poster

Extase

  • Rakousko

    Ekstase

  • Rakousko

    Symphonie der Liebe

  • anglický

    Symphony of Love

    (neoficiální název)
  • USA

    Ecstasy

  • USA

    My Ecstasy

  • USA

    Rhapsody of Love

Drama / Romantický / Psychologický / Poetický

Československo / Rakousko, 1932, 83 min

  • ScarPoul
    ****

    Na pozadí príbehu o dievčati, ktoré svojim konaním ublíži dvom mužom, vytvoril režisér Machatý zvláštny poetizmus. Hlavný hrdinovia dosahujú určitého tretieho rozmeru vo svojom konaní a ich vzájomné stretnutia a konfrontácie sú snímané z neuveriteľnou ľahkosťou. Aj napriek častým strihom, ktoré zaberajú hlavne detaily predmetov, alebo tvári, nepôsobí film rušivo v rámci príbehu, ale dokonca je to niečo čomu dodáva určitú komplexnosť. Aj keď sa nejedná o prekvapivý príbeh, kamera a hudba, v spoločnej synchronizácií - keďže sa jedná už o zvukový film - čo dokazujú aj dialógy - vytvárajú lyricko- dramatický motív, s ktorým Machatý pracuje od začiatku filmu až skoro po jeho úplný koniec. Posledná scéna, ktorá je venovaná oslave práce, pôsobí ako pokus o hudobný klip a z celého filmu je najdynamickejšia - s rôznym využitým kamery - ktorá je napríklad prilepená o krompáč a kope spolu s ním do zeme. Tento koniec pôsobí v súčasnosti smiešne. Rovnako aj niektoré pasáži z filmu, ale ako celok sa jedná o dielo zo silnou výpovednou hodnotou a úchvatným osobitým štýlom, ktoré aj napriek tomu že príbeh zostarol, nestráca nič zo svojej pôsobivosti ani dnes.(8.3.2011)

  • NinadeL
    *****

    Vzhledem k nepopulárním dialogům jsem si více oblíbila rakouskou verzi. Ale to nic nemění na tom, že je obrovský rozdíl v milování Extase a jen jejího respektu jako vývěsního štítu českého filmu 30. let (ačkoli je to koprodukce). Počtvrté v kině už je to jen symbióza se střihovou skladbou... a Becceho hudbou... a Zvonimírovou gradací a dokonalostí Hedy. Hurá práce!(12.2.2009)

  • Vampireman
    *****

    LFŠ 2011 | Největší překvapení. Po vzniku zvukového filmu je Extase zajímavě o mluvené slovo redukována a promlouvají spíše ambientní nebo technologické zvuky. Když promluví postava, je to neuvěřitelně debilní replika, díky kterým se otřásal smíchy celý Klub kultury (Šestiválec!) Nevím, jestli byl Machatý debil nebo génius, věci hovoří pro obě varianty. Na první staví základ TOTÁLNĚ wtf zakončení filmu a na druhé zas úžasně komponované záběry skvěle prostřižené do jednotlivých částí filmu, vytvářející jedinečně poeticky příjemnou atmosféru. Rozhodně výborně strávený čas.(31.7.2011)

  • Aleee89
    ****

    Machatý byl pojem, jeden z mála českých režisérů, který má světový význam. Na jeho filmech je to vidět, to je úplně jiná kategorie, když se to srovná s jinými filmy doby. A dodnes neztratil na významu. Ani Forman není dnes, co tehda Machatý. Extáze je film s krušným osudem, díky mnoha peripetiím se dostal do distribuce až ve zvukové éře a je logické, že pak nemohl tolik zaujmout. Ovšem naštěstí si lidé uvědomili, co v takovém filmu mají. Skvělá Hedy, nádherná kamera. Je až s podivem, jak si film vystačí téměř beze slov a přesto skvěle funguje. Metafory, práce s filmem, jako nikde jinde. Je tam napětí, vášeň i chlad. Akorát se můžeme dodnes dohadovat, co na konci sakra dělá ta píseň práce. Odpověď asi nenalezneme tak lehce, jestli vůbec odpověď nalezneme, ovšem to nic nemění na tom, že to je film světového a historického významu. P. S. Všichni jsou na film nažhavení díky anonci - první nahá dívka v našem filmu. No, vážení, porno v té době fičelo jako nikdy, takže myslím, že to s tou nahotou nebude zase až tak horké.(4.5.2013)

  • Anderton
    ***

    Ďalšia povinná filmová čítanka, ktorú treba vidieť kvôli viacerým inovátorským záležitostiam, ale ktorá vo mne nevyvolala patričné emócie. Jednoduchý príbeh s jednoduchými dialógmi je vyrozprávaný trochu ťažkopádnym spôsobom, ale samozrejme film je zaujímavejší v jednotlivostiach. Najmä téma Extázy je revolučná, ja sa ale na tú ohromnú kontroverznosť, ktorá bude pripadať mnohým dnes už smiešna, pozerám tiež ako na takú dobovú zaujímavosť a ukážku toho, kam kinematografia vo svojej explicitnosti za tie roky dospela. Nie je to prvý feministický film, ale svojou témou a štýlom dodnes jeden z najdôležitejších. 70%.(18.3.2014)

  • - Ako prvá sa natáčala záverečná scéna. (Raccoon.city)

  • - Film byl uveden na II. MFF v Benátkách roku 1934. (NFA.cz)

  • - Samuel Cummins sa v roku 1935 pokúsil prepašovať film do USA. Bol ale chytený americkými colnými úradníkmi a federálny maršal dal film spáliť. (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace