Režie:
Peter WebberScénář:
Olivia HetreedKamera:
Eduardo SerraHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Scarlett Johansson, Colin Firth, Tom Wilkinson, Judy Parfitt, Cillian Murphy, Essie Davis, Joanna Scanlan, Alakina Mann, Rollo Weeks, Anna Popplewell (více)Obsahy(1)
Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (335)
31. 5. 2008: Nádherné, snové, ale pořád mi tam něco chybělo. Sen zkrátka nikdy nezobrazíte skutečností. Sny je lepší snít. 30. 8. 2016: Ale když se tak nad tím zamyslím, tak se Dívka s perlou postupem času stala jedním z mála "životopisných" nebo "based on a true story" filmů, které opravdu respektuji, kde mi veškerá režijní rozhodnutí přijdou správná a nevyhnutelná a kde se ve výsledku doopravdy daří to, co bylo zamýšleno. Včetně závěrečného adorujícího pohledu na skutečný obraz. Kde se vzývá bytnost (skvělé slovo, bytnost) a nikoliv recitace faktů. ()
Ja by som si - na rozdiel od niektorých tunajších kolegov - z dejovej prázdnoty hlavu nerobil. Toto je iba "obyčajná " POCTA Vermeerovi, nijaké iné posolstvo hľadať netreba. Ani do galérií nechodíme premýšľať - tam sa predsa chodí dívať a diviť sa... A konieckoncov, aj z poznania, že i v oblakoch sa skrýva množstvo farebných odtieňov, sa dá čosi odniesť do života... ()
Tento film nebol láska na prvý pohľad, zato však vyvoláva trvalý obdiv. Prvoradé je vnímanie svetla. Ak si uvedomíte, aké je svetlo kľúčové pre tvorbu maliara a že mnohí európski maliari odišli v snahe nájsť dokonalé svetlo do Maroka, iných krajín severnej Afriky či exotického sveta, pochopíte. Holandské interiéry 17. storočia poskytovali akési zvláštne svetlo, ktoré my dnes dokonale vidíme práve na obrazoch tej doby. Každá druhá scéna tohto filmu je štylizovaná tak, že by vydala na samostatné plátno. ()
Všeobjímající skvostný vizuální zážitek. Strhnul, usadil a povolil čelist. Já se snad dám na všechny ty životopisné filmy o klasických malířích :) Anebo zůstanu při zemi, poděkuju stále lepšímu a lepšímu Colinu Firthovi, přejdu další přeceňovaný výkon Scarlett Johansson a užiji si jednu z mnoha dětských rolí dnes již objevené Anny Popplewell. Tak se mi to líbí. A po čase mohu sahnout i po románu Tracy Chevalier, který je vyprávěn v ich formě a je proto hlubokým niterným zážitkem. ()
Natočeno podle fiktivního historického románu z roku 1999. Překvapivě se nejedná o umělecký portrét, ale pozornost je směřována k modelce slavného obrazu. Ostatně o malíři samotném se dochovalo méně známých faktů než o jeho rodině či mecenáších. Ví se např. že Vermeer často používal pro své kompozice kameru obskuru, (dírkovou komoru), což byl předchůdce fotoaparátu a oblíbená pomůcka barokních malířů. Tvůrci do filmu zakomponovali tyto známá fakta stejně jako fantazii romanopisce a vznikl přesvědčivý mix. Story ale není nosnou sílou, tím je vizuální stránka filmu. Detailní mizanscéna a kamera filmující fotografické obrazy spoluvytváří výbornou atmosféru. Výpravný film s decentním příběhem a do hl. rolí opticky padnoucí Scarlett Johansson a Colin Firth. Postava Scarlett v turbanu a s perlou jako kdyby ožila a vystoupila z Vermeerova obrazu, magické...baroko. Produkce: UK Film Council ()
Galerie (51)
Zajímavosti (15)
- Snímek je adaptací stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalier. (Olík)
- Film je vyprávěný především pomocí obrazů, dialogů je poměrně málo. Což se představiteli Johannese Vermeera Colinu Firthovi zamlouvalo: "Nemluvit je dobré. Myslím, že vám to dává příležitost lépe vyjádřit, co se ve vás opravdu děje. Když musíte pracovat se slovy, která vymyslel někdo jiý, musíte se usilovně snažit, aby působila, jako že jsou vaše. Dobře napsané dialogy můžou látce hodně pomoct, ale když nejsou dobré, stávají se obrovskými překážkami. Bylo zajímavé, že dokud mi všichni nezačali říkat, jak málo se v Dívce s perlou mluví, vůbec jsem si toho nevšiml. (...) Kdykoli jsme měli příležitost, ještě jsme dialogy vyhazovali. Lidé si myslí, že je to skoro němý film. Já si myslím, že je ještě trochu moc užvaněný." (NIRO)
- Režisér, podobně jako scénáristka, Dívkou s perlou debutoval na poli celovečerního filmu, do té doby se věnovali jen televizním produkcím, např. britským televizním snímkům. (imro)
Reklama