Obsahy(2)
Cesty lásky bývají nevyzpytatelné a neznají hranic. Mladý pěstitel tabáku továrník Louis (Jean-Paul Belmondo) očekává na tichomořském ostrově svou neznámou nevěstu, Julii, kterou však po cestě zaoceánskou lodí zavraždila podvodnice Marion (Catherine Deneuveová). Marion je krásná a Louis jí okamžitě podlehne a bezmezně se do ní zamiluje. Marion si počíná velmi obezřetně a brzy získá přístup ke všem Louisovým penězům, se kterými prchne zpět do Francie. Louis je odhodlán ji najít a pomstít se. Ale láska zničí jeho odhodlání. Snímek o velké bláznivé lásce byl Truffautovou poctou jeho velkým vzorům Jeanu Renoirovi a Alfredu Hitchcockovi. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (122)
Radšej byť "parchantem" ako "blbcem". Belmondova postava si myslí bohužiaľ opak a tak nie je ťažké odhadnúť, akým smerom sa bude Truffautov film uberať. Vlastne som mu preto ani nemohol držať palce. Keď jemu nakoniec išlo o úplne iné ciele, ako by normálnej filmovej postave išlo. Zrkadlá a Deneuvkinej cop budú odkazy na Vertigo. Kvalitatívne je ale Siréna podstatne nižšie. Keď Belmonda nedabuje Jirka Krampol, tak to proste nikdy nie je ono. ()
Truffautova další studie milostného šílenství s výtečnou dvojicí Belmondo - Deneuve. Hitchcockovské reference zahrnují taky Psycho, ale víc spíš Vertigo či Marnie. Když je podle Truffauta muž beznadějně zamilovaný, objektu jeho posedlosti projde naprosto všechno - a jeden by mu to i věřil. Každopádně podivný a silný film. 90% ()
Přepsáno v dubnu 2018. Siréna od Mississippi je intimní psychologické drama v noirovém podbarvení. Truffautova estetická poetika si pohrává s nejintimnějším vnitřním rozpoložením, intenzivně důrazným způsobem servíruje na podnose niterní sevřenost, pochybnosti i odevzdanost. Prohrabuje se vnitřkem pocitů, ohlíží se za příčinou a rozporuplnosti nechává výběr k rozkvětu, rozvratu i hledání. Kriminální zápletka je jen vějičkou, která má navodit temnější psychologické prostředí a punc vnitřnímu pnutí. Nastává zápas o dominanci, uchopení, závislosti, porozumění, podřízení i nejupřímnější lidský cit. Dávkuje napětí, vtahuje fascinací, hraje si s kontrasty a protichůdností. Stylový formát opěvuje myšlenkovou a pudovou intimnost, nabízí jedinečně podmanivá okénka do vnitřku podléhání a uchvácení. Hlavní postavou temnější psychologické romance je Louis Mahé (dobrý Jean-Paul Belmondo), mladý a bohatý francouzský továrník z ostrova Réunion. Lehkomyslnost a lákavá elektrizující tajuplnost stojí na počátku nové životní etapy. Ústředním bodem je propadnutí fascinaci. Vynáší na vrchol blaha a pocitu výjimečnosti. S masochistickým uspokojením si odřezává plátky kůže. Oddání smyslnosti povznáší, existenční nutnosti rozdělují a bodají, utajení podléhá strachu, přesvědčení o vítězství zuřivě brání vydobyté území. Přijmutí bez zábran a se vším povznášejícím i destruktivním dopadem až do posledního dechu vyčerpání. Druhou stranou romance je Julie Roussel alias Marion Vergano (pozoruhodná a šarmantní Catherine Deneuve), chladnokrevně prospěchářská osudová žena. Sebevědomá rafinovanost nedává čas na rozmyšlenou. Podmaňuje si aristokraticky nataženou paží, dráždí smyslností vábících pohyby boků, podrobuje si necudně otevřenou rozkoší. Cílevědomý pragmatismus i pudy nejvnitřnější vášně, rozporuplnost, vypočítavost i otevřená odevzdanost. Cit, láska, chtíč, odměna, souznění, bolest. Výraznější postavou je Comoli (zajímavý Michel Bouquet), soukromý detektiv z Réunionu. Zadání je jasně srozumitelné, zaujetí je dáno neobvyklostí, vývoj slibuje konflikt. Z dalších rolí: Louisův poctivý a dobromyslný společník Jardine (sympatický Marcel Berbert), po zmizelé sestře pátrající Berthe Roussel (Nelly Borgeaud), či Marionin temný stín Richard (Roland Thénot). Siréna od Mississippi je potemnělejší druh osudové romance. Truffautem zkomponované obrazy nejintimnější vnitra mě uchvacují svým umným zachycením podstaty pocitů. Pro mě velmi strhující ucelený prožitek! ()
Tento film je skvelá romantická dráma od skvelého režiséra a scenáristu Françoisa Truffauta, ktorá je plná zrady, podvodu, zabíjania, krádeží, láske, ktorá bolí a hitchcockovského napätia. Femme fatale Catherine Deneuve je ohromujúca, pravdepodobne na vrchole svojej krásy a je rozkošná. Jean-Paul Belmondo je veľmi atletický a jeho výkon je tiež úžasný. Catherine Deneuve robí tento film hodnotným a dodáva dôveryhodnosť Louisovej vášni a žiadostivosti. 9/10 ()
Po celou dobu sledování filmu máte jen jednu jistotu, a to, že jste celou dobu udržováni v absolutní nejistotě. Alespoň pokud jde o zápletku, která postrádá logiku. Možná vás ale navnadí exotické prostředí Reuninonu, dost možná i dvakrát svlečená Catherine Deneuve. Určitě vás nenavnadí dabing televize Barrandov (David Novotný, Tereza Bebarová). ()
Galerie (57)
Zajímavosti (17)
- François Truffaut, který se do té doby těšil poměrně velké podpoře kritiky, dostal první negativní recenze, najednou se převlékl za buržoazního filmaře odtrženého od reality a ve svém stylu zradil zásady nové vlny, z níž vzešel. (classic)
- François Truffaut odkazuje na několik filmů Jeana Renoira. Film začíná úryvkem z filmu Marseillaisa (1938), momentem, kdy se Švýcarská garda v Tuilerijském paláci váhavě sbratří s Národní gardou. Le Crime de monsieur Lange (1936) je evokován ve chvíli, kdy postava Jeana-Paula Belmonda říká postavě Catherine Deneuve, že jde do kina na Arizona Jima, postavu vytvořenou Amédée Langem (René Lefèvre) a hlavní rys nového časopisu, který vytvořilo družstvo zaměstnanců nakladatelství Batala. A konečně závěrečný záběr filmu je přímým odkazem na záběr z filmu La Grande Illusion z roku 1937. (classic)
- Film sa natáčal v južnom Francúzsku a na ostrove Reunion v Indickom oceáne, aj keď sa dej odohráva na ostrove Nová Kaledónia v Tichom oceáne. (Ampi)
Reklama