Režie:
Ladislav BromScénář:
Karel SteklýKamera:
Ferdinand PečenkaHudba:
Sláva Eman NováčekHrají:
Oldřich Nový, Lída Baarová, Bedřich Veverka, Zita Kabátová, Ladislav Pešek, Jiří Steimar, Lola Skrbková, Václav Trégl, František Paul, Vladimír Majer (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Úspěšný spisovatel Jan Herold se při jednom večerním posezení ve vinárně, kde se schází umělecká bohéma, seznámí s mladou začínající malířkou Jarmilou Bendovou. Jarmila je v krizi finanční i umělecké, neboť ztratila model pro svůj poslední obraz, bez něhož nemůže uskutečnit výstavu a bez prodeje obrazů na výstavě nebude moci zaplatit dluh panu domácímu. Herold se o jejích problémech dozví a protože se do dívky zamiloval, snaží se jí všemožně pomoci. Jako stařeček jí sedí modelem, aby mohla dokončit obraz, jako věštec postraší pana domácího, aby na ní nevymáhal činži, a u svého nového nakladatele jí zařídí výstavu v prestižní výstavní síni. (NFA)
(více)Videa (1)
Recenze (44)
Velice pěkný starý film, Nový snad sedí ke každé partnerce, navíc s Lídou Baarovou jim to opravdu sluší. Hodně vtipu, narážek i milostných slov. A maskér musel také odvést slušnou práci. Tento film snad více než jiné stojí na herectví Oldřicha Nového, který v této zkoušce obstál na výbornou. Pěti hvězdičkám ale přesto ještě něco chybí (to, co nalezneme v Kristiánovi, Hotelu Modrá hvězda, Dívce v modrém nebo Eva tropí hlouposti) - asi určitá jiskra. ()
Scénář mi přišel v mnohém velmi nedotažený a chvílemi nedávající smysl a logiku. Třeba malířka potřebuje k domalování obrazu svou předlohu - stařečka s niněrou, který se už týden na rohu ulice neobjevil. A když se konečně objeví, tak ho zavede do ateliéru, ale místo toho, aby se malířka chopila štětce a palety, jde do kavárny a dědečka má hlídat kamarád sochař. Nebo jindy - malířka jde ven stařečkovi pro jídlo, ale cestou se staví u kamarádky, a nakonec stejně žádné jídlo nepřinese. Když na konci Nový odhalí svou identitu, že byl i tím věštcem, být tou malířkou, dám mu pár facek, a ne že mu padnu do náruče. Ale jinak jde o pohodový film, pár hlášek je skvělých, takže nelituji času ke zhlédnutí. ()
Mám tenhle film moc rád a ani postoprvé mě neomrzí. Vlastně mi připomíná snímky Woodyho Allena - nejen tím, že vcelku klasické schéma podobných romantických komedií podává trochu jinak (ale zase dobře a svěže), ale i tou štědrou porcí slovního humoru. Navíc Oldřich Nový je opět senzační a jeho zdejší výkon mě jen a jen utvrzuje v tom, že škatulku stoprocentního milovníka (jak ho dnes bohužel řada lidí stále vnímá) si nezasloužil, protože byl především stoprocentním komikem s, řekněme, milovnickými sklony. No a když mu sekundují Lída Baarová, Bedřich Veverka, Zita Kabátová, Ladislav Pešek a jako vždy skvělý Václav Trégl, nemám si nač stěžovat. ()
Baarová je zde nádherná jako (skoro) vždy, dokonce je zde i sympatická, což se stává málokdy. Odehrává svůj mírný nadstandard, Nový se zde vyskytuje ve své klasické roli milovníka (ovšem variace na Kristiána se nezdařila, s Mandlovou mu to funguje lépe). Pešek s Kabátovou jsou už jen příjemnou ozdobou filmu, škoda, že stojí jen v pozadí, hlavní role by jim slušely více. ()
Čtyřicátá léta jsou, navzdory době, která rozhodně nebyla tak růžová, jak se z těch mámivých celuloidových obrázků může zdát, vzývána coby zlatý věk české filmové komedie a filmových hvězd. Těmi dozajista byli také Oldřich Nový a Lída Baarová, jejichž popularita v té době kulminovala, a kteří se poprvé na plátně setkali v předchozí Vávrově komedii Dívka v modrém. A protože úspěch plodí úspěch, bylo vcelku jasné, že i jejich další společný film bude výjimečnou záležitostí jak pro diváky, tak pro producenty. Ladislav Brom navíc patřil k blízkým osobním přátelům Lídy Baarové a její angažování do nového filmu lze chápat i jako jakousi nenápadnou přátelskou výpomoc pomluvami pronásledované herečce. Filmová romance mezi mladou, talentovanou malířkou, která touží po úspěchu a uznání, a šlechetným gentlemanem, tajným ctitelem jejího umění i sličné tváře, je ovšem oživena sérií důmyslných převleků v podání Oldřicha Nového, který tu s bravurou, elegancí a vtipem střídá masky šmatlavého dědečka s niněrou a orientálního věštce. Na vlně situační grotesky se potom pohybují herecké výkony dalších protagonistů v čele s báječnou Růženou Šlemrovou, Bedřichem Veverkou, Lálou Peškem, Zitou Kabátovou a Václavem Tréglem v roli nerudného pana domácího. A nelze opomenout ani sochařský ateliér, prozrazující vytrvalý zápas o seberealizaci mladých začínajících umělců, či Kouřícího králíka, bar s vskutku originálním názvem a vzornou obsluhou. A co teprve magické fluidum orientální věštírny a krejčí Láska, který zrovna láskou k bližnímu neoplývá? Společně s Nováčkovým evergreenem Bílé ruce klíč k divácké nesmrtelnosti. ()
Galerie (15)
Zajímavosti (3)
- Když Herold (Oldřich Nový) vstupuje do klubu „U kouřícího králíka“, kde Jarmila (Lída Baarová) zrovna hledá tajemného muže, o kterém ví pouze to, že měl na ruce prsten ze zeleným broučkem, hrají klavíristé slavnou melodii S. E. Nováčka "Jen pro ten dnešní den", která se v předchozím roce objevila ve filmu Kristian (1939). (ilDivino)
- Oficiální premiéra se konala v pražském kině Blaník, avšak ještě dříve mohli film spatřit diváci v Chocni, která je rodištěm režiséra Ladislava Broma. (M.B)
- Roli listonoše si zahrál sám režisér Ladislav Brom. (Teres)
Reklama