• Radek99
    *****

    Překrásný dětský film postavený na silně poetizovaném a idealizovaném vidění světa a doby přelomu století, trochu podobný idealizaci Divadla Járy Cimrmana. Tady se ovšem počítá s tím, že cílovým divákem je dítě, pročež královna československého dětského filmu režisérka Plívová-Šimková drží své filmové vyprávění výhradně v intencích narace dětského světa. Svět plný pohádek, mýtů o králi hor Krakonošovi zhmotněném v nepolapitelném pašírovi, svět dětských radostí a her, hojnosti sněhu i dobrodružství, do něhož přicházejí první magická dřeva - ski... Ten krásný sentiment idealizovaného pohledu na první české lyžaře (a co takový obraz idealizované české školy s buditelským učitelem...) je kouzelný a nezapomenutelný, navíc podpořený krásnou hudbou pana Hapky. Jako dítě jsem chtěl právě tohle prožít. To nádherné klukovské dobrodružství. Žít ve světě, kterému vládne nepolapitelný pašír, jemuž jsou financové leda tak pro smích... ,,...že, mistře Vichře?"(24.12.2007)

  • topi80
    *****

    Použití slovo "krásný" v komentáři, který by měl film popsat trochu racionálně, se může zdát trochu patetické a zjednodušující, ale tady to jinak nejde. Romantika ladovské zimy, dětské rošťárny a k tomu tajemný romantický hrdina v podání charismatického Karla Heřmánka. Takhle by si chtěl asi každý z nás pamatovat svou dětskou zimu. Exceluje tady také učitel v podání Ondřeje Havelky, pro jehož skvělé naivní neherectví mám slabost. Tento film je pro poetizující vnímání historické vesnice stejně hřejivým pokladem jako obrázky Josefa Lady.(24.12.2012)

  • darkrobyk
    *****

    Hodně dlouho jsem měl tenhle film jen ve vzpomínkách. Krásných vzpomínkách. Dnes jsem konečně neodolal a....lepší, než jsem čekal. Plívová filmy s dětmi uměla. K tomu návrat do zašlých časů, kdy děti lehávaly na peci, v sednici se tkalo, pletly se proutěné košíky, pekly se zlatavé koláče a malí nezbedníci naslouchali se zatajeným dechem vypravěči, který je zavedl do světa pohádek a pověstí. K tomu laskavý humor, četníci padající na rychlých prknech do hlubokého sněhu, hostinský jako Krakonoš, co nejde pro ránu (ale i dobré slovo) daleko, kluci nezbedníci, koulovačka s panem učitelem...uf. Tu pátou hvězdu musím prostě přihodit!(2.4.2017)

  • LeoH
    ***

    Úplně rozumím své ženě, křtěné Mumlavou, že Krakonoše a lyžníky bezvýhradně miluje – pro horala to musí být něco jako vzpomínka na dětství, nebo ještě spíš na dětskou představu o ideálním dětství. I chlapíkovi z údolí a plání je to pokoukání milé, ale přece jen víc vnímá různé nedotaženosti, jak ty dramat(urg)ické (viz jako vždycky precizní JC), tak ty realizační – momenty, kdy měl evidentně zajiskřit vtip či srážka pohledů, ale jiskra kvůli neuhlídanému výrazu nebo nedobře načasovanému střihu jaksi nepřeskočila.(5.7.2015)

  • xenopus
    ***

    Jako malého mě nikdy Krakonoš a lyžníci nezaujali. Jako odrostlého, byť rodáka z podhůří, musím konstatovat, že mě stále nezaujímají... Nyní už vím, proč: chybí tomu zápletka nebo pořádný děj. A komu mám vlastně fandit? Neschopným financům až groteskně nahánějícím pašíře Heřmánka? Klukům, když se perou? Učiteli Havelkovi ve výchově "jeho dětí"? Mladému práskajícímu synkovi sudeťáckého hospodského? Žádný charakter není dotažen k dětsky jednoznačné čitelnosti, žádná zápletka není řádně vyvrcholena, pouze naznačena. Slabé 3* pouze za bezstarostný feeling a za to, že mě film ničím neuráží.(22.3.2016)

  • - Hercům dělalo velký problém sjíždět kopce na dřevěných lyžích. Proto použili klasické sjezdovky a oblepili je dřevěnou tapetou. V těch nejnáročnějších scénách je potom nahradili členové horské služby. (Hans.)

  • - Zdeněk Troška, který na filmu dělal asistenta režie, vzpomíná, že díky zkušenostem tří měsíců na sněhu během tohoto natáčení nikdy v životě nerežíroval žádný film v zimě. Odmítl kvůli tomu i scénář Anděla Páně (2005). Troškovu averzi též posílila i smrt Václava Lohniského, který Zdeňku Troškovi dle jeho slov umřel v náručí. (Nach)

  • - Kostýmy, ktoré si herci cez deň premočili na snehu, nestíhali uschýnať na radiátoroch, a tak sa ráno museli veľakrát obliekať do mokrých šiat. (Raccoon.city)