Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Věčné téma lásky, života a smrti v českém filmu podle Františka Hrubína... Příběh, který básník František Hrubín vyprávěl na prázdninové cestě do Florencie dvěma svým přátelům, prožíval jako chlapec v lešanském ráji svého dětství. Příběh, v němž Láska a Smrt hrály jednu z nekonečné řady svých partií o lidské osudy. V sázce byly životy studenta Vojty a mladého děvčete od kolotoče Teriny, k němuž chlapec zahořel láskou. Náhlá smrt dědečka, o kterého se Vojta stará, zamíchá karty zcela jinak právě ten večer, kdy jsou s Terinou smluveni na společném útěku „někam“. O pointu zdánlivě prostého příběhu se však postará setkání někdejších soků v lásce. Studenta, z něhož se stal ředitel školy, a kolotočáře Viktora, který měl Terinu slíbenou od jejího otce… Přátelé Františka Hrubína byli nadšeni hloubkou a jímavostí tohoto zážitku a přesvědčovali Hrubína, aby stejně potěšil i čtenáře. Čtyři roky poté, co se "Romance pro křídlovku" stala jedním z nejúspěšnějších svazků Klubu přátel poezie 1962, oslovil příběh i statisíce filmových diváků. Nelehkého úkolu převést verše a naznačené dějové linie do filmové řeči se chopil stejně jako u předchozích filmových adaptací Františka Hrubína režisér Otakar Vávra. Hlavní role romantického příběhu o lásce, životě a smrtí mistrovsky ztvárnili Jaromír Hanzlík, Zuzana Cigánová a Štefan Kvietik. Snímek reprezentoval naši kinematografii na mnoha filmových festivalech (Bergamo, Sorrento, San Francisco, Moskva) a všude sklízel pozornost diváků i kritiky. (Česká televize)

(více)

Zajímavosti (14)

Jan Hřebejk

  • Na téma počátků své záliby ve filmech v roce 2003 vzpomínal: "Na gymplu jsem měl za spolužáky Petra Jarchovského nebo Dana Wlodarczyka, do vedlejší třídy chodila Andrea Sedláčková. S nimi jsme objevili pražský filmový klub. Prvním určujícím filmovým zážitkem pro mě byla Romance pro křídlovku. Na gymnáziu nám pouštěli hlavně dramatizace klasiků, tak jsem se dostal třeba k Marketě Lazarové. A taky zajímavé sovětské filmy, dodnes si pamatuju na zážitek z Andreje Rubleva. Uvědomil jsem si, že v tom filmu se nachází něco, k čemu jsem v šestnácti letech měl vztah, a to byla poezie. Z nás se stali takoví filmoví fanatici, protože v šestnácti člověk potřebuje být trochu fanatikem, a začali jsme se předhánět, kdo uvidí víc filmů, kdo si zapamatuje víc souvislostí, a v tom jsem ty dva roky na gymplu vytrvali. Myslím si, že člověk se stane tím, co dlouho soustavně dělá - nejdřív chodí hodně do kina, soustavně o tom kecá s dostatečně chytrými lidmi a když má trochu štěstí, tak se k filmu dostane." (NIRO)

Související novinky

Otakar Vávra: 1911 - 2011

Otakar Vávra: 1911 - 2011

16.09.2011

Ve věku 100 let zemřel včera nejstarší žijící český režisér Otakar Vávra. Režisér před nedávnem podstoupil operaci zlomeniny krčku, kterou si přivodil krátce po jarních oslavách svého významného… (více)

Reklama

Reklama