poster

Kdo se bojí Virginie Woolfové?

  • USA

    Who's Afraid of Virginia Woolf?

  • Československo

    Kto sa bojí Virginie Woolfovej?

Drama / Psychologický

USA, 1966, 134 min

Režie:

Mike Nichols

Scénář:

Ernest Lehman, Edward Albee (divadelní hra)

Kamera:

Haskell Wexler

Hudba:

Alex North

Střih:

Sam O'Steen

Scénografie:

Richard Sylbert

Kostýmy:

Irene Sharaff
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • jojinecko
    ****

    4,5/5... Komorná divadelná dráma a v nej nemilosrdná psychologická pitva hlavných predstaviteľov. To, čo predvádzajú Burton a Taylorová je vysoká škola herectva, pri ktorej až mrazí. Možno je to aj tým, že oni svoje role "nehrali", oni ich žili aj v reálnom živote. Chlastali, klamali sa, bili sa, nenávideli sa a pri tom všetkom sa zároveň stále milovali. To, že Nichols vie natočiť film "o štyroch hercoch" potvrdil aj o vyše tridsať rokov neskôr v Closer, ktorý mi (s trochou nadsázky) teraz pripadá ako také malé memento tejto klasiky...(1.3.2006)

  • castor
    ****

    „Whatever Love wants!!“ Hluboká noc, dva manželské páry, hodně alkoholu, minimum lokací, nahromaděná frustrace a depresivní cesta do víru totální destrukce. Absurdní drama v domě George a Marthy plné hádek, které však brzy vypadají jako jedny z mnoha a které nabírají na síle hlavně díky dokonalé znalosti slabých míst manžela/ky. Součástí nekonečných dialogů a krutých her se brzy stává i druhý pár intelektuálů, kteří rovněž ztrácí zábrany a odkrývají nejedno tajemství. Výborní herci v úctyhodném debutu Mikea Nicholse, který je pětioscarovou pitvou manželství, která musela být ve své době malým zázrakem. A nejen dnes může od svazku samotného slušně odradit..(12.3.2013)

  • Ilicka
    *****

    Film, u kterého jsem se navzdory všem sarkastickým a cynickým narážkám a poznámkám nemohla smát. Hodně práce udělal už Albee, samotná hra je strhující, ale přesné a strhující výkony herecké čtyřky ji umocňují na druhou... nebo na třetí. I když se nemůžu zbavit dojmu, že Oskara měl v první řadě dostat Burton... Ale co, je to jen výroční cena.(18.2.2010)

  • gudaulin
    *****

    Známe filmy nepřístupné do 15 let, ba i filmy přístupné až s dovršením 18 let, existuje ale kategorie snímků, která by měla být nepřístupná široké skupině kandidátů manželství, jinak se nám podstatně rozšíří už tak zbytnělá skupina singles, a tím se opět sníží už tak nízká porodnost. Do téhle skupiny řadím i Kdo se bojí Virginie Woolfové, která představuje dokonalý protipól všech romantických komedií o partnerském soužití. Je to hořké drama o manželství, které tmelí už jen vzájemná nenávist a možnost toho druhého co nejrafinovaněji psychicky týrat a ponižovat. Scénář vychází ze stejnojmenné divadelní hry a Mike Nichols, jenž měl do té doby zkušenosti výhradně z Broadwaye, a šlo tedy o jeho filmový debut, se vlastně ani nesnaží předstírat, že natáčí víc než efektní divadlo. Po drtivou většinu stopáže si vystačí s jedinou dekorací a čtyřmi herci. Přesto, ačkoli je to prakticky neuvěřitelné, šlo díky astronomickému honoráři Taylorové a Richarda Burtona o nejnákladnější hollywoodský projekt roku 1966. Sázka na skandály opředený manželský pár se nicméně vyplatila - zvědaví diváci se dohadovali, jak moc se filmová fikce podobá skutečnému manželskému soužití Burtona a Taylorové - navenek totiž leckdy působili jako ve filmu. Těch 5* možná patří víc autorovi předlohy Edwardu Albeemu, ale drama šlape jako hodinky a cynismem, zlobou a alkoholem nasáklá atmosféra funguje na výbornou. Oba hlavní aktéři navíc předvádí mistrovské herectví. Celkový dojem: 95 %.(17.3.2015)

  • lamps
    ****

    Nichols uvězněný v okovech divadelní předlohy sice není tak pěkně koukatelný, jako když pracuje s upraveným filmovým scénářem, avšak kvalitu neztrácí ani tak. Přestože příběh víceméně sází na to, že člověk má s danou partnerskou problematikou osobní zkušenosti, i "laika" dokáže bez problému oslovit jednak chytře gradovaným scénářem plným hnusných životních pravd a lehce absurdních dialogů, a jednak hereckým koncertem hlavní herecké dvojice, který sice hlavně v případě Taylorové budí dojem uječenosti a přehrávání, ale hrát to jinak by znamenalo pošpinit a znehodnotit celou obsahovou stránku. A jelikož obě dvě složky si udržují po celou dlouhou stopáž vynikající úroveň, nelze se nudit a nehltat každé pronesené slovo. Ale na druhou stranu mít to opravdu tak blízko k realitě, jak tu mnozí zmiňují, Burton by musel v té výtečné scéně v úvodní části Taylerovou skutečně zastřelit - potom bych byl teprve navýsost spokojený. 75%(26.2.2014)

  • - Film Bette Davisové, na který si Martha snaží na začátku filmu vzpomenout, je Beyond the Forest (1949). (Morien)

  • - Do roku 2011 nejdražší černobílý film v historii. Výrobní náklady činily 7,5 milionů dolarů, z velké části šly na platy Liz Taylorové a Richard Burtona. (Mr.Critic)

  • - Historicky dosud jediný film, který získal nominace na Oscara ve všech 13 kategoriích. Nakonec si odnesl pět sošek. (alpeew)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace