byte a udrzet mou maximalni pozornost. Pliziva kamera si vybira netradicni uhly snimani, vyuziva kreativni hru s hloubkou ostrosti a hodne atmosfericke sviceni. Spolu se zvukem vytvari zvlastni koktejl intenzivni podivane, kteremu musim dat oba palce nahoru. ()

Reklama

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Na české poměry, řemeslně výborné a herecky přesvědčivé. Po prvotním nadšení však brzy dojde neuvěřitelná jednotvárnost a v pozdějších fázích i nesnesitelná nuda, kdy film na první pohled graduje do temného finále, ale nakonec vyšumí do prázdna. Veliká škoda, protože podobně odvážné filmy, v našich končinách chybí. ()

chelseaman22 

všechny recenze uživatele

Úspornost sama založená na předpokladu, že bez dopingu Vueltu prostě nevyhrajete. Partner je tak zatvrzelý ve svém snažení, že si nechá rozpíchat žíly a současně si pořídí místo king size bed stan simulující vysokohorské klima. Být žena, tak si pískám! Naneštěstí se vše dle předpokladů zvrtne a zůstane jen smrt. Amen. 78 % ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Bezprostředně po prvním zhlédnutí mě zachvátilo nadšení, které jsem na sobě ve vztahu k českému filmu naposledy zakoušel… no, asi při zhlédnutí Karáskova Karel, já a ty (2019). Jedná se o jediné dva filmy, které jsem si sám pro sebe ihned zkomentoval tak, že tu nic lepšího od revoluce nevzniklo. To by se to chodilo do kina s radostí, být všechny české filmy podobně – primárně – formálně, ale i příběhově (nevzpomínám si, který český film by byl odvyprávěn s větším citem pro partnerskou intimitu a rozbolestněnou duši z nenaplněných přání, zkrátka autentičtěji) odvážné. A nutno říct, že ani druhá projekce nezklamala, ba spíše naopak. Čím si mě Domestik konkrétně získal? Krom výborných hereckých výkonů (považuju za plus, že jsem jak T. Hofovou, tak J. Konvalinku v ničem jiném neviděl; jejich neokoukanost zvyšuje dojem již zmíněné autenticity), solidní OST z dílny bratří Kaplanů (znepříjemňující události v obraze) a toho, kterak umí Sedlák udělat z minima (intenzivního cyklo-tréninku v prostorách dvě plus jedničky; kdo by od toho čekal cokoliv velkého?) maximum (pozoruhodně sugestivní, bolavý film), de facto dvojím – za prvé, dokázal mi, že i v naší malé kotlině mohou (záměrné, či bezděčně?) vznikat body horrory takřka cronenbergovského střihu, že stačí jen chtít, za druhé mne utvrdil v mých feministických postojích (tj. v náhledu, že ženy jsou obyčejně silnější bytosti než muži; bohužel musí, jelikož to v životě – Pokáčovi navzdory – objektivně těžší maj), a že titulním Domestikem (neboli „nosičem vody“) SPOILER není paradoxně Roman, nýbrž Charlotte, ale pouze ona se této roli dokáže v závěru vzepřít SPOILER. Promyšlení obého bych rád věnoval tento komentář. ___ I. Definujme si pro začátek (sub)žánr body horroru, jak já mu sám pro sebe rozumím. Jak název napovídá, subjektem utrpení (potažmo mučení) jsou zde lidská těla. Tvůrci se u tohoto (sub)žánru nesoustředí na celou osobnost, psychofyzikální jednotu, nýbrž na tělesnost o sobě. Samozřejmě, díky souvztažnosti těla s psyché, v těchto filmech trpí i jedincova duše, ale pouze jako nezamyšlený důsledek „útoku na tělo“. Možná s poslední větou vyvstal dotaz, proč jsem spojení útok na tělo opatřil uvozovkami? Abych dokázal odpovědět, musíme se v textu o něco vrátit. Výše se zmiňují o body horroru cronenbergovského střihu, co tím přesně myslím? Vezměme si na pomoc konkrétní film, vzpomeňme kupř. Mouchu (1986). Asi se nenajde nikdo, kdo by neodsouhlasil, že zda Sethovo (Jeff Goldblum) tělo zakouší maximálně útrpnou zkušenost. Příčinou oné zkušenosti však není mučení per se, naopak, vyšlo-li by všechno, jak bylo zamyšleno, Sethovo tělo by z osudové zkoušky vyšlo posilněno, obdařeno (v součinností se strojem) schopností teleportace. Jinými slovy, v body horrorech cronenbergovského střihu přichází zkáza těla jako nezamyšlený důsledek manipulace s technologickými (medicínskými) prostředky, které měly svého uživatele učinit silnější bytostí! Tímto se vracím zpět k Domestikovi. Jak Roman, tak Charlotte žijí obklopeni věcmi, které jim dopomoci dosáhnout jejich cíle – u Romana dostat se do formy, pozastavit propad své sportovní kariéry, u Charlotte otěhotnět. Jak se jim však jejich sen vzdaluje, začínají oba pod stále invazivnějšími prostředky poněkud šílet. Jejich civilizovaná osobnost se s postupující stopáží pomalu, ale jistě rozpadá. Při této příležitosti bych se rád konkrétně zmínil o kyslíkovém stanu, který domů přitáhl Roman. Úchvatná „proprieta“, český film snad ještě nepracoval s děsivější rekvizitou (opět, kdo by to čekal). Jako by se napájel z obrazotvornosti těch velkých sci-fi horrorů. By mě třeba zajímalo, zda jsem jediný, komu tento stan připomněl „hibernační modul“ (hibernation pod) z Vetřelce… II. Zde už se nevyhnu spoilerům! Přestože obě postavy můžeme označit za posedlé, je Charlotte v konečném zúčtování daleko sympatičtější postavou. Předně, jen ona je schopna určitých ústupků, potlačení svých potřeb (třeba když Romanovi dovolí, aby si nechal kyslíkový stan). Jen ona trpí pod partnerovými rozmary (Roman si vždy najde cestu, jak se nepodvolit vůli své milované). A jen ona dokáže partnerův sen vzít za svůj (Roman po souloži blouzní o těhotenství, ale pouze pro těhotenské vzbouření hormonů jakožto nejpřirozenějším dopingu), dokáže se na něj naladit, jak už jsem řekl, být nápomocna na úkor sebe samé (tedy se jako domestik obětovat pro tým). A je to nakonec ona, kdo tím, že odhalí své nahé tělo (nevratně poškozené různými dietami a prášky, mající daleko k vysněnému těhotenství) jakožto výraz prozření, vědomí, že nastolena cesta je autodestruktivní. Ne tak Roman, ten si klidně bude šlapat až do totálního sebezničení. [13.7.2022, 10.12.2022] () (méně) (více)

Galerie (41)

Zajímavosti (6)

  • Název filmu Domestik je v cyklistice označení pro tzv. „nosiče vody“, který na závodech vytváří vhodné podmínky pro ostatní členy týmu. (ČSFD)
  • Jiří Konvalinka sa na úlohu závodného cyklistu Romana pripravoval viac, ako pol roka, keď pod vedením profesionálnych trénerov nacvičoval jazdu na valcoch i na cyklistickom ovále. Druhým domovom sa mu stala posilňovňa a absolvoval i povinnú cyklistickú depiláciu. (classic)
  • Před českou premiérou proběhla premiéra na Karlovarském IFF 3.července 2018. (Varan)

Související novinky

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

10.11.2020

Po dvou nezdařených pokusech uspořádat filmový festival Kino na hranici v tradiční podobě se organizátoři rozhodli, že letošní ročník uspořádají on-line. Bude se konat ve dnech 23.–29. listopadu.… (více)

Nominace na Ceny české filmové kritiky 2018

Nominace na Ceny české filmové kritiky 2018

03.01.2019

Rok se s rokem sešel a přichází na řadu rozhodování o nejlepších filmech roku. Tentokrát je řeč o ryze domácích filmech a ke slovu se dostanou pro změnu kritici, dnes byly totiž čerstvě oznámeny… (více)

Česko vyšle do boje o Oscara snímek Všechno bude

Česko vyšle do boje o Oscara snímek Všechno bude

14.09.2018

Snímek Všechno bude režiséra Olma Omerzua (Rodinný film) byl vyslán za Českou republiku do bojů o nominaci na Oscara za nejlepší cizojazyčný snímek. O nominaci rozhodlo hlasování členů České filmové… (více)

Vary přivítají šestici domácích režisérů

Vary přivítají šestici domácích režisérů

02.06.2018

53. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary uvede v soutěžním programu rovnou šestici českých snímků. V každé ze soutěžních sekcí se představí dva domácí režiséři. V Hlavní soutěži se o… (více)

Reklama

Reklama