Režie:
Ladislav RychmanKamera:
Jan StallichHrají:
Vladimír Pucholt, Ivana Pavlová, Miloš Zavadil, Irena Kačírková, Josef Kemr, Libuše Havelková, Vladimír Klos, Vladimír Kloubek, Zuzana Šavrdová (více)Obsahy(1)
Do hezké studentky Hanky se na chmelové brigádě zamiluje její zásadový spolužák Filip. Dívka se přestěhuje do mladíkova útočiště v podkroví, jejich čistá láska však naráží na závist jejího zhrzeného nápadníka a na nepochopení dospělých, kteří nedokázali zůstat mladí. Rychmanův muzikál o první lásce a o prvním „hříchu" dodnes zaujme mladistvým idealismem, ale také generační revoltou vůči pokrytecké morálce duševních starců všeho druhu i věku. (AČFK)
(více)Videa (1)
Recenze (337)
Nikdy jsem nepochopil popularitu muzikálu jako takového a pokud byl tenhle průkopníkem a předskokanem něčeho daleko horšího a děsivějšího, čehož jsme v současnosti svědky, pak by si místo hvězd zasloužil pět lebek. Ale protože chci býti objektivní, pak přiznávám, že jsem téhle nablblé kravince kdysi udělil celé tři stáry, ovšem když jsem dnes periferním viděním zahlédl hysterického Pucholta s kudlou v ruce, jak neartikulovaně vyřvává, že se zabije, chráně tak svou běhnu v sudu, chtěl jsem, aby starej Kemroš ten závěs strhl a mohlo proběhnout skvělé muzikálové Psycho...kud, kud, kud. Škoda, takže dvě. ()
Generační výpověď generace mých rodičů. Symbol učitele (v tomto konkrétním případě učitelky s nomen omen přezdívkou Jana Ámos) - intelektuála jako toho, který selže a nechá se zmanipulovat totalitní mocí a v pomýlení namísto empatie zaujímá nejtvrdší stanovisko, výstižná metafora o úloze inteligence v tragické době 50. let. Film z epochálního zlomu (v důsledku XX. sjezdu KSSS a Chruščovově odhalení tzv. Kultu osobnosti), kdy se ještě téměř nic nesmělo, ale přesto už se mnohé prostě muselo celospolečensky ventilovat, třeba prostřednictvím neškodného muzikálu. Starci na chmelu jako jedni z prvních zvěstovatelů politického tání a celospolečenských změn, později pojmenovaných jako Pražské jaro. ()
Legenda českého muzikálu. Nestárnoucí písničky, výborná zasazenost do tehdejší doby se zástupci veškerých pro i proti. Pucholt s Pavlovou předvádí sympatické a přirozené výkony a panuje mezi nimi výborná chemie. Všemu nasazuje korunu výborný Kemr. U Straců na chmelu si dokážu představit nejen vřelý vztah k filmu, ale také nenávist k němu samotnému. Rozporuplný budovatelský nářez, který svou naivitou válcuje snad vše tehdejší. 4* ()
Rychman pečlivě odkoukal vše, co dělá Hollywoodské muzikály jedinečnými, jeho režie je proto bezchybná a vizuální stránka filmu se klidně může měřit se svými zámořskými kolegy. Naproti tomu stojí upocený scénář o chmelové brigádě v dobách komunismu a písně s texty typu "Hopsa hejsa do Brandejsa", což působí přinejmenším směšně a v tom horším případě tragicky. Je obrovská škoda, že režisér nedostal lepší materiál, protože se svým talentem by mohl natočit něco hodně velkého, leč nestalo se. 5/10 ()
Cítíte ten kouzelný odér uvolněných a sešněrovaných šedesátých let, v nichž se klasická tabu střetávala s popovým rytmem sexuální revoluce? Angličani měli Beatles, Češi tenhle prostinký muzikál o mladé lásce a starých strukturách. Když dva se rádi mají, stačí jim houpačka v podkroví, pár naivně chytlavých melodií a pocit, že dnes to bude navěky. ()
Galerie (11)
Zajímavosti (30)
- Vladimír Pucholt souběžně se Starci natáčel i film Miloše Formana Černý Petr. (Reiniš)
- O roli Hanky se ucházela i Jitka Zelenohorská (Ostře sledované vlaky). (Reiniš)
- Po veľkom úspechu uvažovali autori, že natočia pokračovanie s pracovným názvom Starci po chmelu, ale nápad sa nerealizoval. (Raccoon.city)
Reklama