Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Luděk Sobota, Marta Vančurová, Věra Ferbasová, Josef Dvořák, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, Karel Novák, Václav Lohniský, Eva Fiedlerová, František Husák (více)Obsahy(1)
Pod námětem a scénářem komedie Oldřicha Lipského Jáchyme, hoď ho do stroje! z roku 1974 najdeme poprvé jména oblíbené autorské dvojice Ladislav Smoljak – Zdeněk Svěrák. V té době už byli oba známí jako autoři zábavných rozhlasových pořadů, právě se připravovali na osmou sezónu stále populárnějšího Divadla Járy Cimrmana, v menších rolích se objevili i na filmovém plátně, ale svoje skutečné úspěchy měli tehdy ještě před sebou. Hlavním hrdinou jejich prvního filmového příběhu je nesmělý mládenec František Koudelka (L. Sobota), který uvěří tomu, že bude mít zaručený úspěch v životě, bude-li se řídit kondiciogramem, „vědecky“ sestaveným přehledem svých šťastných i kritických dní. Až po mnoha letech se dozví, že kondiciogram, podle kterého žil, byl určen jeho jmenovci. Mezitím však zažije hodně perné chvíle a neskutečná dobrodružství… Dnes již legendární komedie je jednou z nejlepších, které byly u nás v neveselých časech normalizace natočeny. Dala velkou příležitost komikům nové generace – skutečně úspěšný filmový start zde zahájili Josef Dvořák a Luděk Sobota – ten se na dlouhá léta etabloval do rolí nesmělých až přihlouplých mládenců. Úspěchu napomohl samozřejmě i vynikající scénář, který rozvíjí kaskádu komických situací, a rovněž skvělá režie, která nevynechala jedinou příležitost rozesmát diváka. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (755)
Neber úplatky, neber úplatky, nebo se z toho zblázníš. Kdyby tato hláška platila doopravdy, tak by skoro celá republika byla v blázinci :-). Vzdyt je bere skoro kazdej a kdo rika, ze ne, tak je bere nejdele. Nezapomenutelna ceska klasika. Kazda treti veta se stala hlaskou. Je to jedna z nejlepších českých komedií o skromném hochovi, který jede z vesnice do mesta pracovat a ridi se kondiciogramem. Taky bych takovy kondiciogram bral, treba by mi pomohl, protoze jsem vecne pesimisticky a porad se mi to plni :-(. Jednoznacne nejlepsi film Ludka Soboty. ()
Luďka Sobotu opravdu nemusím a tohle je jedna ze dvou výjimek, kdy se mi jeho herecký projev líbil. Ve spojení s chytrým humorem scénáristické dvojky Svěrák-Smoljak a režijním umem Oldřicha Lipského vznikla nadčasová lidová komedie, která se pravidelně objevuje na televizní obrazovce a nachází stále nové diváky. Celkový dojem: 90 %. Řada scén z filmu zlidověla, osobně mám nejradši scény s psychiatrem Chocholouškem a se Smoljakem varujícím před škodlivostí úplatků. ()
Jedna z těch lepších českých komedií, samozřejmě z dílny Svěráka, Smoljaka a Lipského, což je osvědčená kombinace. Potěšil Luděk Sobota, který je na roli plachého Františka Koudelky jako dělaný. Nejlepší scénou filmu je pro mě jedna z posledních, kde se dostane Václavu Lohniskému do ruky bazuka, ta má grády. ()
Premiérový scénář Svěkáka + Smoljaka měl zaděláno na slušný úspěch. Slušnej oddíl reprezentující navíc i Luděk Sobota, Oldřich Lipský, ale i Věra Ferbasová se svým Gregorkem znamená velmi slušnou zábavu. A na počátku všeho byl spolehlivý průvodce životem, kondiciogram pro Františka Koudelku (narozen 8.2.1956) za 15 Kč. ()
Přestože je v tomhle filmu řada úžasných momentů a míst, z herectví neherectví Luďka Soboty je mi spíše trapno. To není skvělý výkon hereckého profesionála, ale zcela autentický projev naprostého amatéra, jehož "herectví" sice ve své době zazářilo nikoho a nic nevykrádající originálností, ale který bez jakéhokoli dalšího vkladu, v podobě skutečné schopnosti ztvárňovat filmové či divadelní role, časem nutně značně omrzí, jak ostatně dokládá jednoznačně sestupné hodnocení filmů v nichž si ještě Sobota stihl zahrát před tím, že producenti definitivně pochopili, že žádný comeback Luďka Soboty nepřijde přijít už ani omylem... ()
Galerie (13)
Zajímavosti (99)
- Natáčanie filmu muselo byť urýchlené, pretože väčšina štábu, vrátane režiséra Lipského, mala pracovať na sovietskom koprodukčnom filme Cirkus v cirkuse (1975), ktorého termíny boli záväzné, preto musel byť film dokončený v stanovenom termíne. A to aj napriek tomu, že bol film nasadený do výroby v júli, muselo sa natáčať aj v jesenných mesiacoch, keď sa filmári stretávali s krátkymi dňami a nepriaznivými svetelnými podmienkami a pre dokončenie boli výrazne prekročené limity nadčasových hodín a tiež výdavky na osvetlenie. [Zdroj] (Raccoon.city)
- Zdeněk Svěrák (podnikový psycholog Klásek) spomína na príhodu s hercom Václavom Lohniským (psychiatr docent Chocholoušek), ktorý mal v scenári text: "Sanitka sa rúti ulicami a dravčie oči docenta Chocholouška pátrajú cez sklo." Po natočení scény sa pýtal, či mal dostatočne "dravčie" oči. (Raccoon.city)
- Psycholog Klásek (Zdeněk Svěrák) je pojmenován podle žáka z divadelní hry „Vyšetřování ztráty třídní knihy“, kterou napsal v roce 1967 Ladislav Smoljak. (mnaucz)
Reklama