• DoneyGal
    ****

    Film Romaneto ze Soukupovy volné historické trilogie o významných literárních postavách 19. století nabízí zcela mimořádný divácký zážitek a současně nasazuje vysoko uměleckou laťku, kterou Soukup ve svých pozdějších snímcích (zejména po roce 1990) již nebyl sám schopen překonat. Přesto ještě ve dvou filmech dokázal Soukup své režisérské umění: na film o spisovateli Jakubu Arbesovi navazuje o tři roky později děsivá sonda do zákulisí Rakousko-Uherské monarchie Záchvěv strachu, personifikovaná v postavě domnělého konfidenta, dramaturga a novináře Karla Sabiny a posledním snímkem je pak příběh o závěrečných okamžicích života Alexandra Sergejeviče Puškina Divoká srdce. Film Romaneto je pro současného diváka cenný i proto, že o Jakubu Arbesovi toho ze školních škamen mnoho nevíme. Známe jeho povídky, ne tak už to, že byl mj. neúnavným bojovníkem za svobodu a práva dělníků v době rakouského mocnářství, což ho mnohokráte stálo i pracovní uplatnění (přesto se Arbes dožil na svou dobu úctyhodných 73 let). Ústřední postava spisovatele Arbese byla napsána přímo na tělo Viktoru Preissovi, který v ní ztvárnil životní roli své kariéry (zcela diametrální rozdíl oproti nešťastné roli Karla Hašlera z Paukertova seriálu Pražský písničkář, která se naopak s mentalitou Preisse zcela rozchází a postava působí smutně komickým dojmem). Zde se ale Preiss po boku vynikajících kolegů Lukavského, Brzobohatého, Ráže a dalších zasloužil o vytvoření unikátních oživlých vedut z prostředí Prahy v poslední čtvrtině 19. století. Působivou atmosféru příběhu, orámovanou tajemstvím Balkova obrazu Smrt sv. Xaveria, dokreslují vynikající kamera Richarda Valenty a hudba Zdeňka Bartáka. Opět je třeba si klást otázku, proč představitele současné české filmové školy nelákají tyto náměty, které i přes dobový odstup mají divákům stále co říci a i v dnešní době jsou (opět) velmi aktuální.(25.7.2012)

  • honajz
    ****

    Film aktuální ve své době alegorií na komunistický režim a neustálé špiclování, tak i na současné poměry v Evropě (špiclování přes Facebook). Opět se o některých věcech nesmí mluvit, jako tehdy o tom, že v Praze řádí cholera, také se chyby mocných zametají pod koberec. Z čehož plyne, že společenské poměry se nemění, jen kulisy a rekvizity. Samotný film má skvělou výpravu, ta Praha 19. století v tom prostě je, všechny ty uličky, průchody, staré putyky, činžovní domy... Občas mi sem nepasuje hudba. Proplétá se tu několik příběhů, z nichž některé zůstanou nedořečené nebo jen naznačené, jiné mají překvapivý zvrat. K tomu skvělí herci, jako by v té době žili. A vlastně se mi nakonec líbí, že se film oproti předloze soustředí na vykreslení své doby a sociální tematiku, která je stále aktuální, než na samotné pátrání po pokladu. I když i to se příběhem samozřejmě prolíná. Velmi povedený snímek.(2.6.2018)

  • kajas
    ***

    V rámci probírání "generace Májovců" v hodinách literatury jsem měla možnost vidět tento film. Herecké obsazení je velice sympatické, film mi tehdejší temné časy přiblížil více než hodiny dějepisu. Ale kromě ponurých prostor a vynikajícího Viktora Preisse si bohužel mnoho konkrétních věcí nevybavím.(11.1.2011)

  • quixote
    ****

    Neprávem pozapomenutý film, jehož největší slabinou je scénář. O osobosti Jakuba Arbese se dozvíme velmi málo, převažuje téma c.a k. politického, sociálního a třídního útlaku. Ve srovnání např. s Neffovými Sňatky z rozumu nebo Zlou krví takový scénář určitě neobstojí. Závěrečná scéna Arbesa s Nerudou působí tak trochu komicky, až cimrmanovsky (co třeba „romaneto“?). Špičkové herecké obsazení – škoda jen, že herci nedostali příležitost své postavy rozehrát, protože jsou napsány velmi ploše, což se bohužel týká i postavy titulní. Co se opravdu povedlo, je podmanivá hudba (Z.Barták) a u J.Soukupa tradičně propracovaná výprava. Už kvůli ní film stojí za vidění: pěkné kostýmy, „autentické“ malostranské exteriéry a šerosvit, který výstižně zachycuje atmosféru „chudé“ Prahy strádající cholerou a bídou.(14.6.2010)

  • Udet
    *****

    Velmi působivý film s vynikající atmosférou. Staropražské uličky, hospůdky, omšelé baráky, špína a strach před strašlivou nemocí. Skvělý Viktor Preiss jako představitel Jakuba Arbese se se jednoho dne setká s jakýmsi podivínem který se dle jeho mínění pokusí poškodit oltářní obraz.. ..počáteční nedorozumění se rychle vysvětlí a oba muži se společně pokusí odhalit tajemství obrazu sv. Xaveria. Podle onoho podivína jehož fantasticky zahrál Pavel Pavlovský je v obraze zakodována cesta k obrovskému pokladu. Je to napínavé, velmi napínavé, plné tajemna a snad žádný film o staré Praze se nemůže ani zdaleka pochlubit takovou atmosférou. .vše je ještě umocněno výbornou hudbou pana Bartáka. ..škoda že pan Soukup nepokračoval v podobné linii, jistě bychom se dočkali dalších povedených snímků.(17.6.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace