poster

Extase

  • Rakousko

    Ekstase

  • Rakousko

    Symphonie der Liebe

  • anglický

    Symphony of Love

    (neoficiální název)
  • USA

    Ecstasy

  • USA

    My Ecstasy

  • USA

    Rhapsody of Love

Drama / Romantický / Psychologický / Poetický

Československo / Rakousko, 1932, 83 min

  • Hwaelos
    *****

    Že je Machatý opravdu výjimečným zjevem české meziválečné kinematografie, je nepochybné. Dokázal to už v němé éře excelentním Erotikonem. Během sledování Extase se mi do mysli vkrádalo podivuhodné spojení s Alfredem Hitchcockem. Je to snad odvážná paralela, ale důvody pro ni jsou. A stejně tak i rozdíly. Oba pracují s fascinujícím množstvím vizuálních nápadů a technických inovací. Zároveň však Hitchcock neměl rád banální historky, za které je možné považovat všechna Machatého melodramata. Je však nezbytné si uvědomit, že každý z režisérů zastává úplně jinou školu vyprávění. Hitchcock je typ narativního vypravěče, který svoji tvorbu podřizuje imperativu neustálého napětí diváka. Machatý je poetický vypravěč, kterému slouží příběh spíše jako kulisa pro budování nálady a znázornění emocí. Nejvýraznější odlišnost spatřuji v používání zvuku. Zatímco Machatý se projevil jako vizuální typ, podle něhož zvuk jen odvádí pozornost od obrazu, Hitch jej už od počátku nadšeně vítá jako další prostředek ozvláštnění (už němé filmy z přelomu 20. a 30. let točil záměrně tak, aby do nich mohl zvukovou stopu vpašovat - viz. zvuková verze filmu Její zpověď). To je vlastně jediná výtka proti Extasi, kterou lze vznést.(2.4.2012)

  • pytlik...
    odpad!

    Tento film mě utvrdil v názoru, že z první republiky přežily do dnešních dnů v nezměněné kvalitě pouze komedie, tzv. vážné filmy beznadějně zastaraly. Exctase je dílo naprosto úděsné, nudné, které i kdyby bylo třikrát čtyřikrát kratší, furt by bylo dlouhé. A to jsem se zezačátku poctivě snažil v každé scéně hledat nějaký vyšší skrytý smysl. Nenašel jsem nic. Možná, že ta zápletka dříve lidem připadala odvážná a zajímavá, ale myslím, že v dnešním světě kompjůtrů poněkud silně vyčichla. Já za to přeci nemůžu, že dřív se sexem čekalo až po svatbě, takže hlavní hrdinka zjistila pozdě, že jaksi její partner počítal jen s duchovním vztahem. A tak si našla někoho jiného. Do konce jsem vydržel jenom z důvodu, že jsem pořád čekal na tu proslulou nahatou scénu, ovšem nedočkal jsem se, neb jsem samozřejmě sledoval vystříhanou verzi. Ach jo. Zato jsem se dočkal té závěrečné básně. Ach jo. Jedinou převratnou věcí bylo rozmáčknutí té mouchy na začátku, to jsem ve filmu ještě neviděl a doufám, že ani neuvidím.(5.1.2012)

  • LadyPupu
    *

    Na svou dobu zcela určitě převratné dílo, z dnešního pohledu nic moc. Příběh příliš originální není (žena není šťastná v manželství se starším mužem, tak se spustí s přítelem svého manžela). Nahota na svoji dobu byla šokující, z dnešního pohledu je to úsměvné. Některé scény byly působivé, ale že bych to musela mít ve své filmotéce, to ne. Jsem holt kulturní břídil.(3.2.2016)

  • ScarPoul
    ****

    Na pozadí príbehu o dievčati, ktoré svojim konaním ublíži dvom mužom, vytvoril režisér Machatý zvláštny poetizmus. Hlavný hrdinovia dosahujú určitého tretieho rozmeru vo svojom konaní a ich vzájomné stretnutia a konfrontácie sú snímané z neuveriteľnou ľahkosťou. Aj napriek častým strihom, ktoré zaberajú hlavne detaily predmetov, alebo tvári, nepôsobí film rušivo v rámci príbehu, ale dokonca je to niečo čomu dodáva určitú komplexnosť. Aj keď sa nejedná o prekvapivý príbeh, kamera a hudba, v spoločnej synchronizácií - keďže sa jedná už o zvukový film - čo dokazujú aj dialógy - vytvárajú lyricko- dramatický motív, s ktorým Machatý pracuje od začiatku filmu až skoro po jeho úplný koniec. Posledná scéna, ktorá je venovaná oslave práce, pôsobí ako pokus o hudobný klip a z celého filmu je najdynamickejšia - s rôznym využitým kamery - ktorá je napríklad prilepená o krompáč a kope spolu s ním do zeme. Tento koniec pôsobí v súčasnosti smiešne. Rovnako aj niektoré pasáži z filmu, ale ako celok sa jedná o dielo zo silnou výpovednou hodnotou a úchvatným osobitým štýlom, ktoré aj napriek tomu že príbeh zostarol, nestráca nič zo svojej pôsobivosti ani dnes.(8.3.2011)

  • amirgal
    ****

    Óda na práci, přesto, že byla nádherně natočena a přesto, že ji odpouštím dobovou i ideovou tendenčnost, mi v závěru filmu pokazila jinak naprosto skvělý dojem ... Do málomluvného dílka se vetřela mnohomluvnost a banálnost dobové tendenční poezie a z filmu mi v hlavě zůstalo jen varování před tím, jak je to zlé, když je stroj nečinný ...(26.2.2012)

  • - Natáčalo sa výhradne len medzi 6:00 až 15:00 hodinou za plného slnečného svetla, aby sa docielilo stabilných svetelných podmienok a predišlo sa tak možným nejasnostiam a ťažkostiam pri vyvolaní materiálu v pražských filmových laboratóriách. (Raccoon.city)

  • - Papež Pius XII film veřejně odsoudil. (džanik)

  • - Samuel Cummins sa v roku 1935 pokúsil prepašovať film do USA. Bol ale chytený americkými colnými úradníkmi a federálny maršal dal film spáliť. (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace