• Fingon
    ***

    Poprvé viděno před takovými osmi lety v TV, podruhé opět v TV těsně před Vánocemi 2009 a obeznámený s ostatními díly tohoto režiséra. V kontextu Vlčkovy tvorby bezkonkurenčně nejlepší snímek, ovšem kdyby to natočil nějaký lepší režisér, výsledek by byl jistě ještě lepší. Takhle totiž ze silného námětu zůstává jen pár dobrých scén, přičemž vrchol filmu přijde už někde v polovině a závěr je natočen dost mizerně. Herci se dost perou s nářečím, někteří lépe, jiní hůře, reálie se (mému národopisem nepříliš postiženém oku) podařilo zachytit vcelku slušně (tak tlusté krajíce chleba s tvarohem se nevidí) a Vlček si neodpustil ani jeho oblíbené lidovky, které má v každém filmu (kromě toho posledního). Jen by mě zajímalo, jestli se krajky náhodou nepaličkují a ne pletou ručně...(21.5.2008)

  • mchnk
    *****

    V rámci československé kinematografie padesátých let, pro filmaře bezpochyby v jedné z nejtěžších dob, nám soudruh režisér Vlček nabízí excelentně zrežírované a sehrané drámo, na které dokonce dostal od kolegů straníků barevný materiál. Osobně bych raději uvítal obraz černobílý, nicméně v podstatě nic, ani chvílemi nucený dialekt či lehounce ukvapený závěr (i po stránce režijní), mi nemůže plný počet pokazit. Nádherný exteriér drsné beskydské krajiny i velmi silné drama, prokládané jemným humorem malého Ogara__ "Však cigáni kůří od čtyř let a uděné maso déle vydrží..."__mohlo být inspirací pro slovenské tvůrce, jako byli Zachar či Ťapák, vyprávějící nám o podobně nelehkých, v některých případech až tragických, osudech obyvatel pod Tatrami. Nadprůměrná režie, scénář i herectví. Pro mnohé zúčastněné tvůrce nepochybně životní záležitost.(20.1.2017)

  • Radko
    ****

    Situácia mladej matky s malým synčekom je po smrti otca zúfalá. Kývne tak na nadbiehanie postaršieho sedliaka zo samoty a vydá sa za neho. Namiesto zlepšenia životnej situácie a usporiadania si vzťahu ju čaká neustále ponižovanie a psychické týranie. Mužova lakomosť v kombinácii s hororovo vyzerajúcou slúžkou by dali zabrať hoc aj náhodnému návštevníkovi, nie stálej obyvateľke podivného domu. Sugestívny námet, silné, krásne kolorované spracovanie.(13.3.2017)

  • blackrain
    ****

    Život to byl opravdu tvrdý, žádné radosti jen samá dřina a strasti. Tak to bylo každý den. Rozina byla opravdu pěkně zlá a pomstichtivá bestie. Sedlák Jura byla taky vzorem všech cností. Takže si oba dva takový skon zasloužili. Upřímně, přála jsem jim to. Boží mlýny melou pomalu, ale jistě. Malý Metúdek mi strašně připomínal malého tomáše Holého. Oba vda měli stejný úsměv.(24.7.2012)

  • tomtomtoma
    ****

    Jarmila Glazarová uměla vylíčit rozpolcené postavení ženy v předsudcích a morálním pokrytectví společnosti. Ve Vlčí jámě si vzala na mušku maloměšťáckou morálku a Advent poodhaluje stav společnosti na venkově. Zdravý venkov nebyl zdaleka neporušený v čistotě smýšlení, pěstěný tradicionalismus byl svazující a neposkytoval žádnou možnost anonymní skrýše a úniku. Vladimír Vlček splnil stranické zadání, a naštěstí nejde o politickou ideologii, zručně. Kamera Jaroslava Tuzara věrohodně a dynamicky kreslí beznaděj, bezradnost i útrpné odevzdání. Syrovost se valí vpřed neurvale se škodolibým uspokojením, nečekaně útočí a podlamuje jakoukoli víru lidského ducha. Hlavní postavou životního dramatu je Františka Plesníková (dobrá Nina Jiránková), pohledné a skromné děvče z chudých poměrů. Půvab ve svěžím mládí přináší nápadníky, touhy a první nesmělé seznámení s erotickou zvědavostí a nedočkavostí. Příběh pečlivě dbá na její počestnost a vše nechává pouze na vůli zlomyslného osudu, živočišného chtíče, vytrvalého nátlaku rodiny a okolí. Téměř za každé situace je obětí a jediným hlasem, který dokáže vyburcovat zbytky lidské důstojnosti a zásadní odvahu, je mateřská láska. Hlavní mužskou postavou je Jura Podešva (velmi dobrý Gustav Hilmar), bohatý sedlák a chlípný postarší vdovec. Je svázán chorobnou lakotou a chtíčem. Ženy pro něj nejsou rovnocenným partnerem a krůček po krůčku rozpoutává psychický sadismus. Důležitou postavou je Rozína (dobrá Marie Vášová), Podešvova děvečka a souložnice. Ztrátu svého výsostného postavení nepřijímá a sama se stává iniciátorem nevybíravého slovního ponižování své nové sokyně. Nesnaží se nic skrývat a výsměšně si užívá svého postavení. Výraznou postavou je Metúdek (pozoruhodný Vojtěch Rosenberg), Františčin synek s bezelstným pohledem na život. Nechápe kroky své matky, byť jsou v dobré víře pro jeho světlejší budoucnost. Chce se nechat ovanout životem běžným způsobem, nikoli přes zlomení posledních zbytků lidské důstojnosti. Z dalších rolí: romantická vzpomínka minulosti, Metúdkův otec a dřevorubec Jan Gavrlík (zajímavý Otto Lackovič), nemile překvapená babka kořenářka Maryna (příjemná Zdeňka Baldová), naléhání stupňující Františčina matka a Metúdkova babička Plesnička (Jarmila Kurandová), laskavý nadlesní (Jaroslav Vojta), či jeho manželka (Milada Smolíková). I ve vztazích jsou rozhodujícím faktorem majetkové poměry, dobré srdce lidskosti není zapotřebí. Vyprávění je sugestivní a podkládá se prokreslenou chmurnou náladou. Submisivní pasivita může někomu vadit, ale nepohybuje se v nereálné rovině. Taktéž konec netoužil po kontroverzi a vykoupení je bez vinny. Advent je zručné drama, snad trochu nečekané pro svůj datum narození.(2.10.2017)

  • - Natáčanie filmu Advent bolo realizované na Beskydsku. (dyfur)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace