Režie:
Antonín MoskalykScénář:
František PavlíčekKamera:
Jiří ŠámalHudba:
Luboš FišerHrají:
Jarmila Kurandová, Zdeněk Matouš, Míla Myslíková, Libuše Šafránková, Erik Pardus, Jaroslav Moučka, Lenka Kolegarová, Libuše Geprtová, Květa Fialová (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Jednu a tutéž událost vidí jinak dítě, jinak člověk dospělý, jinak člověk starý. I "Babičku" Boženy Němcové jsme četli, čteme a budeme číst stále jinak. Jako děti jsme ji četli bezmála jako pohádku a nejvíc nás zaujaly postavy Jeníka, Adélky, Barunky, psů Sultána a Tyrla. Příběh Kristly z hospody a jejího milého Jakuba nás zaujal ve dvaceti, mnohem, mnohem později jsme porozuměli nářku Viktorky. Ale to jsme se pak dívali zase docela jinak na hry dětí ze Starého bělidla, to už jsme v Adélčiných věčných otázkách slyšeli otázky vlastních dětí, to už jsme věděli, co znamená prázdnota, kterou po sobě zanechává smrt blízkého člověka... Pavlíčkův a Moskalykův dvoudílný přepis Babičky dokonale překládá a tlumočí řeč prózy do řeči filmu. To znamená, že nepřekládá otrocky a tedy špatně, proti duchu jazyka, ale překládá a tlumočí obrazem i rytmus, který je v těchto slovech skryt. Překládá a tlumočí i prázdné místo, tu bludičku stesku, která tu nakonec po babičce zbývá ve všech srdcích, jež ji milovala. (Česká televize)
(více)Diskuze
Na první pohled to vypadá nudně, ale tato verze je mnohem víc zajímavější, než by se zdálo. Je to psychologické drama. Má to úplně všechno, co má mít zajímavý film . A to hlavně duši a velkou hloubku. . A je v tom filmu něco, co nikdy neumře po generace. Pro děti to není ani omylem. Je to spíš pro člověka od středního věku, až po důchodový věk , co má už trochu něco za sebou. Dítě tomu neporozumí a nic mu to nedá a neřekne. K tomu musí dospět. Takže opravdu nechápu, jak někdo toto mohl určit , že to bude povinná četba pro dítě. Takový nesmysl .
Barunka dá kněžně co sedí na koni košík plný jahod, a když ale kněžna odjíždí tak je vidět, že košík je prázný jak ji na ruce při jízdě poletuje. 😄
Příspěvek byl smazán administrátorem.
K tomu dnešnému a zajtrajšiemu vysielaniu na TV Doma; netuším či dajú tú kvalitnú HD kópiu ako má ČT, no aj keby - natiahnuť 80+83 min filmu na zareklamované 4 hodiny (takmer 120+120 min); dík, a nemám záujem.
Tenhle film by si zasloužil vydání soundtracku. Hudba Luboše Fišera je naprosto úchvatná.
Ve své tříde zfilmování české literární klasiky je tohle klasa.
MILIVOJNA : ..To jsi napsala moc hezky. Mně se taky líbí takové "poetičtější" zpracování než u černobílého předchůdce. A co si budeme namlouvat, stěžejními body toho, že mám tenhle film rád, a že se jím také nechám vždycky dojmout, jsou nádherná Libuška Šafránková v roli Barunky, a úžasná hudba... Při scéně, kdy Barunka odjíždí do světa, a babička má v očích slzy, a do toho zní krásná melodie smyčců... nemůže ani divákovo oko zůstat suché :-)
Osobně považuji Moskalykovu Babičku za jedinou (mně známou) adaptaci knihy, která předčila svou předlohu...Snad proto, že se autoři scénáře mohli dívat s odstupem a dát příběh do kontextu s osudem Boženy Němcové... A učinili tak velice citlivě a lidsky. Paralela osudů Babičky, Viktorky a Barunky je jedním z nejpůsobivějších (ale zároveň hloubku nepostrádajících) filmových "nápadů"...Opakování motivů, prolínání snů, vzpomínek a reality, to všechno tvoří krásný obraz a silný příběh, který-navíc podbarvený krásnou hudbou- mě pokaždé dojímá.