Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jiří MacákHudba:
Jaroslav UhlířHrají:
Rudolf Hrušínský, Petr Čepek, Josef Somr, Vida Neuwirthová, Július Satinský, Zdeněk Svěrák, Miloš Kopecký, Lubomír Lipský st., Jiří Kaftan, Milan Lasica (více)Obsahy(1)
Dělostřelec Pankrác, dragoun Bimbác a kuchař Servác jsou váleční vysloužilci, kteří dostanou od skřítků tři kouzelné dary: klobouk, schopný vyčarovat jakýkoliv předmět, bezedný váček se zlaťáky a harfičku, přivolávající libovolný počet sloužících. Zatímco Pankrác by chtěl jít na ryby a Servác odpočívat, Bimbác si přeje navštívit všechna místa, kde bojovali. Když hodlá na poli, kde už oráč obdělává půdu, zopakovat bitvu, rozhodnou se kamarádi, že ho ožení, aby přišel na jiné myšlenky. Nápad by to byl dobrý, jen kdyby se Bimbác nezamiloval do zlé princezny Bosany z království Monte Albo, která se svým otcem veterány o jejich kouzelné předměty okrade. A tak zase nemají nic a musí spoléhat jen na sebe. Jsou sice tak mazaní, aby kouzelné předměty získali zpátky, a ještě nenechavou princeznu i jejího otce vytrestali, co je ale důležitější, poznají, co je v životě důležité a co naopak vůbec ne, co vadí a co nevadí. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (587)
Sice přijde konec poněkud unáhleně a poslední desetiminutovka vypadá jako kdyby až do té doby rafinovaným scénáristům došly nápady, jinak jsou ale Tři veteráni oprávněně řazeni mezi pohádkové kultovky a já jsem moc rád, že jsem si tuhle komedii konečně dopřál. Oldřich Lipský během svého režisérského působení snad nikdy nesáhl vedle. Hlavně triky v jeho filmech vypadají naprosto nadčasově. Smekám. ()
Původní pohádka Jana Wericha pro film zpracovaná Zdeňkem Svěrákem ve skvělé režii Oldřicha Lipského s výborným Rudolfem Hrušínským, Petrem Čepkem a Josefem Somrem. Pohádka je velice vtipná, hluboká a zaměřuje se hlavně na kritiku lidské hlouposti, na lidské hodnoty a chování k druhým lidem (ostatně jako všechny Werichovy pohádky). A prvně se tu objevila snad nejznámější písnička dvojice Jaroslav Uhlíř a Zdeněk Svěrák Vadí nevadí. ()
Klasická česká pohádka podrobená trojímu převyprávění ve svém filmovém tvaru dospívá k vrcholu, který si podržel celou řadu významných rysů cimrmanovské poetiky. Skvělé gagy doprovázejí i nečekané zvraty a vítězství dobra nad zlem je právě tak nesporné jako autorský vlídný úšklebek, jímž je provázeno. Výstižné charakteristiky - byť nepřímé (mávátková scéna, postmoderní líčení dotčeného království) -jen dále prohlubují jeho nespornou lidovost (všeobecnou diváckou přístupnost). Prolíná se tu kvalita námětová, scénáristická, režijní i herecká. Výsledkem je zážitek, na který se nezapomíná ani po letech a je většinou diváků opakovaně vyhledáván. ()
Nestárnoucí filmová adaptace Werichovy ryze autorské pohádky je jedním z vrcholů postmoderního přístupu k tomuto žánru. Cenné jsou hlavně všechny ty gagy a nezaměnitelná cimrmanovská poetika. Mimo to, že jde o nadčasovou pohádku, vtělili Zdeněk Svěrák s Oldřichem Lipským do filmové verze hlubší zprávu o fenoménu globalizace...to globalizované balkánské království, kde se na rakouský valčík tancuje břišní tanec, je obrazem dnešního světa... ()
Na tomhle filmu jsem v podstatě vyrůstal a už ani nespočítám, kolikrát jsem si ho pouštěl na staré dobré VHS. Ono jen sledovat pány Hrušínského, Čepka a Somra je pořád obrovský zážitek, navíc za doprovodu nestárnoucí písničky "Není nutno" a s typickým Svěrákovským humorem, který nemá v českých komediích obdoby. Princezna se mi sice nikdy moc nelíbila, ale ten frňák měla vážně parádní.. ()
Galerie (27)
Zajímavosti (45)
- Díky Rudolfu Hrušínskému (Pankrác) zvýšili Vidě Skalské (princezna Bosana) honorář, protože se mu zdálo 1 600 korun československých za 10 natáčecích dnů málo. (Duoscop)
- Július Satinský (král Pikola) ke své roli ve filmu řekl: „Splnil se mi životní sen. Chtěl jsem ukázat alespoň na malý moment v nějakém záběru holý zadek. Podařilo se mi to.“ (raininface)
- Jedným z trpaslíkov bol Jiří Kaftan. To, že si zahral nemého škriatka, ktorý na dorozumievanie používa iba posunky, malo svoj dôvod. Jiří Kaftan bol totiž mím. Dlhé roky viedol aj pantomimické oddelenie na Ľudovom konzervatóriu (dnes Konzervatórium Jaroslava Ježka). Kaftan vo filmoch stvárňoval skôr menšie role, inak bol predovšetkým divadelným hercom. (Arsenal83)
Reklama