Reklama

Reklama

Kovy řeší dějiny

(TV film)
  • angličtina Kovy Fixes History (festivalový název)

Obsahy(1)

Populární youtuber a influencer Kovy se vydává na dokumentární roadmovie napříč českým školstvím, aby pomohl hledat řešení problému selhávající výuky moderních dějin. Výzkumy a statistiky ukazují, že moderní dějiny ve výuce dějepisu na našich školách často končí už druhou světovou válkou. Byť se na některých školách výuka dostane alespoň k roku 1989, i tak často trpí všeobecným problémem českého školství, jímž je frontální přístup. Obnáší monolog učitele před tabulí, pasivní roli studentů a žáků, memorování dat, nedostatek dialogu, spolupráce a hledání souvislostí. Výzkumy dokládají, že efekt takové výuky je velmi krátkodobý. Během velmi krátkého období nezůstává v hlavě z nespojitých faktů takřka nic. Výsledek ukazují oblíbené televizní ankety v ulicích, které zobrazují, že o moderních dějinách toho moc nevíme, ať už jsme staří i mladí... Protože taková neznalost znamená především manipulovatelnost, jedná se o výrazný sociální problém, kdy pojetí výuky dějepisu neodpovídá potřebám společnosti svobodně – protože informovaně – se rozhodovat. Mladý youtuber a influencer Karel Kovář alias Kovy, jenž se zabývá zpracováváním společenských témat prostřednictvím autorských videí šířených na sociálních sítích, má s nedostatečnou výukou dějepisu vlastní nedávnou zkušenost. Protože mu záleží na stavu společnosti, ve které žije, chce se zasadit o změnu formy a obsahu výuky moderních dějin. Využívá okruhu statisíců svých diváků, aby pojmenovali podstatu problému a vyráží za nimi do terénu. Během dokumentární roadmovie navštíví studenty škol po celé republice a mezitím analyzuje souvislosti spolu s historiky, didaktiky dějepisu a dalšími odborníky... Nezůstává u konstatování a snaží se hledat řešení, jak lze proměnit nevyhovující systém. Proto se obrací na jeho přímé aktéry. Objekty jeho zájmu se stávají učitelé, rodiče, ředitelé škol, pedagogické fakulty, školní inspekce i sám ministr školství. Film si během kritických výprav klade za cíl inspirovat všechny typy zúčastněných, co mohou sami dělat a nečekat, až to udělá někdo jiný. Ukazuje mladou generaci, kterou je s jejími potřebami, pocity a přesvědčením brát vážně, i učitele, kteří svým vlastním zájmem a úsilím každodenně ukazují, že výuku moderních dějin napravoval lze. Jakkoli má zodpovědnost stát, nikdo z aktérů od studentů až po ministra není bez možnosti zasadit se o změnu toho, co naši společnost ohrožuje. Kovyho roadmovie v prostoru výuky moderních dějin je výzvou vnímat vlastní roli jako aktivní. (Česká televize)

(více)

Recenze (29)

verbal odpad!

všechny recenze uživatele

Slizká buznička řeší pičoviny. Jako obvykle. Se sveřepým výrazem přitroublého angažovaného tlučhuby a rétorikou a dickcí předsedy krajské organizace SSM se nám vydal reformovat školství v odboru výuky dějepisu. A nepochybně se mu to i podaří, když má ty milióny lajků náctiletých mentálů na Tytrubku. Celá ta velkolepá jakože reformace spočívala v tom, že mu nejprve pár nehezkých fuj fuj školaček a nádherně ztepilých šššškoláků ani trošku strojeně na kameru zapláče, jak je strašně, ale strašně na piču, že je nikdo neučí moderní dějiny. Přitom většina z nich nedá dohromady kloudnou větu bez stilystickích a gramatyckích chip a není pomalu schopna spočítat, kolik má dohromady prstů. Ale jebat, bez toho se obejdou, hlavně, když budou vědět, že za 2. světové netrpěl vůbec nikdo kromě židů a jak to tu byl za komančů strašlivý neutuchající teror a vraždění až do osmdesátého devátého. Načež si našeho rozumbradáče posadil na klín samotný ministr Mor (školství), který umí úpa nejlíp ze všech skloňovat, například slovo motýle. Mentor blahoslavených mu s vážnou uhrovitou tváří účastně zarecitoval své světospásné plačky a strýček Mor, věda, že dementizér pase na tytrubku nějakých 800 000 retardů z řad Babišjugend, tedy budoucích voličů ANO, rádoby moudře pokýval hlavou, něžně jej pohladil po přegelované kštici a povídá: „Tovíšžejo, ty můj velký reportérku, bez tebe bychom byli totálně v piči. Až ty jsi odhalil snad nejpalčivější problém všehomíra, který by, nebýt tebe, záhy způsobil kataklysma. Tohle je třeba řešit okamžitě a po agrokapitalisticku! Víš co, hned brnknu strýčkovi ministrovi obrany, ať vyhlásí mobilizaci a nažene do těch škol armádu, která to ty fakany vcukuletu doučí. Osnovy jsou připraveny! Už před rokem jsem probral se strýčkem ředitelem BISky, jak ty novodobé dějiny pořádně zkreslit, až k naprosté geopolitické korektnosti. Fuckt díky moc, všechny jsi zachránil. Až vyrosteš, dáme si tě určitě na kandidátku a osobně tě navrhnu na post ministra přitroublé kinderpropagandy!“ Po takto dokonale angažovaném píárku na tu slizkou a lepkavou epizodku dozajista ihned zapomněl a vydal se dál kurvit školství. A náš „jakoby“ rozumbradáč? Inu, ten si doteďka určitě lačně mne šulínka a samolibostí se dme tak, že si není schopen skoro nic strčit do konečníku. Vždyť to z žumpy až do kanálu dotáhnul! ČT si pod heslem „Vzděláváme veřejnoprávní rukojmí, ať chtějí, nebo ne“ odškrtla další zbytečnou položku v kolonce „Škola nudou – dickdaktika magna“ a já se už teď děsím, co bude tenhle stoprocentně mozko a vkusosmrtelný Kovy(d) rešit příště. Tělocvik? Výtvarku? Dílny? Hemoroidy? Nic z toho si to rozhodně nezaslouží. Nebo se ČT při zneužívání retardovaných sledovačů nezastaví opravdu před ničím, hrábne do análu ještě hlouběji a dočkáme se nedejsatan i něčeho jako Misha řeší hudebku? Otázky, samé otázky … Každopádně historie objektivně prokazuje, že dějepis je ryze subjektivní kategorie dle právě koryta okupující ideologie. Čili potřebný dokument! Asi jako šprcka pro papeže. () (méně) (více)

marhoul 

všechny recenze uživatele

Přestože youtubery nesleduji, Kovyho jsem zaregistrovala, příjemný, rozumný, mladý člověk, který svojí dobrou prací má tu moc ovlivnit další mladé lidi. Počin "Kovy řeší dějiny" hodnotím jako výborný. Ano, novodobé dějiny se na středních školách nevyučují, nebo jen rychle, zbrkle, málokde, učitelé povětšinou strojově deklamují kvanta letopočtů a jmen nejlépe ze středověku, třeba takový pravěk se bere také detailně, ale co se dělo ve století 20., to se přeletí bleskově. Zastávka pouze na světových válkách. A to je sakra málo. Vnímat dnešní svět znamená vnímat ho v kontextu soudobých dějin. Máme velmi moudré mladé lidi, bylo by škoda je zazdít špatnou pedagogickou koncepcí, zastaralým způsobem výuky, mizernými dějepisnými osnovami, neochotou učitele vyjít studentům vstříc, navíc ti mladí ty změny aktivně chtějí! Znalost moderních dějin je zásadní pro rozvoj zdravého kritického myšlení. Líbí se mi, když někdo dělá něco smysluplného a Kovy toto dělá, takže ode mě plný počet. P.S.: dost mě překvapilo, že se v současnosti dějepis vyučuje jako za nás, za komára. Ostuda. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Film je stejně zbrklý a úryvkovitý jako výuka dějin na školách. 1) Kovyho videa o koronavirové krizi (viděl jsem dvě) na jeho kanále na youtube mě zaujala a tak jsem uvítal, že mohu vidět také jeho větší pořad._____ 2) Bohužel však dokument nepřesáhl meze středoškolského aktivistického vnímání. Pojmenovávají se projevy, komentuje se výuka, ale příčin současného stavu se ani vzdáleně nedotýká._____ 3) Zjištění kloužou po povrchu - není divu, když během 52 minut stihne Kovy navštívit 11 (!) škol a "vyzpovídat" desítky lidí, studenty, historiky, didaktiky dějepisu, rodiče, učitele, ředitele škol, učitele z pedagogické fakulty, pracovníky školní inspekce a nakonec i ministra školství. Mnozí z nich řeknou jednu dvě věty, víc toho nestihnou._____ 4) Vzhledem k tomu, že Ivo Bystřičan napsal scénář a dílo režíruje a vzhledem k tomu, že Kovy ve vlastních videích je vtipný a výstižný, napadá mě, jak moc mohl ovlivnit výslednou tvář filmu. Zde totiž vtipný a výstižný není. ()

paanka 

všechny recenze uživatele

Děkuji Kovymu a všem, kdo se na tomto dokumentu podíleli, za snahu otevřít toto téma. Možná je dokument trochu jednostranný, v tom smyslu, že přichází s tvrzením, které se snaží ze všech sil potvrdit... Svůj význam ale rozhodně má. Mrzí mě vlna zlosti ve zdejších komentářích, ale bohužel značně reflektuje celkovou společenskou situaci, která je takříkajíc k pláči. A možná, kdo ví, taky odráží to, co nezvládla výchova / výuka v letech minulých. ()

Cheeter 

všechny recenze uživatele

Na televizní dokumentární tvorbu standardní práce. Řemeslně nebyla žádná mezera, máme jasně nastolený problém a průvodce, který nám ukazuje jednotlivé pohledy. Místy to tedy vypadá na zvyšování Kovyho ega zadarmo, ale to je spíš vedlejší produkt. Celkově je popsána situace dobře, řekl bych. Z mé vlastní zkušenosti vím, že není jednoduché udělat výuku zajímavější, dá to dost práce. Člověk to ale musí dokola zkoušet, i když to vypadá, že to někdy výsledky nenese. Pevně doufám, že já ke starým strukturám nepatřím. Těžko mě ale soudit podle těchto kriterií, nejsem na střední, ale základní škole, kde se pracuje do velké míry jinak. ()

Samuel7 

všechny recenze uživatele

Důležité téma k diskusi, snad tento dokument přispěje k tomu, aby se tento "pedagogický skanzen" přizpůsobil potřebám studentů, nikoliv aby se studenti neustále podřizovali jemu, protože "tak se to vždycky dělalo". Ukazuje se, že tzv. elitní školy jako třeba mnou vystudované Gymnázium Nad Alejí jsou naprosto zbytečné instituce plné otrávených papoušků, které jen dělají studentům ze života peklo, zatímco školy na maloměstech se ukazují jako daleko progresivnější a nabízí skvělou inspiraci. ()

Lachtaan 

všechny recenze uživatele

S Kovyho tvorbou jsem tu už od prvopočátků první a jediné normální generace youtuberů a jeho správné zacházení s mocným vlivem na děti i mládež uznávám doposud. I kvůli tomu jsem se jako nemalý milovník moderních i postarších dějin na jeho spolupráci s Českou televizí těšil a po zhlédnutí musím konstatovat, že výpovědní hodnoty, za níž mířili, dosáhli skvěle. Z hlediska samotného zpracování dokumentu mi ovšem přijde, že jsme se vrátili do obdobných vln jako před 3 roky u téměř amatérských Nejsledovanějších. ()

Allcinna odpad!

všechny recenze uživatele

Jako fakt? Chápu, že to je moderní být "youtuber" a "influencer", ale řešit problémy českého školství a tvářit se při tom jako Kolumbus, co objevil Ameriku? Mám nápad, co třeba mu ještě vrazit do ruky křídu a rovnou ho poslat učit ty roztomilé studentíky, kteří mu tak skvěle pokyvovali. Kam až to ten konzum ještě dopracuje... ()

Sebastianek1 

všechny recenze uživatele

To ses mi Kovy trefil přesně do mé nepříjemné anabáze s dějepisářkou. Už tam nejsem, ale hlásím, že toto naše třída řešila před sedmi lety taky. Nedosáhli jsme ničeho, bylo nám řečeno, že co nás zajímá, máme si dohledat formou samouky. Tak se i stalo. No problem, zvědavý člověk si dohledá, ale souhlasím, vyučovat by se to pořádně mělo. ()

Skratik 

všechny recenze uživatele

Docela sympatický projekt se super hlavní hvězdou. Téma dokumentu je mi velmi blízké a jsem veliký fanoušek Kovyho, přesto se ale necítím určité nadšení po skončení díla. Chybí mi zde nějaký oponent, chápu, že muselo být těžké najít nějakého zastánce onoho "frontálního vyučování", ale ve finále to takto působí jako politická debata dvou stran, kam se dostavili jen zástupci jedné strany. Chybí mi zde "ano, to fakt potřebujem", nějaké další nápady na vylepšení výuky apod. Trošku tomu chybělo. Trošku mě i zarazilo, že mi v prvních minutách dokumenty i vadil samotný Kovy. Poslouchám jeho podcasty, sleduji ho na sociálních sítích a z KVIFFu s ním mám parádní fotku, na kterou jsem patřičně pyšnej, ale zde se mi zdálo, že studenty směřuje přímo na nějaké odpovědi a jako by si odpovídal na otázky. Možná se mi to zdálo, ale v něčem mi to nesedlo. Zpracování dokumentu je ale velmi pěkné, po režijní stránce super. Kamera se parádní. ČT je v rámci české televizní scény prostě nejlepší a znovu věděla kam zainvestovat. Za mě parádní dokument, který si stanovil cíle, které dokázal splnit. Možná mi jen chybí ta druhá strana. Ale i tak jsem se bavil. ()

wolverine 

všechny recenze uživatele

Názory z řad studentů jsou na výuku moderních dějin většinou pozitivní. Nevím, proč se to nedá do osnov. Upřímně, moderní dějiny jsou pro mě daleko zajímavější než Mezopotámie. Třeba 60.léta, vražda JFK, The Beatles, hippies, KSČ v Československu, to všechno jsou zajímavá témata. Navíc je naši rodiče a prarodiče zažily. Říkám, že naši předci jsou chodící historie. Myslím, že krokem k moderním dějinám se výuka na školách posune správným směrem. ()

PaulCZE odpad!

všechny recenze uživatele

Jo vyšlete vylízanýho blba, aby poukázal na systémové chyby a řešil dějiny. Samo pod záštitou Bruselské televize. ()

ESNYR

všechny recenze uživatele

Když dáte netáhlu co nic neumí moc nad masami, začne se cítit jako "superman". Netuším kdo dovolil člověku který nemá v takovém oboru žádné vzdělání, ztrapňovat učitele tím že neumí studentům vysvětlit historii. Být učitelem dějepisu, podám na něj žalobu za znevažování profese. Zase na druhou stranu, když se takový člověk dostane k těm správným lidem (v tomto případě dětem do 12 let) nasypou mu do kasičky další tisíce korunek a jak už víme z mnoha podobných videí po celém tom internetu, tak penízky nesmrdí. Potkat tohodle člověka v momentě kdy by se snažil těma plkama vychovávat moje dítě, čapnu ho pod krkem a vymetu s ním celou chodbu školy. Na druhou stranu chápu poselství tohoto - řekněme slušně - díla tak, že by bylo úpa nejvíc nejlepčí, kdyby školu úplně zrušily, protože učitelé jsou zbyteční, a děti učily jůtubeři a influenceři. Jsem rád že jsem vyrůstal v době kdy podobné lidi zavíraly za příživnictví. Souhlasím z větou uživatele "Pavlis.xxx" že generaci od roku 2000 můžeme jen litovat. PS : rozklikl jsem verbalův odkaz na tu kreaturu co kváká na YT a tohle (přesněji, tento neandrtálec) je výsledek dnešního trendu jůtubertství. Je mi toho kluka vlastně i docela líto, protože musí mít strašně smutný a prázdný život. ()

Stumbleine odpad!

všechny recenze uživatele

Toto genderově fluidní teenage netáhlo, mimo jewtube financované i zástupem všelijakých soros-ziskovek, a dokonce i jedním z ministerstev, je vskutku ideálním manipulačním nástrojem pro post-mileniální zkomercializované a zdigitalizované e-stádo.. Loutkovodičům konečně došlo, že mladí influenceři s velkým vlivem na mládež mohou posloužit jako veleúspěšní politruci, a proto k politicky korektní, rasově a genderově vyvážené, liberálně-levicové dobroserské prounijní multikulti propagandě na školách, v České televizi, a na asociálních sítích, přidali na výplatní listinu i všemožné mladé internetové liberály, humanisty,a homosexuály, kteří se budou pravidelně vyjadřovat k aktuálním či historickým událostem a nenásilnou "cool" formou vštěpovat tendenční svętonázor důvěřivému pubescentnímu (většinově apolitickému)stádu. Mezitím jim na ČT a školních besídkách stačí opakovaně bulíkovat totožný narrative, tzn. že pravdu má vždy mainstream, a veškeré alternativní neovcoidní názory jsou do jednoho "fake news, dezinformace, a součást hybridní války rusko-čínských agresorů proti mírumilovné bezzubé homoevropě, která nebyla schopna zabezpečit i tak triviální věc, jako je ochrana vnějších hranic před náporem vychcaných ilegálních uprdlíkú ze zemí třetího světa, jenž sem hromadně přicházeli (a stále přicházejí) ždímat bohaté sociální systémy a využívat veškeré afirmativní akce evropských liberálů a euro-socialistů. A taková loutka v rukou loutkovodičů alá Kovy, chce učit naší mládež dějiny? Orwell by asi nebyl příliš překvapen, pokud by viděl, kam euroatlantická společnost na počátku 21.století směřuje ()

marta.parik odpad!

všechny recenze uživatele

Holka v teenage věku, užívaje během monologu nesčetněkrát vycpávkové slovíčko "jakoby", poslouchána samolibým influencerem, který je glorifikován jen díky tomu, že na serveru youtube nehraje hry, nemaže po sobě dort a nekvičí, svým projevem kritizuje výuku dějin na českých školách. Jasně, "mladé je nutné oslovit", i když, je to opravdu nutné? Neměli by své osobní zájmy lidé rozvíjet ve volném čase? Ve škole pouze projít systémem, který tedy není moc efektivním, a rozvinout sebe sama po vlastní ose? Možná je můj pohled příliš zaujatý, a to hlavně kvůli odporu vůči "Kovymu", ač považuji toto oslovování za stupidní... Pořadem provází mladý, progresivní profesor? Neeee.... Pořadem provází historik? Neee..... Pořadem provází člověk, který má přirozenou autoritu získanou jinak než signifikantním dosahem dětí na internetu? Neeee.... Považuji tento dokument jako relevantní sondu do výuky dějin na českých školách? Neeeee..... Líbilo? Neeee.... Nechat zmizet Kovyho? JO ()

mnaucz 

všechny recenze uživatele

Po té co jsem četl kometáře od uživatelů: verbal,Allcina,Pavlis.xxx,flakik marta.parik a jiných jsem si uvědomil dvě věci. Zaprvé To, že je někdo gay neznamená, že ho bude urážet výrazy jako "slizká buznička nebo vylízaný teplouš". Jen tím dokazujete, že nemáte toleranci a to, že vám nevadí v komentářích dokumentů psát o tom co proto tento dokument není vůbec podstatné. A za druhé Kovy je vzdělání člověk a to co říká má hlavu a patu. Jasně možná ho rádi nemáte nebo nemáte rádi jeho práci to respektuji jenže zde to s tím spojený není. Říkat, že je hloupý a blbý a napsat tam deset tisíc gramatický chyb a spoustu dalšího jen dokazuje vaši toleranci, vzdělání a pochopení. Vy jste ti kteří by radši chtěli, aby tam byli lidé kteří sedí jen vám. Je jasné, že každého mít rád(a) nemůžete, ale urážet ho jen proto, že vám nesedí? Kvůli jeho orientaci, práci, věku? Hnusí se mi na tyhle lidi pohled. Dokument to jo skvělý a vy by jste se měli zamyslet, že než něco budete hodnotit, hodnoťte podstatnými věcmi a argumentujte fakty nikoliv emocemi. ()

Reklama

Reklama