poster

Extase

  • Rakousko

    Ekstase

  • Rakousko

    Symphonie der Liebe

  • anglický

    Symphony of Love

    (neoficiální název)
  • USA

    Ecstasy

  • USA

    My Ecstasy

  • USA

    Rhapsody of Love

Drama / Romantický / Psychologický / Poetický

Československo / Rakousko, 1932, 83 min

  • kaylin
    ****

    Gustav Machatý ukazuje, že uměl točit lidská dramata a že tenhle snímek není jen o tom, že se v něm objevuje odhalená žena, což je na svou dobu přece jen pořád docela odvážné. No, co si budeme povídat, ono to ani v dnešním mainstreamu není tak tradiční. To, jak se zde mění životy jednotlivých hrdinů, je skvěle napsáno a zahráno.(15.1.2015)

  • Marthos
    *****

    I druhý Machatého provokativní film byl a zůstává tím nejlepším, co se v československé kinematografii natočilo. Machatý vystavěl úspěch filmu na jednoduchém motivu hledání lásky a milostného citu. Celý příběh pojal jako čistě obrazovou symfonii mládí a života, s maximálním omezením dialogových scén. Obecně připomínaná sekvence, v níž se titulní hrdinka zjeví v rouše Evině zůstává fascinujícím obrazem přirozenosti a v rámci filmu funguje pouze jako umělecký akt, mající své opodstatnění. Fakt, že tato scéna v tehdejším světě vyvolala pobouření a ostré diskuse svědčí o průlomovém a průkopnickém činu režiséra Machatého. Pro hlavní roli byla vybrána tehdy nepříliš známá rakouská herečka Hedy Kieslerová, která se díky tomuto filmu proslavila po celém světě a ve Spojených státech pak započala svou úspěšnou kariéru pod jménem Hedy Lamarr. S celkovým pojetím ostře kontrastuje závěrečná agitačně - mentorská deklamace v podání básníka Františka Halase. Divákovi se pak nabízí ojedinělá možnost spatřit v několika záběrech luxusní komplex Barrandovských teras v jejich hvězdném lesku. Velkou poklonou zůstává i výrok slavného švédského režiséra Ingmara Bergmana, který prohlásil: "Machatého film Extase mi otevřel oči a ukázal cestu." Je tedy skutečně ostudné, že tento biblický příběh Adama a Evy a zároveň jeden z nejslavnějších světových filmů nebyl stále zpřístupněn na nosičích DVD.(13.7.2009)

  • ScarPoul
    ****

    Na pozadí príbehu o dievčati, ktoré svojim konaním ublíži dvom mužom, vytvoril režisér Machatý zvláštny poetizmus. Hlavný hrdinovia dosahujú určitého tretieho rozmeru vo svojom konaní a ich vzájomné stretnutia a konfrontácie sú snímané z neuveriteľnou ľahkosťou. Aj napriek častým strihom, ktoré zaberajú hlavne detaily predmetov, alebo tvári, nepôsobí film rušivo v rámci príbehu, ale dokonca je to niečo čomu dodáva určitú komplexnosť. Aj keď sa nejedná o prekvapivý príbeh, kamera a hudba, v spoločnej synchronizácií - keďže sa jedná už o zvukový film - čo dokazujú aj dialógy - vytvárajú lyricko- dramatický motív, s ktorým Machatý pracuje od začiatku filmu až skoro po jeho úplný koniec. Posledná scéna, ktorá je venovaná oslave práce, pôsobí ako pokus o hudobný klip a z celého filmu je najdynamickejšia - s rôznym využitým kamery - ktorá je napríklad prilepená o krompáč a kope spolu s ním do zeme. Tento koniec pôsobí v súčasnosti smiešne. Rovnako aj niektoré pasáži z filmu, ale ako celok sa jedná o dielo zo silnou výpovednou hodnotou a úchvatným osobitým štýlom, ktoré aj napriek tomu že príbeh zostarol, nestráca nič zo svojej pôsobivosti ani dnes.(8.3.2011)

  • Aleee89
    ****

    Machatý byl pojem, jeden z mála českých režisérů, který má světový význam. Na jeho filmech je to vidět, to je úplně jiná kategorie, když se to srovná s jinými filmy doby. A dodnes neztratil na významu. Ani Forman není dnes, co tehda Machatý. Extáze je film s krušným osudem, díky mnoha peripetiím se dostal do distribuce až ve zvukové éře a je logické, že pak nemohl tolik zaujmout. Ovšem naštěstí si lidé uvědomili, co v takovém filmu mají. Skvělá Hedy, nádherná kamera. Je až s podivem, jak si film vystačí téměř beze slov a přesto skvěle funguje. Metafory, práce s filmem, jako nikde jinde. Je tam napětí, vášeň i chlad. Akorát se můžeme dodnes dohadovat, co na konci sakra dělá ta píseň práce. Odpověď asi nenalezneme tak lehce, jestli vůbec odpověď nalezneme, ovšem to nic nemění na tom, že to je film světového a historického významu. P. S. Všichni jsou na film nažhavení díky anonci - první nahá dívka v našem filmu. No, vážení, porno v té době fičelo jako nikdy, takže myslím, že to s tou nahotou nebude zase až tak horké.(4.5.2013)

  • Vampireman
    *****

    LFŠ 2011 | Největší překvapení. Po vzniku zvukového filmu je Extase zajímavě o mluvené slovo redukována a promlouvají spíše ambientní nebo technologické zvuky. Když promluví postava, je to neuvěřitelně debilní replika, díky kterým se otřásal smíchy celý Klub kultury (Šestiválec!) Nevím, jestli byl Machatý debil nebo génius, věci hovoří pro obě varianty. Na první staví základ TOTÁLNĚ wtf zakončení filmu a na druhé zas úžasně komponované záběry skvěle prostřižené do jednotlivých částí filmu, vytvářející jedinečně poeticky příjemnou atmosféru. Rozhodně výborně strávený čas.(31.7.2011)

  • - Ako prvá sa natáčala záverečná scéna. (Raccoon.city)

  • - V nacistickém Německu, kde byla nahota oslavována v malířství a sochařství, měl film velký úspěch u diváků i u kritiky. Pak se ovšem zjistilo, že Lamarrová je vídeňská židovka, a film byl zakázán. (Sinecod)

  • - O roli ve filmu stála mladinká Adina Mandlová. Její tehdejší milenec Hugo Haas jí to však rozmluvil s tím, že by nebylo dobré začínat kariéru jako nahá. Když poté Mandlová s odstupem let viděla úspěch Hedy Kiesler – Lamarr v Hollywoodu, tak ji mrzelo, že Haase poslechla. (Kulmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace