Reklama

Reklama

Pahorek

TV spot

Obsahy(1)

Disciplína je základ všeho, každého vzpurného ducha je třeba zlomit. A přeběhnout v plné polní pod palčivým africkým sluncem několikrát po sobě umělý písečný pahorek, to dokáže zlomit i ty nejsilnější. O tom je alespoň přesvědčen seržant Wilson, který je – díky svému slabošskému veliteli – de facto jediným pánem a vládcem anglického kárného tábora kdesi v libyjské poušti. Jeho úkolem je udělat z té vězeňské sebranky, z těch slabochů, zlodějíčků, ulejváků a dezertérů zase správné chlapy, vojáky tělem i duší. A on je z nich udělá, i kdyby je to mělo stát život. Ti, kdo tohle peklo opouštějí, vědí, že se sem už nikdy nechtějí vrátit. Ti, kdo přijíždějí, netuší, co je tu čeká. Netuší to ani pětice nejnovějších „přírůstků“ v čele s degradovaným seržantem Robertsem, na němž si Wilson a jeho pravá ruka Williams hodlají obzvláště smlsnout. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (287)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Dnešná doba prináša so sebou kadejaké metrosexuálne pseudošporty typu zumby a rôznych foriem aerobiku, aby sme nakoniec ľudí, ktorí ich prevádzkujú, videli v McDonalde. Ja by som všetkým podobným nadšencom postavil podobný jednoduchý pahorok z piesku pred Euroveou a za chvíľu by boli všetci tenkí ako prútiky. Ale vážne a k filmu. Nech sa na mňa zvyšok svetovej kinematografie nehnevá, ale subžáner "medzi väzeňskými stenami" majú od jej počiatkov pod malíčkom amíci, angláni a frantíci a ich rôzne koprodukcie. Lumet mal vo svojej kariére zmáknuté úplne všetko. No a Williamson a jeho nadriadený, to je ako Skinner a ten školský referent, na meno si teraz nespomeniem. Len škoda čiernobielosti snímky, vo farbe by som sa potil viac. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Vždy je pro mě těžké hodnotit snímky Sidneyho Lumeta. Jeho styl a témata, která si vybírá mi nejsou tolik sympatická a vyhledávaná. Přesto jeho snímky často shlédnu, hlavně kvůli obsazení, a bývám zklamán. Všechny jeho sociální a morální témata, které se snaží pečlivě vybudovaným snímkem divákovi přiblížit a donutit ho přemýšlet mi nepřijdou tak skvělé a důležité. Pahorek je moci a možnosti se rozhodnout. Je odmítnutí špatného rozkazu špatné? Otázky se rodí jedna vedle druhé, ale vše je zabíjeno nejen délkou, ale i pomalým tempem filmu, v kterém se toho zase tolik neděje. Kdo očekává od válečného snímku válku, střelbu a akci, bude zklamán, protože Pahorek je spíše o tom, co se stane když někomu dáte moc a když se někdo špatně rozhodně. Lumet mě opět nepřesvědčil o své výjimečnosti a přijde mi čím dál více jako prominentní režisér, jehož renomé je větší než skutečné schopnosti. Mám pocit, že film mohl obsahovat mnohem více a ne jen dvě tři témata točená dokola. ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

Páčil sa vám prvý diel vojnového seriálu Bratstvo neohrozených alebo prvá polovica Kubrickovej Olovenej vesty? The Hill je takýto celý. Klobúk dole ako zaujímavo a nadčasovo dokázal tento film už zosnulý Sidney Lumet podať. Nevidel som od neho žiaden priemerný film, čo znamená, že Lumet bol naozaj prvotriednym režisérom. The Hill ma priklincoval už od prvých sekúnd a rovnako tak som ostal aj po záverečných titulkoch. Jeden z najlepších filmov S. Conneryho i vojnových filmov celkovo, napriek tomu, že tu paradoxne nezaznie jediný výstrel. Medzi postavami to strieľa a iskrí jedna radosť. Film je plný buzerácie, drezúry a týrania. Niekto sa tomu musí postaviť a ten niekto je famózny Connery, ale nebude to mať ľahké. Ten film je tak úžasne natočený, že som mal celý čas pri sledovaní pocit, akoby ho niekto točil iba včera. The best of Sidney Lumet. 100% ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Pro mě je s armádou konec !! A o britský spravedlnosti si myslím svoje !!" Parádní "válečný" kousek inspirovaný stejnojmennou novelou Raye Rigbyho, který se podepsal i na scénáři, vznikl v režii Sidneyho Lumeta a staví na úžasném hereckém výkonu Seana Conneryho, hluboké symbolice a především parádní kameře Oswalda Morrise, která napomáhá komornosti, byť scéna, kdy vězni vyvolávají jméno mrtvého Stevensona, je v tom libyjském horku až (ne)příjemně mrazivá, i opravdovosti tohoto spalujícího filmu. Ten připomíná svým netypickým pohledem na válku se všemi těmi paradoxy a absurditami Hlavu 22, potažmo i Formanův Přelet nad kukaččím hnízdem, ačkoliv celkově na mě Pahorek zapůsobil mnohem silněji.. Přesto se neubráním dojmu, že barva, kratší stopáž a chuť přitlačit ke konci na psychologickou pilu by Pahorku slušela mnohem více !! [ Dabing 7/10 ] Z původní černobílé kopie Československé televize vysílané ještě na začátku 80.let byla vystřižena jména emigranta Milana Bora a zapovězené Věry Barešové. V 90.letech minulého století byla v našich komerčních televizích uvedena též kolorovaná kopie s přenasazeným původním dabingem. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Vynikající klasické válečné drama Sidneyho Lumeta je film skrývající v sobě několik rovnocenných významových rovin. Předně je silným demýtizačním válečným snímkem, jelikož většina filmů zobrazujících 2. světovou válku tento konflikt reflektuje čistě černobíle - kladnými hrdiny jsou spojenci a zápornými vždy vojáci Osy. Tím, že děj filmu se neodehrává přímo uvnitř válečného konfliktu, na frontě či v její blízkosti, ba ani v týlu pod správou německých či japonských okupačních vojsk, ale v jakémsi odříznutém, homogenně izolovaném a uzavřeném prostoru trestaneckého britského tábora, dochází k mírnému sémantickému posunu - negativními hrdiny se stávají dozorci britské armády. A to už je druhá, zřejmě významnější rovina filmu - obrazově velmi silná úvaha nad smysluplností subordinace uvnitř uzavřeného systému a nad nezbytností její neustálé kontroly, pokud se kontrolní mechanismy ponechají pouze v řádu systému samého, lidský faktor tu má velmi kontroverzní roli, neboť v sobě obsahuje to, čemu Freud říká ID, někteří sociologové malý fašista a jiní obecně zvíře v nás - člověk má často v sobě tendence své postavení v systému utvrzovat a posilovat neadekvátními prostředky, týkající se mnohdy agresivity a násilí... Symbolická postava seržanta Williamse (jakési obdoby Formanovy vrchní sestry Flatcherové či podobných zrůd z dalších, již čistě vězeňských dramat západní kinematografie) a proti němu stojící Joe Roberts - voják odsouzený za zbabělost, což je absurdní pojmenování pro hrdinství vzepřít se nesmyslnému rozkazu a porušit železná pravidla subordinace, základu, na kterém stojí celý systém... Symbolický je i pahorek uprostřed tábora, jehož přítomnost je především psychologická...kdo se přestane bát jeho, přestane se bát i hrůz panujícího absurdního status quo... Sidney Lumet natočil velký film o síle lidského ducha a principech zneužívání moci, který časem neztratil nic ze své působnosti... ()

Galerie (20)

Zajímavosti (11)

  • Film je zcela bez hudby, a to i během úvodních a závěrečných titulků. (ČSFD)
  • Sidney Lumet chtěl záměrně při detailních záběrech pokřivit tváře protagonistů. Použil tedy pro natáčení celkem tři širokoúhlé čočky, konkrétně 24mm, 21mm a 18mm. (Komiks)

Související novinky

Sidney Lumet: 1924 – 2011

Sidney Lumet: 1924 – 2011

10.04.2011

Když debutujete filmem ráže Dvanácti rozhněvaných mužů, je jasné, že vaše režisérská kariéra bude krasojízda. V případě legendárního Sidneyho Lumeta, který zemřel v sobotu 9. dubna ve věku 86 let, to… (více)

Reklama

Reklama