Režie:
Ridley ScottScénář:
Callie KhouriKamera:
Adrian BiddleHudba:
Hans ZimmerHrají:
Susan Sarandon, Geena Davis, Harvey Keitel, Michael Madsen, Christopher McDonald, Stephen Tobolowsky, Brad Pitt, Timothy Carhart, Lucinda Jenney (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Ušlápnutá Thelma Dickinsonová, kterou doma drží zkrátka silácký manžel, a její kamarádka, samostatná servírka Louise Sawyerová, si jednou vyjedou spolu na víkend v horách. Ani jedna z nich netuší, jak se jejich nevinný útěk od všedních starostí zvrtne. Vše se zhatí ve chvíli, kdy se Thelmu pokusí znásilnit jejich náhodný známý. V Louise, která má revolver, se v té chvíli cosi zlomí a neurvalý surovec za to zaplatí životem. Výletnice, které se těšily na dva dny oddechu, jsou od té chvíle na útěku před zákonem... Snímek vynikajícího režiséra Ridleyho Scotta na počátku devadesátých let s novou razancí otevřel otázku postavení ženy v moderní společnosti a v rodině. Je však především strhujícím příběhem dvou osobností, které se sice doslova řítí do propasti, ale zároveň v sobě objevují překvapivé vlastnosti, o kterých ve svém dosavadním sešněrovaném životě neměly ani tušení. (Česká televize)
(více)Videa (14)
Recenze (512)
O tomhle filmu jsem už hodně slyšel, a proto jsem k němu přistupoval opatrně. Nejednou se mi stalo, že filmy, o kterých jsem hodně slyšel, mě těžce zklamaly. Naštěstí tenhle ne. Ridley Scott je prostě génius - průměrný režisér by z tohoto filmu udělal pohádku o tom, jak se dvě ženské mstí všem těm "fujky fujky" mužům, on přidržuje otěže a brání tak snímku stát se jen tupou feministickou břečkou. To vše podkresluje dokonalá práce s kamerou, boží hudba od mistra Zimmera a hlavně dva skvělé výkony v hlavních rolích. Vím, že (opět) půjdu proti proudu, ale říct, teda napsat, to musím. Geena Davis by si zasloužila Oscara, protože její Thelma je naprosto dokonale ztvárněný charakter. A kdo říká, že ne, tak tomu závidím, protože v životě ještě nepoznal nikoho takového (já za svůj poměrně krátký život poznal už pár Thelm (divné slovo, že) a právě proto oceňuju právě Geenin výkon.) Susan byla taky skvělá, Brad Pitt mě pobavil svým akcentem a Michael Madsen přesvědčil, že umí hrát. Na tuhle nevšední jízdu se určitě vydám ještě několikrát… 100 %. P. S. A abych nezapomněl, při závěru jsem měl husí kůži i přesto, že bylo jasné, co se stane. Možná i to svědčí o režisérově umu. ()
Bude to ťažké, ale musím nájsť miesto pre Ridley Scotta v rebríčku mojich obľúbených režisérov. Nech sa chopí hoci akej témy, dokáže ju presvedčivo realisticky a silne empaticky spracovať. Či už je to čistokrvný vojnový film (Čierny jastrab zostrelený), vesmírny horror (Votrelec) alebo aj táto feministická road movie. Brilantne vybrúsený príbeh dvoch kamarátok Thelmy a Loiuse. Ženské, ktoré mi na začiatku filmu neboli zrovna dvakrát sympatické, som si počas dvoch hodín trvania tohto snímku tak obľúbil, že by som bol na konci za ne dýchal. I napriek mizernému dabingu dávam tejto dráme plný počet hviezdičiek. Budem sa snažiť si ju v blízkom čase znova pozrieť, ale tento krát v originálnej anglickej verzii. To bude ešte o kúsok intenzívnejší filmový zážitok. ***** ()
Už jen za to jak Ridley film vypráví si Thelma a Louisa zaslouží plný počet hvězdiček. Zásadní otázky, které se ve filmu řeší, totiž Ridley Scott ukazuje až téměř v naivním světle, aby vyvolali pobavení a diváka ukolébali, přesto pokud na styl vyprávění pohlédneme znovu, vyjeví se s jakou vážností Ridley film vystavuje a jak si uvědomuje všechny kontexty a důležitost jednání svých postav. Díky tomu je film zábavný a přitom hrozně chytrý. ()
„Volná silnice může být stejně opravdový zážitek jako cokoli jiného. Víš vše a vše je navždy rozhodnuto.“ (Jack Kerouac). Říká se, že v Americe je cesta stejně mocným symbolem jako Empire State Building. Znázorňuje nesvázanost země, její svobodu, prosperitu a neklid, který žene další a další generace snílků a desperátů přes kopce a řeky. Tenhle obraz lákavé cesty se vine americkou popkulturou od Hucka Finna, přes Steinbecka až po Scottovo netradiční road movie s neférovou nálepkou feministického manifestu. Úchvatné Biddleho obrazové kompozice, cit pro zlehčení situace, empatický Harvey Keitel, fešáček Brad, co by se třikrát vlezl do těla Achilla z Tróje a především dvě okolnostmi semleté dámy, co sporáky vyměnily za móresy Šíleného Maxe, cíl za cestu a život za svobodu.. P.S.: Alternativní konec by neprošel ani v Kurýrovi s Jasonem Stathamem.. ()
Road-movie podle Ridleyho Scotta s rozumnou a drsnou Susan Sarandon a naprosto tupou a dětinskou Geenou Davis. Mrzí mě, jak je nutné, aby jedna postava vždy byla ta hloupá, naivní holka co skočí každému na špek a štve váš celý film (postava ne herečka, ta je mnohem lepší:)). Herecká dvojice je skvělá a přirozená. K nim stačí přičíst vždy skvělého Harvey Keitela a máte na čem stavět. Mladý Brad Pitt je už jen taková malá třešnička na dortu, který se snaží nezastavit, ale občas má pomalejší a nudnější pasáže. Vše je vynahrazeno v závěru, kdy se film zdárně dostává do svého konce s grácií a nadhledem. Nečekejte klišé, zde krom hloupé a chytré holky žádné nenajdete. ()
Galerie (85)
Zajímavosti (53)
- Původně měly Thelmu (Geena Davis) a Louise (Susan Sarandon) hrát Michelle Pfeiffer a Jodie Foster. (Kulmon)
- Scéna u bazénu, ve které Louise (Susan Sarandon) strhne Thelmě (Geena Davis) sluchátka z uší a vyděsí ji, nebyla plánovaná. Geena Davis k tomu uvedla, že podle scénáře měla vstát z lehátka, jakmile na ni Susan Sarandon zavolá z auta, ale protože měla Walkman tak nahlas, že ji neslyšela, musela se Susan zvednout a dojít pro ní. (oli009)
- Jason Beghe, představitel policisty, který zastavil auto s Thelmou (Geena Davis) a Louisou (Susan Sarandon) v odlehlé poušti, improvizoval ve scéně, kdy mu Thelma přiložila hlaveň zbraně k hlavě předtím, než ho donutila vlézt do kufru služebního vozu. Rozbrečel se proto, aby jeho poměrně malá role byla více zapamatovatelná a zároveň nebyla netečná vůči požadavkům obou hlavních protagonistek. (oli009)
Reklama