poster

Jáchyme, hoď ho do stroje!

  • Československo

    Velký den Františka Koudelky

    (pracovní název)
  • Československo

    Vysoká fáze

    (pracovní název)
  • angličtina

    Joachim, Put It in the Machine

Komedie

Československo, 1974, 95 min

Hrají:

Luděk Sobota, Marta Vančurová, Věra Ferbasová, Josef Dvořák, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, Václav Lohniský, František Husák, Josef Hlinomaz, Lubomír Lipský st., František Peterka, Karel Novák, Eva Fiedlerová, Petr Nárožný, Jan Hartl, Miroslav Homola, Eva Svobodová, Josef Beyvl, Václav Kotva, Tetsuchi Sassagawa, Oldřich Velen, Karel Augusta, Radoslav Dubanský, Petr Kopřiva, Karel Kryška, Jan Kuželka, Jiří Lábus, Jiří Zavřel, Jan Vala, Jiří Wimmer, Oldřich Musil, Vladimír Krška, Josef Koza, Vlastimil Bedrna, Antonín Navrátil, René Přibil, Jaroslav Tomsa, Karel Peyr, Pavel Vondruška, Jaroslav Vozáb, Jaroslav Weigel, Miloň Čepelka, Oldřich Unger, Mirko Musil, Josef A. Stehlík, Antonín Soukup, Karel Smrž, Luisa Kollingerová, Josef Skrčený, Marie Prokešová, Jana Posseltová, Michal Pospíšil, Vladimír Hrabánek, Ivan Pokorný, František Vinant-Petiška, Ivan Martin, Vilém Lipský, Anna Pitašová, Zdeněk Křeček, Jana Drastíková, Olga Hrzánová, Dana Klossová, Petr Hájek, Petr Brukner, Alena Augustová, Josef Brozman, Jiřina Bílá, Josefa Pechlátová, Vlastimila Vlková, Petr Jákl st., Zdeněk Hrdlička, František Jákl, Jiří Mašín, Jaroslav Klenot, Karel Vítek st., Václav Syřiště, Jaroslava Adamová, Vladimír Fürst
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sportovec
    *****

    První z cimrmanovských vesměs úspěšných filmů sedmdesátých a osmdesátých let minulého století přinesl již tehdy špičkovou podívanou a hned celou sérii zapamatovatelných scén a zlidovělých výroků. Výborné je i základní téma - venkovský dělník v Praze - i konfrontace prvních projevů managerské kultury (víc se o ní začalo u nás mluvit koncem šedesátých let). Stejně dobrým nápadem bylo prolnutí cimrmanů s ypsilonisty a klasickými herci. Pro mne osobně je velkým zážitkem "falešná kočička" Věra Ferbasová, jejíž tetička nepostrádá rozkošnou prvorepublikovou výstřednost, v níž cítím úsměvnou čapkovskou vlídnost všedního dne. Co proto tu také dostává iracionální víra ve vědu. Sečteno a podtrženo: crazykomedie se vším, co k tomu patří. Nezbývá mi než v úctě stanout před nesmrtelnými díly Japonce Uko Ješity, která nešlo přehlédnout. I "malá" velikost má totiž svůj nepřehlédnutelný formát.(5.11.2007)

  • honajz
    *****

    Dnes to sleduju v televizi a uvědomuju si, že jsem ještě nehodnotil. :-) Co dodat ke komedii, kde co věta, to perla a hláška, která sice tepe tehdy módní grafy úspěchu a kondice a "nešvary" na pracovištích, ale to vše tak nějak bokem, mimochodem, aby se neřeklo, důležitější je postava mladíka ve velkém městě, který zde udělá terno svou poctivostí. Nebýt onoho úžasného nadhledu, byla by to nuda, jistě, ale právě tím film získal další vrstvy navíc.(14.10.2012)

  • Radek99
    ****

    Úžasný debut hned několika výrazných postav české filmové komedie - scénářem k tomuto filmu vstoupili do scenáristické branže Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak, kteří spolu od té doby stáli u vzniku několika klenotů české kinematografie a stali se etalony žánru, a v oblasti celovečerního filmu debutoval také v té době třicetiletý obecně ještě velmi málo známý komik Luděk Sobota, kterého do uvedení Jáchyma znali jen pravidelní diváci divadla Semafor. Po premiéře filmu se ovšem rázem stala z Luďka Soboty česká filmová hvězda a svou popularitu pak dobře prodal ještě v mnoha filmových snímcích, než ji zcela rozmělnil účinkováním v různých estrádách a zábavních show... Co je ovšem nejzajímavější, je kreativní vitalita a doslova smršť vtipů, hlášek a gagů, kterou dvojice Svěrák-Smoljak zahltila svůj debutový film. Přistoupíme-li na to, že jde žánrově o crazy komedii (velmi silným aspektem je tu však satirický rozměr, jakož i možný subžánr, dobově typická sociální satira...), je doslova úžasné, jak dokonale oba scénáristé využili svého citu pro jazykový humor... Jakoby v druhém plánu za desítkami zlidovělých hlášek a vtipů stojí třeba osobitá práce s vlastními jmény (japonský malíř-miniaturista Uko Ješita, automobilový závodník Volejník, ale vlastně i většina typických českých příjmení...), postižení frázovitosti spisovné češtiny veřejného prostoru doby normalizace, ale i obecně doby komunismu (,,nemusí pršet, jen když kape"), absurdita jazyka, až dadaistická motivace (,,třeba se vás... plachej"), poetika trapnosti a ,,pierrerichardovství" Luďka Soboty... Je toho skutečně hodně a to ještě se ne všechny vtípky a gagy podařilo dotáhnout až do konce a vypointovat tak, jak by se zřejmě slušelo...jak někde řekl sám Zdeněk Svěrák, byl to scénář, kde bylo materiálu na tři filmy... Je skutečně s podivem, že ani smutná dobová normalizační realita vzniku filmu neměla na výslednou podobu velký vliv a že jenom dokumentovala pravidlo, že velké osobnosti mnohdy plodí těžká doba...(17.11.2006)

  • gudaulin
    *****

    Luďka Sobotu opravdu nemusím a tohle je jedna ze dvou výjimek, kdy se mi jeho herecký projev líbil. Ve spojení s chytrým humorem scénáristické dvojky Svěrák-Smoljak a režijním umem Oldřicha Lipského vznikla nadčasová lidová komedie, která se pravidelně objevuje na televizní obrazovce a nachází stále nové diváky. Celkový dojem: 90 %. Řada scén z filmu zlidověla, osobně mám nejradši scény s psychiatrem Chocholouškem a se Smoljakem varujícím před škodlivostí úplatků.(14.6.2006)

  • kOCOUR
    *****

    Známe to všichni nazpaměť a přesto se na to vždycky rádi podíváme znovu. Nestárnoucí klasika a životní role pro Luďka Sobotu, jehož tvorba v současné leží neskonale hluboko pod úrovní. V čekém filmu snad neexistuje vedle Marečku, podejte mi pero větší hláškovací ekvilibristika a více nesmrtelných scén. Jedno z obrovských es Odlřicha Lipského.(7.5.2003)

  • - Blanka (Marta Vančurová) měla svůj topinkový stánek v prostorách slavného pražského automatu Koruna. (Robbi)

  • - Autor scenára Ladislav Smojlak bral obsadenie Luděka Sobotu ako osudovú chybu a po premiére, aj napriek úspechu, tvrdil, že im zničil film. (Raccoon.city)

  • - V súčasnosti je v inventári domu stále aj pôvodná stolička, na ktorej si František Koudelka (Luděk Sobota) balil do kufra vajíčka od mamy. (Raccoon.city)