poster

Profil (festivalový název)

  • USA

    Profile

  • Velká Británie

    Profile

  • Rusko

    Профиль

Thriller

USA / Velká Británie / Rusko / Kypr, 2018, 105 min

Předloha:

Anna Erelle (kniha)

Scénografie:

Ben Smith
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Rimsy
    ***

    Není to už tak úplně originální koncept, přece jen pár filmů z monitoru počítače či telefonu jsme už viděli. A tak nepřekvapí spousta propracovaných detailů, jichž si člověk během sledování ani nevšimne (respektive pouze náhodou). To je už ale spíše standardem, a tak tyhle filmy mohou zaujmout hlavně tím, že mají neotřelý příběh, který dokáže i navzdory repetitivní formě udržet pozornost. A to se Bekmambetovovi docela daří, kdyby jen díky silnému námětu. I pokud se ale nezajímáte o situaci kolem Islámského státu a nečekaně propracovaných technik, jimiž prorůstá "naši" západní společnost, tak i samotný motiv překračování hranic v práci je zábavný. A leckdy dokonce napínavý. Nikterak zlomový, leč povedený kus.(29.6.2018)

  • Goldbeater
    **

    Rádoby investigativní novinářka se z fleku rozhodne prostřednictvím facebooku a skypu infiltrovat náboráře pro ISIS, aniž by pro to měla dostatečné vybavení, zázemí, znalosti, přípravu a právní ochranu. Následkem toho udělá takovou spoustu chyb, že jí bezprostředně jde o život. A bezesporu i jejím blízkým, což už snímek v úvahu nebere. Hlavní postava navíc jedná naprosto impulzivně - neustále mění názor, kašle na své nejbližší, nechává se unést iracionálními pocity, jako novinářka zcela postrádá objektivitu a ani neví, proč to celé vlastně dělá. Můžeme si možná namlouvat, že tak se lidé v reálném světě opravdu chovají (normální lidé tedy ne) a že téma Profilu je dnes tak nějak aktuální (snímek je založen na skutečném příběhu), ale co nás přiměje, abychom takové nestabilní, neopatrné, neinteligentní a neohleduplné postavě drželi palce? Absolutně nic. A ačkoliv Timur Bekmambetov prokládá tohle drama i humornými vložkami, jsou v tomto filmu zejména vážně míněné scény, které vzbuzují smích, což tvůrčí záměr určitě nebyl. Ale většině diváků očividně stačí forma. [KVIFF 2018](29.6.2018)

  • JFL
    ****

    Pohlcující thriller, který díky formě záznamu plochy počítače (viz např. český seriál Semestr, či Bekmambetovem produkovaný horor Odebrat z přátel) výtečně stupňuje napětí, ale i emoce. Profil zaujme nejen coby dramatizace reálných událostí, ale také jako procítěný obraz emocionálních turbulencí, jimiž prochází novinářka, která kvůli reportáži navazuje přes falešný online profil kontakt s verbířem pro ISIS.(12.7.2018)

  • dennykr
    ***

    Timur Bekmambetov je vlivný producent a v současné chvíli i solitér "desktopových" filmů. Před čtyřmi lety pomohl na svět hororu Unfriended a letos produkuje další dva - Unfriended: Dark Web a drama Searching, v němž se objeví John Cho. Profil na tento trend navazuje, ale zároveň je prvním "desktopovým" filmem, který Bekmambetov sám režíruje. // Zajímavé je, že příběh novinářky, která se snaží odhalit internetové verbování bojovnic Islámského státu, nepřináší nic nad rámec zjednodušující rekonstrukce částečně pravdivých událostí. V tomto ohledu jde o zážitek značně neuspokojivý, ale u toho film naštěstí nekončí. Bekmambetov zvládá chytře rytmizovat plochu počítače a dostávat hrdinku do nečekaně napínavých situací. Zahltí diváka množstvím informací, které se skrývají v jednotlivých chatovacích oknech, záložkách prohlížeče, playlistech na Spotify nebo iTunes, ale i v souborech uložených na ploše. Pozornost mezi nimi přesouvá kurzorem nebo reakcemi hlavní hrdinky. Tempo se zrychluje především za pomoci postupného přesycení plochy (vyskakující okna, notifikace nebo překliky), rychlého psaní (slyšíme stisknutí každého tlačítka) a reakcí ve webkameře. Je zajímavé, že Profil zvládne budovat napětí i na takto omezeném prostoru. // Osvěžující a hravý je také způsob, jakým film přistupuje k sociálním sítím, které stojí na vytvoření veřejně prezentované, ale artificiální identity (s menšími či většími přesahy k realitě). Profil otevřeně tematizuje nestabilitu tohoto obrazu a strach, který pramení z jejího narušení. Představme si ty "nejhorší" věci, jaké se nám mohou na sociálních sítích stát - na Facebooku se objeví nelichotivá osobní fotka, pošleme zprávu špatnému člověku nebo si popleteme své dva (různé) profily. Desktopový thriller tyto banální omyly zasadí do odlišného kontextu, díky čemuž nevhodná zpráva nezpůsobí pouze krátký infarkt a trapnou omluvu, ale stane se životní hrozbou. Nahrání špatné fotky nezpůsobí ztrátu společenského kreditu, ale dovolí teroristům vypsat na naši hlavu odměnu. Bekmambetov dělá ze sociálních sítí minové pole a z každého překliku hrozbu. Unfriended tematizovalo youtubový fenomén "exposed" videí a Profil je vynikající v tom, jak artikuluje a zveličuje mileniální trable na sociálních sítích. Překliknutí = smrt.(10.7.2018)

  • kajas
    ****

    Filmů a seriálů využívajících k naraci pouze počítačové obrazovky pořád ještě nevzniklo tolik, aby se mi tento koncept nějak omrzel a abych ho přestala považovat za originální. Snažila jsem se vnímat i detaily provedení (například jestli hodiny na monitoru odpovídají času, o kterém hovoří hlavní hrdinka) a skláním se před tvůrci, že si všechno jaksepatří ohlídali, aby snímek působil věrohodně. Za sebe musím konstatovat, že mě příběh novinářky Amy pohltil a bála jsem se spolu s ní o výsledek jejího riskantního úkolu. Dění na plátně/Amyině počítači nenechá diváka příliš často vydechnout, proto mi nějaké nesrovnalosti "docvakly" až po skončení projekce, přesto se jedná o povedený thriller a vůbec se nedivím, že právě snímky z festivalové sekce Jiný pohled (kromě "Profilu" také "Tísňové volání") tolik bodují v divácké anketě.(5.7.2018)

  • - Film byl natočen za 9 dní. (Stoka)

  • - Celosvětová premiéra proběhla 17. února 2018 na mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně. (Stoka)