Reklama

Reklama

Poslední Vermeer

  • USA The Last Vermeer (více)
Trailer

Obsahy(1)

Zatímco nizozemský Žid Joseph Piller bojoval za druhé světové války v odboji, chytrý a okouzlující estét Han van Meegeren pořádal hédonistické večírky a prodával nizozemské umělecké poklady Hermannu Göringovi a dalším vysoce postaveným nacistům. Jako vyšetřovatel je Piller pověřen úkolem identifikovat a přerozdělit po válce ukradená umělecká díla. Výbušný van Meegeren je obviněn z kolaborace. Navzdory přibývajícím důkazům je Piller stále více přesvědčen o Hanově nevině a v boji o jeho záchranu se ocitá v neobvyklém postavení. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (16)

marhoul 

všechny recenze uživatele

Tohle mohlo být rozhodně šťavnatější! Příběh, který unikátně zametl se světem umění, se dal zpracovat poutavěji. Nemastné, neslané, kdo kauzu nezná, moc se v tom orientovat nebude, ale  Han van Meergeren v podání Andyho Hryce (16.díl Dobrodružství kriminalistiky) mě tedy pobavil víc. Celý film se točí kolem prací Vermeera, ale o práce Vermeera se ani neotře, na to, o jaký level se v reále jednalo, že v době procesu k Holandsku upírala zrak veškerá světová kulturní veřejnost,  je to ucajdané a nezáživné. Spoiler: Zneuznaný malíř se nasral a z pomsty a ze srandy začal mastit falešné Vermeery jako Baťa cvičky, jednoho střelil za v přepočtu 4 mega liber Hermannu Göringovi, což mu paradoxně zachránilo život, protože zrovna kvůli této transakci byl po válce souzen za kolaboraci s Němci. Šlo mu o krk a tak se přiznal, že on žádné holandské národní poklady nacistům neprodával, že to co prodal, namaloval a kvůli patině pekl v troubě na 110°C sám, že toho spáchal mnohem víc a visí to jako opěvované klenoty všude možně, často jako vlajkové lodi slavných muzeí. Pochopitelně na toto nechtěl přistoupit nikdo. Jeho falsifikáty okamžitě ztratily na ceně, ti kteří je označili za pravé, z toho vyšli jako banda debilů, zničil jim jméno a beztak i zbytek života a ti, kteří nakupovali, vrazili nepředstavitelné prachy do bezcenných pláten, které můžeme obdivovat pouze jako švejkovskou kuriozitu, které se dopustil nejslavnější padělatel umění všech dob. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Film so zaujímavým námetom, ale bez vášne. Ak má niekto rád hádky o tom, či je obraz pravý alebo nepravý, alebo právnické hádky, toho môže film presvedčiť viac ako mňa. Ja som čakal viac niečo z vojnového obdobia alebo postovojnového naviazaného na udalosti, ktoré len nedávno sužovali Európu. Lenže tento film nie je o tom, je o schopnosti robiť repliky obrazov, čo nie je samozrejme samo o sebe nezaujímavá téma, ale ja som čakal niečo iné, niečo viac. Film je založený na skutočnej udalosti. ()

Reklama

PEZ 

všechny recenze uživatele

Film tak štandartne natočený, že by sa dal označiť za nudný. Pôvodne som dal zhovievavé 3*, ale mením na dve. Ono totiž napriek zaujímavej téme natočenej podľa skutočnej udalosti neponúkol film takmer žiadnu dramatizáciu a ani formálna stránka až tak neuohúrila. A dramaturg mohol a mal film skrátiť aspoň o 20 minút. Guy Pearce nepodal zlý výkon, ale nemohol akoukoľvek snahou zachrániť tento nevzrušivý počin. Čiže pozerateľné áno, ale zábavné bohužiaľ nie. ()

Saxos 

všechny recenze uživatele

Každý má máslo na hlavě. Na okupovaných územích se za 2. SV kolaborovalo o stošest a i zde se k tomu dopracujeme. Příběh Han van Meegerena je nám všem znám díky seriálu Dobrodružství kriminalistiky a perfektnímu, tehdy ještě československému, herci Andreji Hrycovi v roli padělatele. Další věc, která vás musí ovlivnit je fakt, že když máte smůlu a nebere váš talent tzv. odborná část lidské populace, máte jedinou možnost. Pořádně je nasrat a to se Hanovi určitě povedlo. Na dílo, kolem kterého se vše točí "Kristus a cizoložnice", jsme se na přelomu roku. 2021/22 mohli kouknout i v pražské NG. Závěr: doporučuji. ()

Aljak 

všechny recenze uživatele

Super! Spočiatku som sa v tom síce strácal a ťažko som sa orientoval, kto akú rolu v tom celom zohráva, ale ako náhle sa to ustálilo, tak som si film poriadne užil. Toto je presne môj vkus a nápaditým dejom podľa skutočných udalostí som sa nechal unášať až do samého konca. Vynikajúci príbeh z povojnového Holandska mal veľmi vkusnú dobovú atmosféru so zodpovedajúcimi kulisami a výpravou. Guy Pearce zahral Hana van Meegerena znamenito, a celkovo mi táto postava veľmi imponovala. Pre mňa ako milovníka maliarskeho umenia mal tento film zároveň prídavnú hodnotu, a treba uznať, že Vermeerov "duch" poriadne zamiešal karty počas vojny. From zero to hero! 5* ()

Galerie (10)

Zajímavosti (7)

  • Hlavní postavy představují skutečné osoby: Han van Meegeren, Joseph Piller, Johanna Oerlemans, Dirk Hannema. Film se však často odchyluje od historických skutečností: Van Meegeren (Guy Pearce) ve skutečnosti namaloval obraz ve Vermeerově stylu („Ježíš mezi lékaři“) pro soudní proces za přítomnosti svědků jmenovaných soudem. Tím prokázal, že i ostatní údajní Vermeerové jsou padělky, a byl obviněn z padělání a podvodu, což je mnohem menší trestný čin než kolaborace s nepřítelem. Nebyl proto nikdy odsouzen k trestu smrti, pouze k jednomu roku odnětí svobody. Joseph Piller (Claes Bang) van Meegerena zatkl, ale nejednal jako jeho obhájce. Van Meegeren byl uvězněn v květnu 1945, propuštěn v lednu nebo únoru 1946 (po dokončení výše zmíněného obrazu) a před soudem stanul v říjnu a listopadu 1947. Nebyl zadržován na půdě Goudstikkerovy umělecké galerie, ale především v nedalekém velitelství Vojenského velitelství. Svou knihu pro Hitlera nepodepsal. Podle knihy, podle níž je film částečně natočen, byl však van Meegeren sympatizantem fašismu a v roce 1942 poslal Hitlerovi obdivný dopis. Ve filmu je mnoho přehánění ohledně postav a situací, zejména Pillerových a Dekkerových (Roland Møller) metod, stejně jako sváru mezi armádou a ministerstvem spravedlnosti. (Johnny.ARN)
  • Jedná se o první celovečerní film, který využívá novou digitální kameru ARRI Alexa LF s rozlišením 4K. Při použití objektivů Cooke 7i a zoomů Alura byl film natočen v režimu LF Open Gate, takže výsledek je 1,85:1 4K. (Johnny.ARN)

Reklama

Reklama