poster

Extase

  • Rakousko

    Ekstase

  • Rakousko

    Symphonie der Liebe

  • anglický

    Symphony of Love

    (neoficiální název)
  • USA

    Ecstasy

  • USA

    My Ecstasy

  • USA

    Rhapsody of Love

Drama / Romantický / Psychologický / Poetický

Československo / Rakousko, 1932, 83 min

  • troufalka
    *****

    Průlomový snímek, který má hned několik prvenství. Krom často zmiňované nahoty (ve snímku působí velice decentně, ani nepostřehnete, že by mělo jít o pohoršující hambaté scény) je to hlavně kompozice - důmyslné spojení hudby a obrazu a kombinace žánrů, kdy se mísí poetika s dramatem, ale zárověň se objevují i humorné prvky. K úspěchu přispěl zcela jistě výběr hlavních představitelů, kde na sebe hlavní pozornost bez pochyby připoutala mladičká Heda. Osobně mě zaujalo výtvarné zpracování s netradiční kamerou, která si dokázala pohrát jak se záběry kompozice, tak i se zaostřenými detaily. V jinak velice vyváženém díle působilo rušivě posledních budovatelských 9 minut, i když nutno přiznat, že ani těm nešlo nic vytknout po umělecké stránce. Ač šlo o zvukový snímek, byl natočen jako němý snímek s dodatečným ozvučením.                 Challenge Tour říjen 2015: 30 dní se světovou kinematografií(4.10.2015)

  • Sandiego
    ****

    Machatý byl skutečně zjev naší kinematografie - v dobách, kdy všichni byli opojeni zvukem a nadšeně plnili film statickými konverzačními scénami a zapomínali na jeho pravou podstatu, objevil se i v našich podmínkách umělec, který nezapomněl na pravé filmové umění a natočil i za cenu zapomenutí němý snímek, který chce vyprávět obrazem a kašle na zaběhnuté trendy, hlavně co se týče diváků. Opět předkládá banální romanci, kterou však stejně jako v Erotikonu podává tak niterně a intenzivně, že příběh úplně přstává hrát roli. Přestože technickou stránku odtáhl málem k dokonalosti, chybí zde ono spalující napětí a invenční symboličnost Erotikonu. Dost ruší i těch několik dialogů, které působí v celku směšně i kvůli nedokonalosti postsynchronů. Rovněž násilně působí závěrečná oslava práce, sama o sobě skvěle natočená a rytmizovaná, ale přece jen je to šok, hlavně po scéně tichého a vynuceného rozdělení.(18.12.2009)

  • ScarPoul
    ****

    Na pozadí príbehu o dievčati, ktoré svojim konaním ublíži dvom mužom, vytvoril režisér Machatý zvláštny poetizmus. Hlavný hrdinovia dosahujú určitého tretieho rozmeru vo svojom konaní a ich vzájomné stretnutia a konfrontácie sú snímané z neuveriteľnou ľahkosťou. Aj napriek častým strihom, ktoré zaberajú hlavne detaily predmetov, alebo tvári, nepôsobí film rušivo v rámci príbehu, ale dokonca je to niečo čomu dodáva určitú komplexnosť. Aj keď sa nejedná o prekvapivý príbeh, kamera a hudba, v spoločnej synchronizácií - keďže sa jedná už o zvukový film - čo dokazujú aj dialógy - vytvárajú lyricko- dramatický motív, s ktorým Machatý pracuje od začiatku filmu až skoro po jeho úplný koniec. Posledná scéna, ktorá je venovaná oslave práce, pôsobí ako pokus o hudobný klip a z celého filmu je najdynamickejšia - s rôznym využitým kamery - ktorá je napríklad prilepená o krompáč a kope spolu s ním do zeme. Tento koniec pôsobí v súčasnosti smiešne. Rovnako aj niektoré pasáži z filmu, ale ako celok sa jedná o dielo zo silnou výpovednou hodnotou a úchvatným osobitým štýlom, ktoré aj napriek tomu že príbeh zostarol, nestráca nič zo svojej pôsobivosti ani dnes.(8.3.2011)

  • Marthos
    *****

    I druhý Machatého provokativní film byl a zůstává tím nejlepším, co se v československé kinematografii natočilo. Machatý vystavěl úspěch filmu na jednoduchém motivu hledání lásky a milostného citu. Celý příběh pojal jako čistě obrazovou symfonii mládí a života, s maximálním omezením dialogových scén. Obecně připomínaná sekvence, v níž se titulní hrdinka zjeví v rouše Evině zůstává fascinujícím obrazem přirozenosti a v rámci filmu funguje pouze jako umělecký akt, mající své opodstatnění. Fakt, že tato scéna v tehdejším světě vyvolala pobouření a ostré diskuse svědčí o průlomovém a průkopnickém činu režiséra Machatého. Pro hlavní roli byla vybrána tehdy nepříliš známá rakouská herečka Hedy Kieslerová, která se díky tomuto filmu proslavila po celém světě a ve Spojených státech pak započala svou úspěšnou kariéru pod jménem Hedy Lamarr. S celkovým pojetím ostře kontrastuje závěrečná agitačně - mentorská deklamace v podání básníka Františka Halase. Divákovi se pak nabízí ojedinělá možnost spatřit v několika záběrech luxusní komplex Barrandovských teras v jejich hvězdném lesku. Velkou poklonou zůstává i výrok slavného švédského režiséra Ingmara Bergmana, který prohlásil: "Machatého film Extase mi otevřel oči a ukázal cestu." Je tedy skutečně ostudné, že tento biblický příběh Adama a Evy a zároveň jeden z nejslavnějších světových filmů nebyl stále zpřístupněn na nosičích DVD.(13.7.2009)

  • Rosomak
    *****

    Jeden z nejlepších českých filmů vůbec. Jako každé dílo geniálně sebestředného režiséra balancuje na hraně dokonalosti i přílišné sentimentality ale ať už to je jak chce, má jedny z nejintenzivnějších scén v českém filmu. Z jakého jiného tuzemského filmu si vybavíte tolik originálních obrazů a skvělých nápadů? A zbytečně popisnou symboličnost je třeba chápat v kontextu doby vzniku, protože dnes by to doopravdy bylo právoplatně považováno za kýč. Zato z dynamiky rytmu a záběrování by si mohli současní čeští režiséři brát ponaučení. - - - Tohle je nutně film, který by se měl co nejdříve restaurovat do nějaké koukatelné podoby. Blu-ray by mu slušel neskutečně...(18.1.2010)

  • - Režisér Gustav Machatý začal s písaním scenára už v roku 1929, no vtedy ešte ako nemý film. (Raccoon.city)

  • - Hedy Kiesler (Eva) vydala v roku 1966 knihu pamätí, ktorú nazvala "Extáza a ja - môj život ako ženy", kde uviedla: „Proti nahej scéne som protestovala, bola som predsa dievča z dobrej rodiny, ale hrozne som sa bála zrušenia zmluvy. Machatý hrozil, že ak odmietnem, tak film skrachuje a všetky straty si potom budú hojiť na mne. A tak som sa predsa len nakoniec upokojila a ako vyplašená laň som prebehla tých tristo metrov, ako ma pánboh stvoril." (Raccoon.city)

  • - Na tehdejší poměry probíhalo natáčení nezvykle pomalu, protože výkonný producent Sonnenfeld kvůli obavám z cenzurních zásahů vyžadoval od režiséra zásobu několika verzí erotických scén. (raininface)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace