Režie:
Jindřich PolákScénář:
Luděk StaněkKamera:
Jan ČuříkHudba:
Evžen IllínHrají:
Radovan Lukavský, Jiří Vršťala, Jaroslav Rozsíval, Jaroslav Mareš, Naděžda Gajerová, Eva Šenková, Robert Vrchota, Oldřich Vykypěl, František Löring (více)Obsahy(1)
Americká špionážní centrála umístěná v Západním Německu má zájem o informace týkající se československých obchodních aktivit na Středním východě. Agent Rudolf Karlík vytváří v Praze síť svých spolupracovníků... (oficiální text distributora)
Recenze (43)
Další z Polákových filmů, které by se díky Illínovu nezastupitelnému vkladu lépe poslouchaly, než se sledují. Hudba k Pátému oddělení vstřebává rozmanité elektronické, resp. elektroakustické inspirace (související se špionážní „telegrafií“), které v psychologicky vypjatých scénách snoubí s pronikavě dramatickou hudbou, jindy bezmála modeluje protoindustriálnění znění. Co zbývá, je vleklé špionážní drama bez dobrodružství i napětí. ()
Méně oblíbený krimiální film Jindřicha Poláka. Zatímco Smrtí v sedle a Hrou bez pravidel obohatil československou krimi osobitou žánrovou formou (v prvním případě western, podruhé akční thriller), zde spíše upadl do průměru. Musím ale říct, že mě "Páté oddělení" i přes tu mizernou kvalitu obrazu na CS-filmu vtáhlo do děje a udrželo mou pozornost až na pár okamihů až do konce. Upoutala mě i místy dokumentární kamera. Proč nakonec taky uděluju spíše průměrné hodnocení? Zápletka i forma vyprávění by byly, k závěru roste i napětí, chybí tomu ale větší herecký tah v hlavních rolích. Zaujal mne snad jen Jaroslav Mareš ve vedlejší roli vyšetřujícího z V. oddělení. Radovan Lukavský mi zde jako inženýr spolupracující v špionáži nějak vůbec neseděl a působil příliš chladně. A už vůbec mi nesedlo tahání do špionážního filmu tak výraznou linku s těhotnou ženou a narozením dítěte. Dále spoiler! Závěr v podobě chycení vyčerpaného pachatele po dlouhé napínavé honičce nakonec spíše tuctový. (60%) ()
Kdyz si clovek odmysli nektere aspekty filmu poplatne dobe a tehdejsimu systemu, jenz v dnesni dobe pusobi krapet bizarne, jedna se o velmi slusnou a poradne ponurou zanrovku. Otazkou pro mne zustava, zdali ona temnota byla zpusobena skutecne zapletkou, volbou barev anebo spise vyobrazenim one doby. Asi nejzajimavejsi pro me totiz vzhledem k zjevne ucelovosti filmu je, ze jsem se v urcitych momentech filmu pristihl pri myslence, ze je podivne, ze ten film nemel problemy s cenzurou. Misty na me dnes pusobi az ironicky, zvlastni... ()
"Soudruzi tvrdí, že jde o potíže diverze organizované během přepravy." Tak na to je třeba nasadit nejmodernější techniku - čidla, foťáky, telefony, vysílačky a dokonce i kameru. Tady nám žádnej imperislistickej šmejd nebude rozvracet socialismus. O to tu vlastně nejde. On nám ten šmejd chtěl narušit obchodní vztahy se Středním východem. Však oni si na něj soudruzi z Pátýho oddělení posvítí. Já jsem jim celou dobu věřil a to rozkrejvání sítě podvratnejch živlů mě docela bavilo. Zejména když se Potoky střídaly za padouchovou řití a Řeka to všechno koordinovala. Jó tenkrát jsem se ještě cejtil v bezpečí za ostnatým drátem. ()
Áno, je pravda, že ideológiu netreba zbytočne riešiť. Čo ma však ale iritovalo a čo zostarlo rovnako ako tá ideológia, je kvalita obrazu. Možno by to chcelo nejakú reštauráciu mnohých starých filmov, pretože tu som mal pocit, že sa mi zhoršil zrak a treba s tým niečo robiť. Za to ale Polák nemôže. Takýchto starších, priemerných alebo mierne nadpriemerných zapadnutých filmov máme vďaka CS film možnosť vidieť veľké množstvo a mám taký pocit, akoby nebolo od 50. rokov čo robiť, tak sa tu točili iba filmy. Nástupom klasických klišé špionážnych filmov spojených s akciou získalo Piate oddelenie tempo. ()
Galerie (3)
Photo © Archiv TV Barrandov
Reklama