• quixote
    ****

    Neprávem pozapomenutý film, jehož největší slabinou je scénář. O osobosti Jakuba Arbese se dozvíme velmi málo, převažuje téma c.a k. politického, sociálního a třídního útlaku. Ve srovnání např. s Neffovými Sňatky z rozumu nebo Zlou krví takový scénář určitě neobstojí. Závěrečná scéna Arbesa s Nerudou působí tak trochu komicky, až cimrmanovsky (co třeba „romaneto“?). Špičkové herecké obsazení – škoda jen, že herci nedostali příležitost své postavy rozehrát, protože jsou napsány velmi ploše, což se bohužel týká i postavy titulní. Co se opravdu povedlo, je podmanivá hudba (Z.Barták) a u J.Soukupa tradičně propracovaná výprava. Už kvůli ní film stojí za vidění: pěkné kostýmy, „autentické“ malostranské exteriéry a šerosvit, který výstižně zachycuje atmosféru „chudé“ Prahy strádající cholerou a bídou.(14.6.2010)

  • DoneyGal
    ****

    Film Romaneto ze Soukupovy volné historické trilogie o významných literárních postavách 19. století nabízí zcela mimořádný divácký zážitek a současně nasazuje vysoko uměleckou laťku, kterou Soukup ve svých pozdějších snímcích (zejména po roce 1990) již nebyl sám schopen překonat. Přesto ještě ve dvou filmech dokázal Soukup své režisérské umění: na film o spisovateli Jakubu Arbesovi navazuje o tři roky později děsivá sonda do zákulisí Rakousko-Uherské monarchie Záchvěv strachu, personifikovaná v postavě domnělého konfidenta, dramaturga a novináře Karla Sabiny a posledním snímkem je pak příběh o závěrečných okamžicích života Alexandra Sergejeviče Puškina Divoká srdce. Film Romaneto je pro současného diváka cenný i proto, že o Jakubu Arbesovi toho ze školních škamen mnoho nevíme. Známe jeho povídky, ne tak už to, že byl mj. neúnavným bojovníkem za svobodu a práva dělníků v době rakouského mocnářství, což ho mnohokráte stálo i pracovní uplatnění (přesto se Arbes dožil na svou dobu úctyhodných 73 let). Ústřední postava spisovatele Arbese byla napsána přímo na tělo Viktoru Preissovi, který v ní ztvárnil životní roli své kariéry (zcela diametrální rozdíl oproti nešťastné roli Karla Hašlera z Paukertova seriálu Pražský písničkář, která se naopak s mentalitou Preisse zcela rozchází a postava působí smutně komickým dojmem). Zde se ale Preiss po boku vynikajících kolegů Lukavského, Brzobohatého, Ráže a dalších zasloužil o vytvoření unikátních oživlých vedut z prostředí Prahy v poslední čtvrtině 19. století. Působivou atmosféru příběhu, orámovanou tajemstvím Balkova obrazu Smrt sv. Xaveria, dokreslují vynikající kamera Richarda Valenty a hudba Zdeňka Bartáka. Opět je třeba si klást otázku, proč představitele současné české filmové školy nelákají tyto náměty, které i přes dobový odstup mají divákům stále co říci a i v dnešní době jsou (opět) velmi aktuální.(25.7.2012)

  • kajas
    ***

    V rámci probírání "generace Májovců" v hodinách literatury jsem měla možnost vidět tento film. Herecké obsazení je velice sympatické, film mi tehdejší temné časy přiblížil více než hodiny dějepisu. Ale kromě ponurých prostor a vynikajícího Viktora Preisse si bohužel mnoho konkrétních věcí nevybavím.(11.1.2011)

  • zigy
    ****

    Hudba pana Bartáka v kombinaci se skvělým výběrem exteriérů nás dokonale přenese do světa 19. století plného špíny, tajemství, útlaku dělníků a cholery. Zajímavý příběh, který je hlavně o boji za práva dělníků a Jakuba Arbese o přežití v novinách a vydání knížky, a méně už o Xaveriovi a hledání pokladu, což je trochu škoda. Ale ta atmosféra si min. 4 hvězdy zaslouží! Je vůbec možné, že takhle umělecky ambiciozní film natočil stejný člověk, co pak stvořil "Jak ukrást Dagmaru" s dementním Sypalem?(11.3.2014)

  • fragre
    ****

    Tak vizuál nádherný, jistě inspirovaný obrazy Jakuba Schickanedera. Ty potemnělé uličky s chodci rozplývajícími se v tmě a v mlze ,bludičkové světlo plynových luceren a intimní světlo petrolejových lamp, tmavé kočáry jedoucí za svými tajemnými cíly. Jistě skvělá scéna pro příběh s tajemstvím. Bohužel však nebyla tato scéna využita pro regulérní zfilmování Sv. Xaveria, ale k jakémusi mixu tohoto příběhu s životopisnou skicou o Arbesovi, což se trochu bije. Nemohu soudit nakolik je ten životopisný díl reálný, připadá mi romantizovaný, a postava Rainera je snad zcela vymyšlená, protože příliš svým osudem připomíná nešťastného Karla Sabinu. Arbesův zájem o otázky sociální je zde (jasně dobově) podtržen, ale to vcelku odpovídá skutečnosti. Hodně dobré herecké výkony dotlačí tento film na slabé čtyři hvězdy.(29.11.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace