Reklama

Reklama

VOD (1)

Mandalorianský nájemný lovec přijímá lukrativní zakázku pro záhadného klienta. (Disney+)

Recenze (134)

dennykr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

(Spoilery) Několik poznámek k prvnímu dílu: Inspirace westernem je zjevná na několika úrovních. Ať už jde o převládání písečných plání, krocení divokého “koně” nebo dramatické vstupy do salónů. Několik záběrů pak odkazuje k westernové ikonografii, ale chytrou volbu z toho dělá především spojení s hlavní postavou. Přeci jen námezdní lovci jsou hlavně lovci odměn, takže jejich životní styl se výrazně podobá pistolníkům, kteří chytají padouchy za finanční kompenzaci. Nemyslím si, že šel vybral lepší žánrový rámec, do kterého Mandaloriana zasadit. // Pak je tu práce s hodnotovým řádem Syndikátu. Úplný konec první kapitoly naznačuje, že protagonista není svou prací svázán definitivně a existuje tu jakýsi morální manévrovací prostor. Jedním z hlavních témat seriálu tak pravděpodobně bude deontická a axiologická kolize pracovní integrity a jejího pevného řádu s humanistickými hodnotami. Což není pro fikční makrosvět Star Wars úplně běžné. Vzpomeňme si na Bobu Fetta, jeho pracovní morálce se vyrovnala snad jen schopnost spadnout do Sarlaccovy tlamy. Lovení odměn ve filmech nikdy pořádně nerozporoval ani se tomu nevzpouzel. Mandalorian tak má blíž k seriálovému Fettovi v Klonových válkách, tam je ale hnán jiným typem osobní motivace. Chce zničit rytíře, který mu zabil otce, jenže Mace Windu mu pravidelně uniká. Mandalorianovo neuposlechnutí zadavatele vychází z opačného hodnotového spektra, ze soucitu. // Zmínit musím i obratnou mytizaci námezdního lovce. Bobba Fett byl ve filmech extrémně tajemný a unikavý. Až prequelová trilogie nahlédla na planetu Kamino, kde se Jangův klon zrodil. Seriál kráčí ve stopách prvních tří filmů – záhadný hrdina si nesundává helmu a je definován ve třech rovinách. (a) Nejméně psychologicky a percepční subjektivitou, kdy vidíme krátkou montáž vzpomínek a finální ušetření oběti. (b) Ve vztahu k profesi. Jako dominantní součást identity se jeví jeho způsob práce. Příznačná je v tomto ohledu hned první zakázka, muž z nové rasy Mythrol, ten slouží jako divákův průvodce, jehož ústy se dozvídáme množství klíčových informací o původu a práci málomluvného hrdiny. Vůbec celá úvodní sekvence je brilantně vystavěné seznámení se s novou postavou skrze její profesi a ne povahu. c) Zjevem. Protože si Pedro Pascal ani jednou za epizodu nesundá helmu, musí se pracovat s jeho kostýmem. A tady do hry vstupuje mandalorianské brnění. Nejde ani tak o jeho zbraně (plamenomet!), ale především rituální funkce. Dávní protivníci rytířů Jedi z planety Mandalore totiž své beskarové zbroje nadstandardně opečovávají a upravují, jsou esenciální součástí jejich identity. Je tedy dost možné, že odlití a formování náramenního chrániče bude pouze jednou z mnoha úprav protagonistova brnění. A nejde jen o vzhled, neopomínejme barvu! Ta totiž reprezentuje příslušnost. Boba Fett měl brnění zelené, šlo o symbol povinnosti, zatímco tento chránič je stříbrný / šedý. Znamená tedy truchlení a ztrátu, což podporuje i série flashbacků a vytváří další otázky ohledně protagonisty v transtextuální rovině. // Výborná je také jasnost první epizody. Bez sebemenšího zaváhání představí několik postav a jeden hlavní cíl s nečekaným cliffhangerem. Nic víc, nic míň. Dokonce si v některých momentech dává nádherně načas, takže sledujeme Mandaloriana jak prochází nádherně špinavými ulicemi. A z poslední minuty to vypadá, že by se z toho mohla stát sci-fi verze Lone Wolf and Cub! () (méně) (více)

micle21 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Absolutní krutopřísnej nářez! Mam obří radost, že se to povedlo. Jediná výtka je ke stopáži. Ze všech těch zbytečně dlouhých hodinových serošů by zrovna tenhle kousek měl mít přes hodinu a ne 38 min! Chodící piraňa pobavila, skvělá výprava, netypická hudba, která ke Sw skvěle sedí, Pedro Pascal i když bez tváře skvělej a ten konec ()

Reklama

Rian_witcher 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jedna * za to že to je ze světa Star Wars. a za mrně Yodu. Jinak to je otřes jak co se týká vizáže hlavního hrdiny, tak i drtivá většina triků je podobná spíše Cestě do pravěku od Karla Zemana z roku 1955. To co on tehdy dokázal pomocí loutek, to dokázalo nyní Disney studio pomocí špičkové počítačové animace. To že do každé části kratičkého dílu složeného z 1 min bídné akce a 25 min záběrů na cestu po které kráčí klon středověkého rytíře přidá Disney trochu modelů ze Star Wars světa proboha nemůže stačit na tohle šílené hodnocení přes 80%. ()

Wyrdas 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Po těch tragických pokusech o Ušákovo korektní SW jsem velmi mile překvapen, protože z Mandaloriana Star Wars stříká přímo proudem. Nejde o světelné meče, nejde o Dartha Vadera. Jde o ducha Hvězdných válek. A ten zde sakra je. Není to jen levná nostalgie, je to skutečný pocit. A co víc? Zažil jsem přestřelku, kde hlavní hrdinové pobili desítky nepřátel a přesto jsem nepocítil pocit trapnosti ála agent 007 (nesmrtelnost hlavního hrdiny). Za mě konečně po dlouhé době něco, co chci vidět celé a již včera bylo pozdě. ()

Martrix 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Než jsem viděl seriál Star Wars: Klonové války 2008, považoval jsem celovečeráky za dětinské soft sci-fi s velmi kolísavou úrovní. Až Klonové války (speciálně poslední tři řady) mě přesvědčili o tom, že je svět SW neuvěřitelně pestrý s desítkami zajímavých postav a obrovským potenciálem vyprávět skvělé příbehy. Mám radost, že bude vyprávěn další. Zaráží mě ale volba jednoho z tvůrců. Dave Filoni se podílel především na méně povedených seriálech SW Povstalci a SW Odboj. V rámci budování SW universa, odvedli nejlepší práci na scénářích jiní tvůrci. Především to byli Chris Collins a Daniel Arkin. Je velká škoda, že to nejsou právě oni, kdo nespolupracují s Jonem Favreau. Výprava prvního hraného seriálu je skvělá, potěší mnoho druhů, které byly k vidění právě v Klonových válkách, ale přiznám se, že bych dal přednost atmosféře, která je pro SW typická a jedinečná. Hrdinsky epická, trošku naivní, ale současně vystihující hrozbu a souboj mezi dobrema zlem...navíc podpořená variacemi na skvělou hudbu Johna Williamse. Vše se ale vyvíjí a je to tak dobře...možná je ten úkrok k realistickému pojetí správnou cestou. Nicméně čistě subjektivně zatím nemůžu říct, že bych z Mandaloriana padl na zadek. Slabší 4* PS: ten symbol vagíny, který má lovec na hrudi je vtipný...tedy pokud to není otvor na vložení kreditky, nebo pokladnička ()

Galerie (24)

Zajímavosti (5)

  • Když Mandalorian (Pedro Pascal) vystoupí z věže, tak se nosorožec, kterého má Mandalorian vyrytého na pravém rameni své zbroje, přesune na jeho levé rameno zbroje. V epizodě se to stane ještě jednou, když Mandalorian krotí Blurgga. (G....)
  • Keď Mandalorian (Pedro Pascal) vedie v úvode svojho zajatca, ten poznamená: „Dúfal som, že budem voľný na Deň rodiny (Family Day) a zájdem domov za rodinou.“ To priamo odkazuje na The Star Wars Holiday Special (1978), v ktorom sa domov na Deň rodiny (čo je obdoba Vianoc) snaží dostať Chewbacca. V tomto filme nám navyše bol vôbec prvýkrát predstavený člen klanu Mandalorianov, konkrétne Boba Fett. (ČSFD)
  • Keď Mandalorian (Pedro Pascal) prechádza trhoviskom, na ohni sa opeká zviera, zatiaľ čo druhý príslušník jeho druhu sa zdesene prizerá z klietky. Jedná sa o druh Kowakian monkey-lizard. Jedného z týchto tvorov choval Jabba the Hutt ako domáceho miláčika v Hviezdne vojny VI - Návrat Jediho (1983). Táto scéna je pomerne desivá vzhľadom k faktu, že sa jedná o pomerne inteligentné tvory so zmyslom pre humor. (ČSFD)

Reklama

Reklama