Režie:
Jacques TourneurKamera:
J. Roy HuntHudba:
Roy WebbHrají:
James Ellison, Frances Dee, Tom Conway, Edith Barrett, James Bell, Christine Gordon, Theresa Harris, Sir Lancelot, Darby Jones, Jeni Le Gon, Richard Abrams (více)Obsahy(1)
Mladá zdravotní sestra Betsy přijde na jeden z menších ostrovů v karibské oblasti, kde má pečovat o Jessicu, ženu majitele tamních cukrových plantáží Paula Hollanda. Jessica prý trpí jistou formou mentální vady, která vznikla následkem horečky. Prakticky nevnímá nic kolem sebe a spíš než cokoliv jiného připomíná žijící mrtvolu. Betsy se naneštěstí brzy po příchodu zamiluje do Paula a rozhodne se vyléčit pro něj Jessicu za každou cenu, i kdyby měla pomoc přijít ze zdejších voodoo rituálů. (ČSFD.cz)
(více)Videa (1)
Recenze (40)
(1001) A cenu o nejvíce zavádějící filmový plakát získává... Takový druh zážitku jsem rozhodně nečekala. Kytarista a jeho píseň. Muž tančící s meči. Všudypřítomná hra stínů, světla a představivosti probuzené atmosférou. Jsou tam dobově poplatné pasáže, jako kupříkladu jakákoliv rozmluva mezi hlavní hrdinkou a manželem a obecně přístup mužů k ženám a jich všech k partnerství a sexualitě a vůbec lidství. A potom samozřejmě celý ten problém exoticismu a kolonialismu. Nicméně bych řekla, že se tvůrcům podařilo udržet to civilní a komorní a nedělají ze svých POC karikatury ani záporáky. Vyznavači voodoo působí hlavně jako katalyzátor pro drámo v rodině plantážníka, a jaké chladně odtažité drámo to je. Konec by byl úplně fantastický, kdyby si odpustili ten finální voice-over a skončilo odchodem do moře. (19. 8. 2009 v kombinaci s 8. 9. 2022) ()
Melancholická (ne)žánrovka s tou vůbec nejznepokojivější zombie v nezaměnitelném podání Darby Jonese, který je potvrzením otřepaného "v jednoduchosti je síla". Specifická atmosféra na exotickém parném ostrově sázející na nejistotu, okultní pozadí i pohrávání si s divákovým "co kdyby přeci jen..." (a umocněná skleničkou Zacapy) je k nezaplacení. Zvlášť pak se žánrovou scenáristickou jistotou Siodmakem za psacím strojem a malířem černobílého plátna Tourneurem za kamerou. ()
Samotnou atmosféru, byť většinou spíše dramatickou, než vyloženě horrorovou, určitě hodnotím jako klad a v rámci žánru je určitě taky příjemnou změnou vidět horror z doby, kdy dnes tolik oblíbený výraz zombie nemusel být ve filmu automaticky spojený jen s nebezpečnými netvory ženoucí se lačnými útoky na živé lidi, ale mohlo jít také o „obyčejnou“ oživlou mrtvolu člověka, zahalenou notným tajemstvím a nacházející se v jakémsi podivně polomtrvém stavu, přesto chodící a vnímající něco ze světa kolem. Ten příběh Jessicy mě v tomto směru od počátku zaujal, celkem dost napínal a těšil jsem se na mysteriózní odhalování záhady, ale způsob, jakým se nakonec vyvíjel v druhé polovině děj, mi moc nesedl a výsledný dojem jsem měl občas spíše průměrný. Může za to asi i přítomnost voodoo magie, což je jeden z těch horrorových motivů, kterému jsem zatím pořád nedokázal přijít na chuť a výjimkou není ani tento film, na kterém mě ty dodnes ceněné scény voodoo rituálů nechaly chladným a neoslovily. Na druhé straně mě tu potěšila v autenticky živém podání slavná americká písnička o rodinném skandálu, která byla později hitem i na Slovensku v podání Jozefa Krištofa (Nervózna família). Celkově pro mě asi více jen pěkná raritka, než plnohodnotný filmový zážitek. [60%] ()
Nejedná se prvoplánově o horor, ale o temné drama, kde každá z postav má svůj cíl, kterého by ráda dosáhla i za cenu manipulace druhými. Křesťanství a voodoo rituály, kolonialismus a šamanismus, otrokářství, láska a nenávist. Film plný protikladů je romantickým příběhem s prvky gotického hororu. A jako romantický film v pravém slova smyslu neskončí tedy dobře, byť se ukáže, jaké ve skutečnosti byly postavy, které si bere smrt. Zombií je zde Jessica, i když divák nemusí být nakonec zcela přesvědčen, že byla živou mrtvolou. Záleží na tom, jakým argumentům jednotlivých postav přiřkne větší váhu. Působivá šerosvitná kamera v dlouhých nájezdech napomáhá k vytvoření tajemné atmosféry. Hra světel a stínů je využívána nejen v interiérech, ale především v krajině. Putování za šamanem připomíná stezku odvahy. Znepokojivé. ()
Jedna z vlajkových lodí Val Lewtonovskej školy, ktorá tým pochopiteľne nesie viaceré charakteristické črty svojho "štýlu". Chladná gotickosť interiérov a pokrivená fyziognómia ústredných monštier o jednu dekádu starších hororov bola vystriedaná znepokojivým dusnom, neistotou, tajomnou okultnosťou a iracionálnym pôvodom zla v mlžnom opare čiernobieleho obrazu. Aj napriek jednoduchosti príbehu na atmosféru bohatá snímka s etiketou historickej dôležitosti pre pojem "zombie" :-) ()
Galerie (33)
Photo © RKO Radio Pictures
Zajímavosti (5)
- Jelikož producent filmu Val Lewton považoval původní scénář za příliš „ošoupaný“, použil jako předlohu román „Jana Eyreová“, na který se v té době již nevztahovala autorská práva. (StrYke)
- Sdith Barrett, která ztvárnila matku, byla ve skutečnosti jen o tři roky starší než James Ellison, který hrál jejího mladšího syna Wesleyho, a dokonce pouze o dva roky mladší než Tom Conway, představitel jejího staršího syna Paula. (hladass)
Reklama