Režie:
Ivan OstrochovskýKamera:
Juraj ChlpíkHrají:
Samuel Skyva, Samuel Polakovič, Vlad Ivanov, Vladimír Strnisko, Milan Mikulčík, Tomáš Turek, Vladimír Zboroň, Martin Šulík, Vladimír Obšil, Zvonko Lakčevič (více)Obsahy(1)
Píše se rok 1980. Michal a Juraj jsou dva studenti bohoslovecké fakulty v totalitním Československu. Jejich učitelé ze strachu před zrušením kněžského semináře vychovávají bohoslovce do podoby vyhovující komunistické straně. Každý z mladých seminaristů se musí rozhodnout, zda podlehne pokušení a zvolí si snazší cestu kolaborace, nebo si zachová svoji víru a stane se předmětem nátlaku Státní bezpečnosti. (Aerofilms)
(více)Recenze (72)
"Obdobie totality je tak trochu sprofanovane vďačnou témou slovenských režisérov. Ivan Ostrochovský k nej však pristúpil skutočne pozoruhodne nielen výberom marginálnej témy, ale aj samotným spracovaním." více
"Ačkoliv Služebníci vynikají ojedinělým zpracováním a poutavým námětem, rozhodně neosloví každého diváka. Pokouší se vyvolat tísnivé pocity lidí zatlačených do kouta tvrdými postupy komunistického režimu, s čímž dobře koresponduje způsob natočení i bezútěšný stav prostředí. Nalezneme zde také prvky…" více
"Svým pomalým tempem, precizní audiovizuální koncepcí a "pocitovostí" mi Služebníci připomněli nejlepší filmy Paola Sorrentina (Velká nádhera, Mládí). Vzhledem k tomu, že Ostrochovský měl k dispozici jen zlomek jejich rozpočtu, je výsledek o to obdivuhodnější." více
"Snahu o vykreslenie doby, ako veľmi temného úseku našich dejín, treba brať ako čistý štylistický prvok, novembrové večery pôsobia pochmúrne v akejkoľvek dobe a režime. Možno by Služobníkom v konečnom dôsledku pomohol aj jemný humor, takto pôsobia predsa len až príliš didakticky kriticky k tomu, o…" více
"Služebníci vyprávějí o dvou mladých studentech kněžského semináře, kde samozřejmě panují přísné poměry. Což by sám o sobě možná nebyl takový problém, jenže během tuhé normalizace spadají i církevní záležitosti pod komunistický úřední aparát, který se snaží klér ohnout pro své vlastní potřeby.…" více
"Forma se tomu podřizuje – Chlpíkova kamera je přespříliš kalkulovaná, samozřejmě učebnicově rámovaná s mizanscénou, která diváka pravidelně vytrhává ze zobrazovaného světa. Ukájecí showreel černobílých obrazů není to, o co autorům šlo, dá se chápat jako odosobnění a chladnokrevnost doby, světa…" více
"Ze Služebníků dýchá jejich přítomnost. Je tu chlad i jistá odměřenost a do působivých černobílých obrazů Juraje Chlpíka je jasně zakomponovaný pocit paranoii prostupující každým koutem i prostou stěnou kláštera. To zbavení se jakéhokoli přikrášlení prostupuje filmem mnohem hlouběji, přes kostýmy a…" více
"Juraj Chlpík kamerou čaruje, co záběr, to obraz k zarámování. Precizně promyšlené kompozice, kde je každá pozice postav či předmětů v obraze do detailu propočítaná, mohou působit odtažitě, ale mně vlastně pro film, který vypovídá o jistém chladu a chladnokrevnosti dané doby." více