• zigy
    *****

    Nádherná pohádka po děti i dospělé. Málokdy se povede, aby byl určen pro obě věkové kategorie a aby se oběma i líbil, a paní režisérce Plívové-Šimkové se přesně tohle povedlo. Ono se ve filmu zase tak moc nemluví, ale ve spojení s krkonošskou přírodou a hrajícími si dětmi úžasně funguje geniální hudba Petra Hapky, která mě opravdu hodně chytla za srdce. Karel Heřmánek si ještě před Luciferem vystřihl další démonickou figuru – totiž krakonoše. Anebo to byl jenom pašerák?:) Potěší i Ondřej Havelka jako nadšený pan učitel.(5.1.2014)

  • sportovec
    *****

    Film pro děti všeho věku. Zhruba tak lze charakterizovat tuto klasickou dětskou komedii plnou rafinovaných jemnosti bohaté, rozvité režisérčiny i scénárističtiny duše. Jemný, v podstatě prostý příběh se zakompovanou pučící první dětskou láskou a stejně dojemně nedospělým trojúhelníkem je asi tím hlavním, co z filmu, který jinak jak svým záběrem, tak tématem působí spíše jako "dospělácké" dílo prezentované záměrně zorným úhlem dětského věku. Osobité ztvárnění nádherných scén ve sklárně, skvělé pojednání atmosféry prvních školských místností nikterak se nelišících od běžných chalup i stejně dobře zvládnuté interiéry řemeslnických dílen nebo hospodské atmosféry připomínají znovu spíše historické filmy než klasickou dětskou tvorbu. Účin filmu neméně zesiluje i jeho "cyklické" pojetí času a prostoru mezi masopustem a velikonocemi, mezi zimou v plné síle a horským předjařím, které v nížinácj pučí už sněženkami, bledulemi neřkuli petrklíči. Práce s herci jakoby evokovala - ovšem v osobité, výrazné a neopakovatelné poetice Plívové-Šimkové - BABIČKU Boženy Němcové. Sociální otázka - bída horáckého života z pomezí Jizerských hor a Krkonoš - je tu vlastně pojmenována naplno a bezohledně, současně však nevtíravě a jaksi něžně. Knitlová i Šimková tak znovu potvrdily pravdu, která se zdá být svým notorickým opakováním už opotřebovaná a přesto si znovu a znovu vynucuje své zdůraznění. Pravdu pravící, že ženské vidění světa svou osobitostí a neopakovatelnou výrazností je pro současný svět euromamerickoruského člověka nepostradatelné a životodárné, pokud má být uchována plnost života charakterizující ještě životní styl generací našich bezprostředních předků. .(27.2.2009)

  • SOLOM.
    ***

    V tomto případě bohužel všeobecné nadšení z tohoto filmu nesdílím. Není to vyloženě špatný kousek, to určitě ne, ale v mém případě mě to moc neoslovilo. Jasně, pocta lyžařským průkopníkům a nadšencům je pěkná věc, stejně jako z toho udělat svým způsobem i komedii pro mladší diváky – to vše je v pořádku, jenže já se u sledování prostě místy dost nudil. Možná to bylo dáno mírou alkoholu po Silvestrovské noci…Sorry, ale v mých očích jde o průměrnou záležitost…(1.1.2019)

  • Vančura
    ****

    Hezký dětský film, s krásnou hudbou Petra Hapky a mimořádně šťastným obsazením (Heřmánek, Havelka, všichni představitelé dětských rolí..). Z filmu je cítit režisérčin citový vztah k rodnému kraji, v němž se natáčelo, i její láska k dětem, jimž zasvětila celou svou filmografii. A já osobně mám Krakonoše a lyžníky ze všech jejích filmů nejradši. Jediné, s čím mám u tohoto filmu trochu problém, je onen sociální konflikt, který je zde přítomen - zlí financové honí hodné pašeráky, bez nichž by "půlka Krkonoš chcípla hlady". Nad tím skutečně kroutím hlavou a v postavě takového hostinského skoro vidím prototyp typického čecháčka - vůči mocnějším projevuje úslužnost, ale zády k nim je pomlouvá a neváhá se sám obohatit drobnými podvůdky. Za zmínku i stojí - pro mě naprosto nepochopitelný - úvod filmu, v němž je v podstatě nepokrytě obhajována dětská práce, zatímco Němci jsou zde představeni jako směšní idioti, které je správné obelhávat, děje-li se tak s dětskou bezelstností. Ostatně i ten směšný hrabě šprechtící v závěru snímku cosi svojí němčinou nemá daleko ke karikatuře zdegenerovaného Habsburka, pod nímž národ kdysi úpěl... Ach, nebýt zde těch několika mně osobně protivných motivů, kterou jdou na ruku čecháčkovským (auto)stereotypům, neměl by tento film v mých očích jinak chybu - námět o počátcích lyžování v Krkonoších je krásný a o zfilmování si přímo říká.(23.12.2012)

  • karlosss18
    ****

    Na tomto filmu se mi hrozně líbí,že se odehrává v zimě(moje nejoblíbenější období,hlavně Vánoce).Dá se to srovnávat s filmem Páni kluci,ale nemůžu si pomoct,tohle se mi líbí víc.Děti vidí Krakonoše v pašerákovi zboží,který si to sviští Krkonošskými hřebeny na tehdy novém vynálezu zvaný lyže,prostě paráda...80%(5.10.2012)

  • - Zdeněk Troška, který na filmu dělal asistenta režie, vzpomíná, že díky zkušenostem tří měsíců na sněhu během tohoto natáčení nikdy v životě nerežíroval žádný film v zimě. Odmítl kvůli tomu i scénář Anděla Páně (2005). Troškovu averzi též posílila i smrt Václava Lohniského, který Zdeňku Troškovi dle jeho slov umřel v náručí. (Nach)

  • - Točilo se tři měsíce v zimě. Natáčení probíhalo např. v osadě Jizerka. (M.B)

  • - Kostýmy, ktoré si herci cez deň premočili na snehu, nestíhali uschýnať na radiátoroch, a tak sa ráno museli veľakrát obliekať do mokrých šiat. (Raccoon.city)