poster

Jáchyme, hoď ho do stroje!

  • anglický

    Joachim, Put It in the Machine

    (neoficiální název)

Komedie

Československo, 1974, 95 min

Hrají:

Luděk Sobota, Marta Vančurová, Věra Ferbasová, Josef Dvořák, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, Václav Lohniský, František Husák, Josef Hlinomaz, Lubomír Lipský st., František Peterka, Karel Novák, Eva Fiedlerová, Petr Nárožný, Jan Hartl, Miroslav Homola, Eva Svobodová, Josef Beyvl, Václav Kotva, Tetsuchi Sassagawa, Oldřich Velen, Karel Augusta, Radoslav Dubanský, Petr Kopřiva, Karel Kryška, Jan Kuželka, Jiří Lábus, Jiří Zavřel, Jan Vala, Jiří Wimmer, Oldřich Musil, Vladimír Krška, Josef Koza, Vlastimil Bedrna, Antonín Navrátil, René Přibil, Jaroslav Tomsa, Karel Peyr, Pavel Vondruška, Jaroslav Vozáb, Jaroslav Weigel, Oldřich Unger, Mirko Musil, Josef A. Stehlík, Antonín Soukup, Karel Smrž, Luisa Kollingerová, Josef Skrčený, Marie Prokešová, Jana Posseltová, Michal Pospíšil, Vladimír Hrabánek, Ivan Pokorný, František Vinant-Petiška, Ivan Martin, Vilém Lipský, Anna Pitašová, Zdeněk Křeček, Jana Drastíková, Olga Hrzánová, Dana Klossová, Petr Hájek, Petr Brukner, Alena Augustová, Josef Brozman, Jiřina Bílá, Miloň Čepelka, Josefa Pechlátová, Vlastimila Vlková, Petr Jákl st., Zdeněk Hrdlička, František Jákl, Jiří Mašín, Jaroslav Klenot, Karel Vítek st., Václav Syřiště, Jaroslava Adamová

Střih:

Miroslav Hájek

Zvuk:

Josef Vlček

Scénografie:

Jindřich Götz
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    ****

    Úžasný debut hned několika výrazných postav české filmové komedie - scénářem k tomuto filmu vstoupili do scenáristické branže Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak, kteří spolu od té doby stáli u vzniku několika klenotů české kinematografie a stali se etalony žánru, a v oblasti celovečerního filmu debutoval také v té době třicetiletý obecně ještě velmi málo známý komik Luděk Sobota, kterého do uvedení Jáchyma znali jen pravidelní diváci divadla Semafor. Po premiéře filmu se ovšem rázem stala z Luďka Soboty česká filmová hvězda a svou popularitu pak dobře prodal ještě v mnoha filmových snímcích, než ji zcela rozmělnil účinkováním v různých estrádách a zábavních show... Co je ovšem nejzajímavější, je kreativní vitalita a doslova smršť vtipů, hlášek a gagů, kterou dvojice Svěrák-Smoljak zahltila svůj debutový film. Přistoupíme-li na to, že jde žánrově o crazy komedii (velmi silným aspektem je tu však satirický rozměr, jakož i možný subžánr, dobově typická sociální satira...), je doslova úžasné, jak dokonale oba scénáristé využili svého citu pro jazykový humor... Jakoby v druhém plánu za desítkami zlidovělých hlášek a vtipů stojí třeba osobitá práce s vlastními jmény (japonský malíř-miniaturista Uko Ješita, automobilový závodník Volejník, ale vlastně i většina typických českých příjmení...), postižení frázovitosti spisovné češtiny veřejného prostoru doby normalizace, ale i obecně doby komunismu (,,nemusí pršet, jen když kape"), absurdita jazyka, až dadaistická motivace (,,třeba se vás... plachej"), poetika trapnosti a ,,pierrerichardovství" Luďka Soboty... Je toho skutečně hodně a to ještě se ne všechny vtípky a gagy podařilo dotáhnout až do konce a vypointovat tak, jak by se zřejmě slušelo...jak někde řekl sám Zdeněk Svěrák, byl to scénář, kde bylo materiálu na tři filmy... Je skutečně s podivem, že ani smutná dobová normalizační realita vzniku filmu neměla na výslednou podobu velký vliv a že jenom dokumentovala pravidlo, že velké osobnosti mnohdy plodí těžká doba...(17.11.2006)

  • Segrestor
    ****

    Jáchyme, hoď ho do stroje (Joaquín, puso en la Máquina) je zajímavý především v pojetí aiónského boje proti nestandardnímu procesu chronologické výpovědi stavu věcí nadcházejících. František Koudelka (Francesco "Paco" Hilado) trpící Angelmanovým syndromem, přijíždí do města a zde právě začínají všechny peripetie s asimilací v raně normalizační společnosti. Překonává všechny překážky za pomocí rozpisu, který grafickými značkami znázorňuje, kdy se u něj bude Angelman projevovat více či méně. Projevy syndromu zvaného také Happy puppet neboli šťastná loutka jsou tak odvislé od tohoto scénáře, za kterým nejspíš stojí samotný Jáchym. Postava veskrze tajemná. Pacient František se ale setkává s celou plejádou pitoreskních postav jako např. Edou Hudečkem (Eduardo Folklórico), Blankou (Membrana), vilnou dvojicí podnikových terapeutů Karfíkem a Kláskem (Coliflor y Cerveza), prchlivým závodníkem Volejníkem (piloto Petróleo), svou tetičkou Marií Sýkorovou a jejím psem Gregorem (tiíta Mária Parus y su pinche coyote Gregorio) a zároveň celým svým bytím fatálně směřuje do tenat psychiatra Dr. Chocholouška (Dr. Galerida). Díky nešťastným okolnostem ohledně jeho tzv. happy puppet syndromu se dostane i do týmu zápasníků Judo za STS Chvojkovice - Brod (STS Sabina - Vado). Pointou je, že Jáchymovo chybou se Františkovi dostane do ruky úplně jiný harmonogram věcí budoucích. Zní to zamšmodrchaně, ale z toho chápeme, že (SPOILER) není možné, aby nám někdo naprogramoval život, neboť každý je svého štěstí strůjcem.(21.6.2012)

  • Aleee89
    ****

    Legendární film. Duo Svěrák - Smoljak je taky legendární a jejich filmy jsou plné skvělých hlášek, situací, scének a postav. Však hlášky a scény z tohoto filmu taky zdomácněly a říká je celý národ. Luděk Sobota byl fajn, film se myslím povedl a určitě na něj můžeme jako Češi být pyšní. Pobavíte se, nenudíte se, něco je tak geniálně absurdní...(18.6.2013)

  • Pepinec
    ****

    Tuhle jsem měl nádherný den - probudil jsem se na peřině přikrytý polštářem, cestou do koupelny uklouzl po hadovi, který bráchovi utekl z terárka, při snídani se mi v kakau udělaly žmolky a náš volnomyšlenkářsky vychovaný kocour olízal všechnu Nutellu z mého pečlivě namazaného rohlíku, když jsem v zoufalé křeči zastavoval tekoucí záchod. Rozhodl jsem se proto, že pro jistotu nevystrčím čumák z domu. To jsem ovšem netušil, že ten den budu česat jablka u babičky a spadnu ze stromu, že budu sekat trávu a urvu při tom madlo sekačky, že budu na zahradě pěchovat zelí do kádě a utopím v ní hodinky, a že si pak budu chtít klíčem od garáže odemknout hlavní vchod tak dlouho, až se ozve "a do prdele!" Mít tenkrát Jáchymův kondiciogram, ušetřil bych. Sebe, druhé i prachy.(18.10.2012)

  • Boogeyman
    *****

    Jediný případ sobotovského blba, který dokázal být opravdu vtipný. Vedle skutečně vynikajícího Luďka Soboty, který celý film bez škobrtnutí táhne je největší zásluha na nezapomenutelnosti tohoto filmu na scénáři Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka. Jak je u nich zvykem, celý film nacpali neuvěřitelným množstvím úžasných vtipů, hlášek, narážek a kravin, že vám nedají vydechnout od smíchu! Přes všechny tyto kvality se jedná o jeden z jejich nejméně zabavných počinů. To jen dokazuje, jací jsou to géniové.(18.1.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace