Reklama

Reklama

Světlonoc

Trailer

Obsahy(1)

Třicátnice Šarlota se vrací do rodné vesnice hluboko ve slovenských horách. Před mnoha lety odsud za nejasných okolností utekla. Její návrat v místních vzbuzuje podezření, po celou dobu ji považovali za mrtvou. Bojí se, že svým příchodem probudí čarodějnici, která podle legend straší v okolních lesích. (Forum Film CZ)

Videa (1)

Trailer

Recenze (42)

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Toto nie je ani naturizmus Švantnera, ani súčasný art-house horror, ale autentický taliansky horor zo 70tych rokov. Nie, nie, nie je to žiadna post-moderná pocta ako Malignant Jamesa Wana, osobne pochybujem, že Tereza Nvotová videla niečo viac ako Suspiriu. Svetlonoc je nevedomá rekonštrukcia postupu Talianov s ich typickými debilnými dialógmi (polovicu z nich som regulérne prerehotal), wtf momentami (vlk! hus!), ťažkopádnym vyrozprávaním, papierom šuštiacimi zvratmi, "umeleckou" ale povrchnou snahou reflektovať aktuálne témy, ale aj s hutnou atmosférou, množstvom sexu, nahoty i násilia a s výbornou kamerou a jednou dychberúcou neónovou fantazmagóriou, za ktorú by sa nehanbili ani Argento či Bava. Toto je, dámy a páni, autentické Taliansko 70tych rokov na rozmedzí artových exhibícií, exploatácie a extrémne nevyrovnaného remesla, ktoré miestami atakuje až amatérske vody. A ja som to zožral úplne aj s navijakom. Guilty pleasure. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Magické drama s přesahem do čarodějnického a pagan hororu mě uchvátilo. Tedy zpočátku jsem se mírně ztrácel, čemuž ještě napomáhala až příliš neklidná kamera, ale postupně jsem s příběhem splynul a užil si ho. Podobenství o lidech, tmářství a pověrách není zas až tak vzdálené od pravdy. A vůbec nemusí jít o dědinu ve slovenských horách. Temné drama o mladé ženě stižené vzpomínkou na tragédii z dětství, co se musí navíc vyrovnat se současnými životními problémy, dostalo postupně jasnější obrys. Klíčové se tak ukázaly mezilidské vztahy, kdy svoboda a volnost se dostává do křížků se zaběhlými pravidly a zvyklostmi. Nejen vizuálně uhrančivá je kapitola o svatojánské noci. V závěru pochopíte, kam vás chtěla režisérka postupně nasměrovat, když poodhalovala těžký závěs zakrývající celý obraz. Je zde dost nahoty, která ale působí naprosto přirozeně bez laciné vulgarity. Důležitou složkou je hudba, jejíž majestátnost ale, obávám se, vyzní jen v kině. Nekonečné lesy, plazící se mlha, paprsky prodírající se hustým větvovím, voda, bouře, hadi a vlci. Nemyslím, že jde o artový film, ale rozhodně nebude úplně pro každého. Každopádně doufám, že k prvním oceněním přibydou další. A byť je film slovenský, potěšila spoluúčast řady Čechů. Jak vidno, společně nám to stále jde. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Film ztracený mezi Argentem, Eggersem a sociálním dramatem, který hledá téma i formu. Ať na něj aplikujeme kritéria jakéhokoli žánru, smysl bude dávat jen část scén, ostatní vyzní nepřesvědčivě, směšně nebo nelogicky. Ke střídání žánrů, přepínání mezi realismem a alegorií, přitom nedochází s tím, jak se zápletka vyvíjí, podle rozpoznatelného konceptu (postupné budování napětí se zde neděje, střety s místními jsou od začátku vyostřené až na 11, ke krvavému zvratu může dojít kdykoliv). Od začátku jde o nekonzistentní směsici, což je dané i tím, že se film věnuje příliš mnoha tématům naráz a žádnému pořádně – kvůli malému prostoru musí být prezentace každého z nich hodně názorná, hodně na sílu. Společenské předsudky, transgenerační trauma, rasismus, alkoholismus, domácí násilí, homofobie, mateřství, potrat, čarodějnictví, sebepoškozování, nacionalismus…  ok, slovenský venkov je zaostalý, I get it, netřeba vyjmenovávat všechny příklady. Mezi vágností a tajuplností hlavní hrdinky, definované hlavně dávným traumatem a bolestí, vede dost tenká hranice. Tmářství venkovanů - vyjma pasáka koz, který ve vyprávění slouží hlavně k tomu, aby Šarlota mohla dát průchod své sexuální energii - je tak okaté, až film svou černobílostí hraničí s hixploitation horory (předsudky vesničanů vůči emancipovaným ženám jsou tak trochu nešťastně obnažovány pomocí předsudků tvůrců vůči slovenskému venkovu, klín klínem). Jsou to jednorozměrná monstra, zosobnění zla, zjevující se vždy tam, kde se odehrává něco pro ně pohoršujícího (jako kdyby celé dny jen kempili v hlubinách lesa, aby mohli druhé šmírovat). To ovšem otupuje sociálně kritickou rovinu a zároveň to vede k ještě větší banalizaci dvou hlavních ženských postav a jejich utrpení. Ponížení, které zažívají ženy tváří tvář tradicím a „tradičnímu mužství“, je dost děsivé i bez toho, abyste z něj dělali horor. Ke konci, kdy dojde na polopatické vysvětlování všech záhad, navíc horor strašlivě generický. Za mě odvážný pokus zkusit něco nového, s výbornými herečkami a několika působivými scénami (Svatojánská noc), který si ale většinu času podráží nohy usilovností, s jakou podtrhuje své hlavní teze, ve skutečnosti jen výkřiky bez hlubších základů. Btw, kdybych film neviděl s anglickými titulky, často bych měl problém rozumět tomu, co postavy říkají (ne kvůli slovenštině, ale protože jsou špatně slyšet). 50% ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Ne bohužel někdy se mylšenkově s tvůrci filmu prostě nesejdu. Kombinovat jakési mystické tajemství se sociální kritikou předsudků obyvatel na mě opravdu neudělalo dojem, mnohé věci šli naprosto mimo mě. Možná tomu napomohl i fakt, že jsem příliš nerozuměl dialogům, se slovenštinou obvykle vůbec problémy nemívám, tedy pokud se nemluví nářečím šariš, ale tady jsem fakt některé dialogy vůbec neslyšel, nevím zda to bylo špatným ozvučením kina, nebo technickým problémem a je to asi jedno, protože podstatný je výsledek. Tereze jako režisérce pořád fandím, ale tady teda bohužel. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Vachrlatě rozkročené mezi civilní kritikou zaostalého venkova a mystickým příběhem o ženské síle - na sociální drama je to příliš plakátové, málo uvěřitelné a bez hloubky, na mystický příběh zase příliš banální a nedotažené, jedna linie přitom neustále sráží a zbavuje síly i směřování tu druhou, a z obou navíc svorně trčí umělost, prvoplánovost, hledanost, zploštělost, zjednodušování, černobílost a snůška klišé, jimž se nejde pod povrch... A obě linie pak jako kroutící se zmrzačené hady nemilosrdně dorazí poslední scéna, takový ex post dolepený happy end. Ještě bych asi unesla, kdyby Tamara do příběhu vstoupila, aby Šarlotě pomohla k iniciaci, a pak podruhé umřela (s ponechanou nejistotou jak stran její identity, tak i existence), ale takhle bylo toho "konec dobrý všechno dobré" fakt moc.  ***** Škoda. Věřím, že Nvotovou zajímají důležitá témata a že jim i rozumí, ale neumí vůbec pracovat s filmovým jazykem a tohle je i přes sympatický výkon představitelek hlavních rolí exemplárně naivní režijní fušeřina. *~ ()

Galerie (22)

Zajímavosti (5)

  • Natáčelo se v obci Stankovany a v lesích Velké Fatry. (Forum Film CZ)
  • Film podpořil Státní fond kinematografie částkou 10 milionů korun. (SONY_)
  • Tereza Nvotová a Barbora Námerová vycházely při tvorbě scénáře mimo jiné z knihy Tatiany Bužekové „Nepriateľ zvnútra: Nadprirodzená hrozba v ľudskej podobe“. (Forum Film CZ)

Související novinky

9. ročník festivalu 3Kinofest již 9. listopadu

9. ročník festivalu 3Kinofest již 9. listopadu

07.11.2022

Slavnostní zahájení mezinárodního filmového festivalu 3KinoFest proběhne 9. listopadu v 18:30 hodin ve Velkém sále Městské knihovny v Praze na Mariánském náměstí. Promítán bude polský film Tata…

Reklama

Reklama