Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jiří MacákHudba:
Petr SkoumalHrají:
Milan Lasica, Július Satinský, Jiří Menzel, Naďa Konvalinková, Miloš Kopecký, Luděk Sobota, Jiří Lábus, Jana Břežková, Jaroslava Kretschmerová (více)Obsahy(1)
Létajícím talířem, který na sebe bere podobu pivního soudku nebo kontejneru na odpadky, přistanou na planetě Zemi dva svérázní mimozemšťané A (M. Lasica) a B (J. Satinský). Cílem jejich mezigalaktické mise je poslat na rodnou planetu zprávu o stavu pozemské civilizace. Jako pokusný objekt jim poslouží bezvýznamný, průměrný vědec dr. Jánský (J. Menzel). Oba mimozemšťané mu svými dobrými úmysly způsobí řadu problémů, mimo jiné od něj odeženou nadějnou milenku Jiřinku (N. Konvalinková), znemožní mu odevzdat zprávu pro šéfa a vyhodí mu byt do vzduchu. Zatímco dr. Jánský je na pokraji nervového zhroucení a hledá odpočinek v lesní rezervaci, mimozemšťané posílají domů svá hlášení a vyrážejí do ulic poznávat výdobytky moderní společnosti… (Česká televize)
(více)Recenze (232)
Po novém shlédnutí ubírám ještě jednu hvězdičku a zcela přepisuji svůj komentář. Největší problém tohoto filmu je to, že naprosto nedrží pohromadě a víceméně se rozpadá na sérii někdy více, někdy méně povedených skečů. Některé nápady, třeba ty s automaty jasně odkazují k Jiránkovým kresleným kraťasům, převedené do filmu však fungují poněkud rozpačitě. Film dosti nešťastně osciluje mezi zcela stylizovanou polohou (rezervace, automaty), autentickou výpovědí (zřejmě skutečně nehrané odpovědi v anketě mezi lidmi na ulici) a čímsi mezi tím, což je poloha nejobvyklejší. Také to, že film si chvilku dělá legraci z českých reálně-socialistických poměrů, chvilku z počítačů a "futuristických" vizí automatického světa v němž je všechno na tlačítka, chvilku z prosté lidské malosti a chvilku třeba z vědecké konference celistvosti filmového tvaru vůbec nevyhovuje. Navíc film působí notně nízkorozpočtově (možná ale nebyl) a notně improvizovaně. Přes všechny "kutovní hlášky" a skutečně povedené vtipy, přes velmi slušný herecký výkon Jiřího Menzela, přes kongeniální komiku Lasici a Satinského nemohu dát víc než tři hvězdičky, neboť je to dokonalý příklad toho, jak nemá vypadat dobrý film. Recept pejska a kočičky na nejlepší dort na světě vskutku není vhodnou metodou nejen v kulinářském, ale i filmovém odvětví... Zajímavé komentáře: Oskar, Libidor ()
Ve chvílích jemně se vznášejícího nadhledu nad nepochopitelností konání moderního člověka z opravdu vnějšího pohledu kouzelné a vtipné. V okamžicích s velkou nadsázkou ironizujících vztah dnešních lidí a přírody trefné a tragikomické. V mezičase však povětšinou tupě groteskovité a fraškovité. S výjimkou "Zprávy o stavu civilizace" šedě průměrné. Silné ***. ()
Rok po fenomenálním Tajemství hradu v Karpatech tvoří Lipský tuto přetaženou grotesku, aneb jak z kvalitních vstupních ingrediencí (námět, jiránkovština, Lasica+Satinský kontra Menzel) vyrobit paskvil. Ne že by tam nebylo dost vynikajících momentů. Ale právě že jen momentů. Podobný problém jako u Hřebejkových Pelíšků: scénky s potenciálem kultovnosti, vytvářejcí však mizerný celek (jehož chtěná výpověď se tak spíš uměle konstatuje než skutečně vyjevuje), přičemž chyba není jen v jejich izolovanosti, nýbrž i v podstatě scének samotných: u Pelíšků kvůli masivní samoúčelnosti jejich humoru, zde kvůli nerozhodnosti, zda mají či nemají být naivitkami. Je zde navíc spousta šuntu typického pro podprůměrné komedie té doby (třeba celá úvodní sekvence s pivním sudem, u níž zaujme jen jeho odlet z hospody; nebo scéna Menzelova experimentování s umělou stravou; nebo jeho mávání na myče oken; scénka s „nevěstou“ v Menzelově bytě je sice čupr, ale způsob, jakým se k ní dospělo, je upocený až hrůza; nebo znovuobjevený ukradený Trabant; vůbec celý faktor „Sobota“, na němž lze film postavit, nelze ho jím však nastavovat; atd, atp.). Následující nevybírám jako to nejlepší, ale jako to, co by nemělo upadnout v zapomnění: Jak byste reagoval na návštěvu mimozemských civilizací? „Klidně, jako na každou jinou návštěvu.“ „Já se o politiku nezajímám. V práci si dělám svý, okna zdobim.“ Jako pamětník oceňuji znělku Televizních novin, zvláště její přesné umístění. Z jiného světa: „Promiňte pánové, neviděli jste tady profesora Cimrmana?“ „Je u sebe.“ Dále viz Morien, Subjektiv a vyčerpávajícím způsobem Šandík. Je velký smutek, že film, jenž mohl být věčným monumentem dvojice L+S, král parodie Lipský takto zpackal. Zatracená zkurvená práce. ()
Klasicky hodně nápaditá komedie od Oldřicha Lipského, který tohle prostě uměl, a narozdíl od dnešních komedií jeho filmy čišeli originalitou. Dvojice Lasica - Satinský si k tomu přidala svůj typický humor, obohacený o pár geniálních scén ("Jak byste reagovali na návštěvu mimozemské civilizace? - Kopnul bych jí do prdele"). Tenhle film ale má ale i klasický komediální přesah a vidíme tu i určitou sociální kritiku v rámci chování člověka ke své planetě, která pak v závěru přeroste i ve finální pointu ("Máme tu zůstat, lidstvo se řídí do záhuby") ()
Komedie o přistání dvou přitroublých ufounů v plechovém kontejnéru (na místo talíře), na Zemi v podání Lasici a Satínského. V parodickém duchu a se skrytou utopickou propagandou, budování komunismu. Jak výstavba panelákových městských králíkáren je prý naprosto dokonalá. Jednu hvězdičku dávám jen za pěknou scénu s Luďkem Sobotou. ()
Galerie (14)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (29)
- Postavu doktora Jánskeho mal pôvodne hrať režisérov brat Lubomír Lipský. Oldřich ale zhliadol vtedy novú hororovú snímku Upír z Feratu (1981) a Jiří Menzel sa mu tak zapáčil, že rolu preobsadil. (Raccoon.city)
- Filmom sa inšpirovala Česká pojišťovna a natočila v podobnom žánri reklamný spot, v ktorom účinkovali aj predstavitelia hlavných rolí Milan Lasica (A) a Július Satinský (B). (Raccoon.city)
- Trikové sekvencie zhotovil kameraman Vladimír Novotný, oslovený pre spoluprácu, pretože podobné triky vytváral už v predchádzajúcich filmoch Oldřicha Lipského. Možnosť realizácie trikových sekvencií konzultoval Novotný s Lipským a architektom filmu Nejedlým, ich realizovateľnosť bola overovaná v priebehu prípravy technického scenára. Prepojenie kreslenej a hrannej časti filmu bolo v takejto podobe použité vo Barrandove po prvýkrát. [Zdroj] (Raccoon.city)
Reklama